100 اصطلاح پر کاربرد در بلاکچین

100 اصطلاح پر کاربرد در بلاکچین:

  1. بلاکچین (Blockchain)

    یکی از اصلی‌ترین مفاهیم ارز دیجیتال که بارها با آن مواجه شده‌ایم. این کلمه از کنار هم قرار گرفتن دو کلمه BLOCK و CHAIN به وجود آمده است. در هر بلوک اطلاعات جداگانه‌ای ثبت‌شده و به زنجیره بلوک‌های قبلی اضافه می‌شود. این مفهوم اولین بار با شکل‌گیری ارزهای دیجیتال استفاده شد.

    بلاک‌چین یک سیستم ثبت اطلاعات و داده است که با رمزنگاری انجام‌شده، امکان هک و دست‌کاری اطلاعات آن وجود ندارد. اطلاعات بلاک‌چین با تمام کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود. درصورتی‌که داده‌ها و اطلاعات موجود در بلاک‌چین به‌صورت عمومی در دسترس باشد به آن PUBLIC BLOCKCAHIN می‌گویند.

  2. دی اپ (D app)

    دی‌اپ مخفف اپلیکیشن نامتمرکز (decentralized app) است. برخلاف اپلیکیشن‌های معمول (که از سرورهای متمرکز برای اجرا کد خود استفاده می‌کنند) یک دی‌اپ بر روی شبکه همتا به همای نامتمرکز اجرا می‌شود. مشهورترین نمونه‌های آن شامل کریپتوکیتیز (CryptoKitties) است که یک بازی پرورش گربه است. روش مبادله رایج EtherDelta نیز یک دی‌اپ است. اپلیکیشن‌های نامتمرکز نیز به یک فرانت‌اند نیاز دارند. این الزام آن‌ها را از قراردادهای هوشمند که روی بک‌اند اجرا می‌شوند، متمایز می‌کند.

  3. هودل (Hodl)

    تعجب نکنید، این عبارت یک غلط املایی نیست و درواقع یکی از جالب‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال است. هودل اولین بار در مورد بیت کوین بکار برده شد اما امروزه به نگه‌داشتن و نفروختن ارزهای دیجیتال در شرایط نوسانات بازار تأکید دارد. به این معنا که بدون توجه به شرایط بازار و ارزش رمز ارز، ارز دیجیتال را برای طولانی‌مدت حفظ کنیم.

  4. نصف شدن (Halving)

    کد بیت‌کوین تعیین کرده است که تنها 21 میلیون سکه می‌تواند وجود داشته باشد. برای مدیریت گردش سکه‌ها، پاداش برای کشف یک بلوک معتبر در طی زمان‌های معین نصف می‌شود.

  5. کیف پول گرم (Hot wallet)

    کیف پول گرم، به نوعی از کیف پول گفته می شود که به اینترنت متصل است و می ­تواند یک برنامه تحت وب یا یک برنامه موبایل باشد. استفاده از کیف­ پول های گرم آسان است، اما در مقایسه با سایر کیف پول­ ها، از امنیت کمتری برخوردار هستند، زیرا ممکن است هکرها ب­توانند از طریق اینترنت به این نوع کیف پول­ ها دسترسی پیدا کنند.

  6. کیف پول سرد (Cold wallet)

    کیف پول سرد، یک نوع کیف پول است که همواره به اینترنت متصل نیست. برای مثال، می ­توانید چنین نرم افزاری را در درایو USB نصب کنید. کیف پول­ های سرد بسیار امن ­تر از کیف­ پول های گرم هستند، زیرا هکرها برای دستیابی به کیف پول شما، به دسترسی فیزیکی نیاز دارند.

  7. شبکه لایتنینگ ( Lightning network)

    شبکه لایتنینگ یکی از پاسخ‌های ممکن به مشکلات مقیاس‌پذیری ذاتی بیت‌کوین است. شبکه لایتنینگ با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان انجام بی درنگ پرداخت را فراهم کرده است. بدین ترتیب حتی امکان پرداخت‌های بین بلاک‌چین در مواردی که هر دو بلاک‌چین از تابع هش رمزنگاری مشترکی استفاده می‌کنند وجود خواهد داشت. با توجه به بیت‌کوین، شبکه لایتنینگ هنوز در دوران طفولیت خود به سر می‌برد.

  8. استخراج ( Mining)

    MINING در فارسی به معنای استخراج است. به فرایندی که طی آن تائید تراکنش‌ها با استفاده کامپیوترها و بر اساس حل مسائل ریاضی رمزنگاری‌شده انجام می‌شود، ماینیگ گفته می‌شود. درنهایت و پس از تائید صحت تراکنش‌، بلاک جدیدی به زنجیره بلاک‌های قبلی اضافه می‌شود.

  9. قرارداد های هوشمند (Smart contracts)

    علاوه بر رمزپول‌ها (یعنی توکن‌ها یا سکه‌ها) برخی بلاک‌چین ها از قراردادهای هوشمند نیز پشتیبانی می‌کنند. برجسته‌ترین شبکه قراردادهای هوشمند اتریوم (Ethereum) نام دارد. قراردادهای هوشمند امکان مبادله دارایی‌هایی غیر از پول را روی بلاک‌چین بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای فراهم ساخته‌اند. این دارایی‌ها می‌توانند شامل حساب‌های عضویت، بیمه یا حتی املاک و مستغلات باشند.

  10. رمز نگاری (Cryptography)

    به فرآیند رمزگذاری اطلاعات، رمزنگاری گفته می­‌شود­. رمزنگاری روشی برای محافظت از اطلاعات و ارتباطات با استفاده از کدها است؛ به گونه‌­ای که فقط کسانی که به این اطلاعات دسترسی دارند، می­‌توانند آنها را بخوانند و پردازش کنند.

  11. رمز ارز (Cryptocurrency)

    رمزارز یا ارز رمزنگاری‌شده، ارز رمزپایه همگی نام‌های دیگه برای کریپتوکارنسی هستن. کریپتوکرنسی نوعی از پوله که به عنوان اطلاعاتِ رمزنگاری‌شده وجود داره.برای استفاده از رمز ارزها شما به بانک و مراجع اقتصادی ندارید، رمز ارزها به جای این برای انجام تراکنش ها از معادلات پیچیده ریاضی استفاده میکنند.

  12. بلاک (Block)

    بلاک‌چین از بلوک‌هایی تشکیل یافته است. هر بلوک شبیه صفحه‌ای بر روی یک دفتر کل کاغذی است، که شامل فهرستی از تراکنش‌های اخیر است. وقتی یک بلوک تکمیل می‌شود به انتهای بلوک قبلی اضافه می‌شود و بدین ترتیب زنجیره بلوک‌ها یا بلاک‌چین را تشکیل می‌دهد. هر بلوک همچنین شامل راه‌حلی برای یک مسئله ریاضی است. بدون داشتن پاسخ این مسئله، هیچ بلوکی نمی‌تواند به زنجیره اضافه شود.

  13. کوین (Coin)

    کوین ­ها رمزارزهایی هستند که به صورت مستقل عمل می­ کنند و بلاکچین اختصاصی خود را دارند؛ مانند بیت کوین و اتریوم.

  14. آلت کوین (Altcoin)

    ALTCOIN از دو بخش ALT+COIN تشکیل‌شده است. ALT (ALTERNATIVE) به معنای جایگزین بوده و بنابراین ALTCOIN به معنای کوین‌ یا سکه جایگزین است. بیت کوین اولین ارز دیجیتالی اختراع‌شده توسط ساتوشی است. پس از بیت کوین رمزارزهای بسیاری مانند اتریوم، مونرو و ریپل وارد بازار شدند. اصلاح آلت کوین به تمام ارزهای دیجیتال اختراع‌شده بعد از بیت کوین گفته می‌شود.

  15. توکن (Token)

    توکن­ ها رمزارزهایی هستند که بلاکچین اختصاصی ندارند و بر روی بستر سایر رمزارزها کار می­‌کنند؛ مانند بایننس کوین.

  16. کوین هایی با قیمت ثابت ( Stable coin)

    در دنیای رمزارزها، کوین‌هایی وجود دارد که ارزش آنها با یک دارایی ثابت مانند دلار برابر است. به اینگونه کوین‌ها، استیبل کوین گفته می‌شود. برای مثال، قیمت استیبل کوینی مانند تتر، یک دلار است. استیبل کوین‌ها با هدف کاهش نوسانات بازار ایجاد شدند و بر خلاف دیگر رمزارزها که قیمت پایداری ندارند، می‌توانند از سرمایه معامله‌گران محافظت کنند.

  17. پانزی (Ponzi)

    طرح‌های پانزی (مانند طرح‌های هرمی) نوعی کلاه‌برداری هستند که در آن‌ها سرمایه اعضای جدید به‌عنوان سود به اعضای قدیمی پرداخت می‌شود. پانزی نام خود را از «چارلز پانزی» کلاهبردار معروف ایتالیایی-آمریکایی گرفته است. اگرچه پانزی اولین فردی نبود که از این روش برای سودجویی استفاده می‌کرد، شهرت او در اوایل قرن بیستم باعث شد امروزه این نوع کلاهبرداری را با نام او بشناسیم.

  18. غیر متمرکز ( Decentralization)

    یکی از مهم‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال و معنای غیرمتمرکز است. احتمالاً عبارت غیرمتمرکز را در خصوص ارزهای دیجیتال به‌دفعات شنیده باشید . درواقع غیرمتمرکز به معنای این است که اطلاعات و داده‌ها در یک سازمان خاص متمرکز نشده و در تمام شبکه وجود دارند.در معاملات ارزهای دیجیتال مبادلات به‌صورت‌ همتا به همتا و غیرمتمرکز انجام می‌شوند.

  19. شت کوین ( Shit coin)

    یکی از جدیدترین مفاهیم ارز دیجیتال بوده و به رمز ارز بی‌ارزش اشاره دارد. ارزش شیت کوین‌ها در آینده به‌طورکلی از بین رفته و به صفر می‌رسد. این اصطلاح در چند سال اخیر، با توجه به رشد صعودی تعداد رمزارزها، به وجود آمده است. جالب است بدانید که در حال حاضر، چیزی حدود ۲۲ هزار رمز ارز وجود دارد که بسیاری از آن‌ها، از نوع شیت کوین هستند.

  20. کلید عمومی ( Public Key)

    کلید عمومی از کاراکترهای متعددی از حروف و اعداد انگلیسی تشکیل‌شده و مانند کلید خصوصی در تأمین امنیت کیف پول کاربر نقش دارد. کلید عمومی در فرمت‌های مختلفی مانند فرمت فشرده، غیر فشرده و WIF وجود دارد. این کلید آدرس کیف پول کاربر است و برای دریافت رمز ارز با افراد دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود.

  21. کلید خصوصی (Private Key)

    به معنای «کلید خصوصی» و یکی از سه روش کریپتوگرافی است. کلید خصوصی از ۵۱ کاراکتر متشکل از حروف انگلیسی و اعداد بوده که باعث افزایش امنیت ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول کاربر شده و از دسترسی‌های غیرمجاز جلوگیری می‌کند. حفظ کلید خصوصی بسیار اهمیت دارد چراکه بدون آن کاربر نمی‌تواند ارزهای موجود در کیف‌ پول دیجیتالی خود را از آن خارج کند.

    100 اصطلاح پر کاربرد در بلاکچین

  22. ماینر (Miner)

    ماینر به کامپیوتر یا تجهیزاتی گفته می‌شود که بر اساس توان محاسباتی خود، بیت کوین یا یک رمزارز خاصی را استخراج می‌­کند.

  23. دستگاه های استخراج کننده (ASIC)

    دستگاه ویژه ای با تراشه های قدرتمند برای استخراج به مقرون به صرفه بعضی ارزهای دیجیتال بزرگ استفاده می شود.

  24. استاندارد ERC-20

    استانداردی برای اتریوم است و برای توکن های اجرایی قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود. این استاندارد، فهرست رایجی از قوانین است که تعاملات بین توکن ها نظیر انتقال بین آدرس ها و دسترسی به اطلاعات را توضیح می‌دهد.

  25. استاندارد ERC-721

    استانداردی برای توکن های غیرقابل تعویض و تبدیل به پول.

  26. صرافی ارز دیجیتال ( Exchanges)

    صرافی بستری است که از طریق آن می‌توان به خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها پرداخت و این ارزها را با یکدیگر و بین اشخاص مبادله کرد (به صورت آنلاین). صرافی ‌ها می­‌توانند در ارائه انواع رمزارزها و کارمزد آنها، متفاوت باشند.برای خرید و فروش رمزارزها می ­توانید از صرافی­ خارجی مانند بایننس و صرافی داخلی مانند صرافی کوین کده استفاده کنید

  27. جفت معاملاتی (Pair)

    تبادل بین یک ارز دیجیتال با یک ارز دیجیتال دیگر. برای مثال جفت معاملاتی BTC/ETH

  28. سیاست شناخت مشتری(KYC) know your customer

    احراز شناخت مشتری (Know Your customer) برای توصیف قوانینی به‌­کار می­‌رود که طبق آنها، فروشنده باید اطلاعات کاملی از هویت خریدار داشته باشد. این اطلاعات برای تایید و احراز هویت کاربران استفاده می­‌شود و در تراکنش­‌های با حجم زیاد ضروری است.

  29. خرسی (Bear)

    در میان انواع مفاهیم ارز دیجیتال،BEAR(خرس)، به شرایط نزولی بازار اشاره دارد که اغلب در مطالبی که در خصوص تحلیل بازار منتشر می‌شوند، کاربرد دارد. زمانی که بازار سیر نزولی و رو به پایین را تجربه می‌کند، سرمایه‌گذاران بازار به شرایط بازار اعتماد نداشته و از اصطلاح BEAR استفاده می‌کنند.

  30. گاوی (Bull)

    واژه BULL در زبان انگلیسی به معنای گاو است. این اصطلاح در نقطه مقابل مورد قبلی یعنی BEAR قرار دارد. BULL به شرایط صعودی و رو به بالای بازار اشاره دارد. فعالان بازار زمانی از این اصطلاح استفاده می‌کنند به افزایش قیمت رمزارزها و بهبود وضعیت بازار امیدوار هستند.

  31. استاپ لیمیت (Stop Limit)

    یکی از اصطلاحات ارزهای دیجیتال است که در صرافی‌های ارزهای دیجیتال با آن مواجه می‌شویم. STOP LIMIT این امکان را می‌دهد تا هر فرد حد و میزان سود و زیان موردنظر خود را در بازار مشخص کند. برای مثال فرض کنید ارزش بیت کوین ۸۰۰۰ دلار است. شما با STOP LIMIT مشخص می‌کنید اگر زمانی ارزش بیت کوین سقوط کرده و به ۷۰۰۰ دلار رسید بیت کوین خود را بفروشید؛ و یا برعکس با مشخص کردن یک قیمت خاص درصورتی‌که ارزش بیت کوین به آن میزان افزایش یافت شما بیت کوین خریداری می‌کنید.

  32. فاست ( Faucet)

    فاست به سایت‌هایی گفته می‌شود که به ازای فعالیت در آن‌ها به کاربر ارز دیجیتال پرداخت می‌شود. برخی از سایت‌ها به ازای حضور در سایت هرچند ثانیه و یا هرچند دقیقه یک‌بار و یا برخی دیگر از سایت‌ها به ازای فعالیت‌هایی مانند بازی، کلیک بر روی تبلیغات، بازی کردن در سایت و… به‌حساب کاربری فرد ارز دیجیتال واریز می‌کنند. البته میزان آن بسیار ناچیز بوده و حداقل میزان برداشت از حساب بسیار بالاست.

  33. فیات (Fiat)

    معمولاً پشتوانه پول هر کشو میزان دارایی و ذخایر طلای آن کشور است؛ اما پول فیات به پولی گفته می‌شود که پشتوانه‌ای نداشته و ارزش آن به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد؛ مانند دلار آمریکا.

  34. ساتوشی (Satoshi)

    از پایه‌ای‌ترین اصطلاحات ارزهای دیجیتال است. ساتوشی نام خالق بیت کوین، اولین ارز دیجیتال در جهان است. امروزه به کوچک‌ترین کسری از بیت کوین یک ساتوشی گفته می‌شود. درواقع یک واحد ساتوشی ۰/۰۰۰۰۰۰۰۱ بیت کوین، یعنی یک‌صدم از یک‌میلیون BTC است.

  35. کندل اسیک ( Candlestick)

    کندل استیک یک روش گرافیکی و تصویری است که برای نمایش تغییر قیمت در طول زمان استفاده می‌شود. هر کندل دارای ۴ نقطه اطلاعاتی است؛ قیمت باز شدن، پایین‌ترین قیمت ثبت شده، قیمت بسته شدن، بالاترین قیمت ثبت شده. کندل استیک‌ها یکی از مهم‌ترین المان‌ها در تحلیل تکنیکال هستند.

  36. لیکویید (Liquid)

    لیکوییدیتی به‌معنی نقدینگی و اصطلاح لیکویید شدن یا کردن در بازارهای مالی به‌معنی نقد شدن یا کردن است. در دنیای کریپتوکارنسی، معمولا وقتی از این اصلاح استفاده می‌شود که به‌دلیل کاهش ارزش یک رمزارز، صرافی موجودی پوزیشن اهرم‌دار کاربر را به‌فروش می‌گذارد تا وامش را پس بگیرد.

  37. دامیننس (Dominance)

    میزان سلطه‌ی یک رمزارز بر مجموع بازار کریپتو که به‌صورت «نسبت مارکت کپ یک ارز (یا مجموعه‌ای از ارزها) به مارکت کپ کل بازار» بیان می‌شود. مهم‌ترین معیارهای دامیننس در بازار رمزارز عبارت‌اند از دامیننس بیت کوین، دامیننس اتریوم و دامیننس آلت‌کوین‌ها (TOTAL2) و دامیننس آلت‌کوین‌های غیر مشهور (OTHERS) است.

  38. میم کوین (Meme coin)

    کلمه‌ی میم (Meme) برای اولین‌بار توسط ریچارد داوکینز، زیست‌شناس تکاملی مشهور اهل انگلیس مطرح شد. داوکینز با ایده گرفتن از ژن (Gene با تلفظ جین در انگلیسی) نام میم را بر ایده‌ها یا رفتارهایی گذاشت که با تقلید به‌صورت مسری مثل ویروس در جامعه پخش می‌شوند. درعمل میم بیشتر به تصاویر و ژانرهای کمدی اینترنتی اشاره دارد. دوج کوین یکی از اولین رمزارزهایی بود که فلسفه‌ی وجودی آن شوخی و یک میم اینترنتی بود. به‌چنین رمزارزهایی که ریشه در جوک‌های اینترنتی دارند، میم کوین گفته می‌شود.

  39. دیور (DYOR)

    کوتاه شده عبارت Do Your Own Research و به معنای خودتان تحقیق کنید می‌باشد. این عبارت بیانگر این است که حرف بقیه را به راحتی قبول نکنید.

  40. بیت کوین ماکسیمالیست (Bitcoin Maximalists)

    به باور عده‌ای بیت کوین به‌تنهایی می‌تواند پاسخگوی تمامی نیازهای دنیای ارز دیجیتال باشد و تنها رمزارزی (یا حتی ارزی) است که آینده‌ی روشنی درانتظار آن است و ارزش سرمایه‌گذاری دارد. به این افراد بیت کوین ماکسیمالیست و به طرز تفکر آن‌ها بیت کوین ماکسیمالیسم گفته می‌شود. از دید یک بیت کوین ماکسیمالیست، تمامی آلت کوین‌ ها شت کوین محسوب می‌شوند.

  41. ترس از دست دادن (FOMO)

    اصطلاح FOMO مخفف عبارت Fear Of Missing Out و به معنای ترس از دست دادن است. برخلاف اصطلاح قبلی fomo مختص ارزهای دیجیتال نیست و به‌طورکلی به کسی گفته می‌شود که با ترس از دست دادن فرصت‌‌های احتمالی، اقدامات هیجان‌زده و احساسی انجام می‌دهد. در بازار ارزهای دیجیتالی زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که  سرمایه‌گذار ترس از دست دادن فرصت خرید را دارد.

    100 اصطلاح پر کاربرد در بلاکچین

  42. لامبو (Lambo)

    کوتاه شده لامبورگینی (خودروی lamborghini) و اصطلاحی است که در بین تریدرها و سرمایه‌گذاران ارزهای رایج شده است.

    به دلیل اینکه برخی افراد با ثروت ناشی از افزایش قیمت ارزهای دیجیتال کارهایی مانند خرید لامبورگینی انجام داده بودند این مخفف در عباراتی مانند When Lambo که نشان‌دهنده اشتیاق به رشد چندبرابری قیمت یک ارز است به کار برده می‌شود.

  43. وایت پیپر ( White paper)

    به این اصطلاح در زبان فارسی اوراق سفید گفته می‌شود. اوراق سفید درواقع یک سند به‌صورت فایل PDF است که در آن اطلاعات مربوط به تمام جزئیات یک ارز دیجیتال جدید، تکنولوژی موجود در طراحی آن اشاره می‌شود. به‌طورکلی WHITEPAPER به مشکلاتی که توسعه‌دهندگان قصد دارند با رمز ارز خود آن‌ها را برطرف کنند، اشاره می‌کند.

  44. همتا به همتا (P2P)

    P2P مخفف عبارت PEER-TO-PEER یا همان مبادله همتا به همتا است. خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال از طریق پلتفرمP2P به‌صورت مستقیم با یکدیگر در ارتباط هستند.

    تاریخچه: این اصطلاح برای اولین بار در دهه ۸۰ میلادی استفاده شد؛ اما در سال ۱۹۹۹ کاربرد آن به اوج خودش رسید؛ در این سال NAPSTER با استفاده از یک شبکه P2P امکان تبادل موسیقی بین کاربران را فراهم کرد.

  45. الگوریتم های اجماع ( Consensus Algorithms)

    این عبارت در فارسی به معنای الگوریتم‌های اجماع است. به روش‌هایی که بر اساس آن‌ها اعضای یک شبکه بلاک‌چین به توافق می‌رسند، الگوریتم‌های اجامع می‌گویند. از اصلی‌ترین کاربردهای الگوریتم اجامع توافق در تائید یک تراکنش در بلاک است. دو الگوریتم PROOF OF WORK و PROOF OF STAKE در بلاک‌چین استفاده می‌شوند.

  46. اثبات کار ( Proof of work)

    در فارسی به معنای «اثبات انجام کار» است. یک الگوریتم استخراج بیت کوین و مبتنی بر محاسبات ریاضی پیچیده است. محاسبات توسط کامپیوترهایی باقدرت پردازش بالا انجام می‌شوند. این محاسبات اعتبار تراکنش‌های انجام‌شده در هر بلوک را تائید می‌کنند. کامپیوتری که سریع‌تر بتواند محاسبات را انجام داده و تراکنش‌های بلاک را تائید کند به‌عنوان پاداش مقداری بیت کوین دریافت می‌کند.

  47. هش ( Hash)

    به زبان خیلی ساده، هش به خروجی گفته می­ شود که از اطلاعات ورودی بدست می ­آید. الگوریتم هش، اطلاعات ورودی را در هر اندازه­ ای که باشد، دریافت می­ کند و یک خروجی با اندازه ثابت تولید می­ کند.هش را می ­توان “اثر انگشت دیجیتالی” نامید که از طریق پردازش اطلاعات توسط” تابع هش” ایجاد می­ شود.

    این فرآیند به صورت خطی و یکطرفه صورت می گیرد. به این معنی که از طریق هش ایجاد شده، نمی ­توان به داده ­های اصلی (اطلاعات ورودی) دست پیدا کرد (همانطور که از طریق اثر انگشت، نمی توانیم انگشت را تصور کنیم و آن را بسازیم). هش بیت کوین ۶۴ رقمی است و با صفر شروع می ­­شود.

  48. هالوینگ (Halving)

    هالوینگ از کلمه انگلیسی HALF به معنای نصف گرفته‌شده است. به نصف شدن پاداش بیت کوین پس از استخراج هر ۲۱۰۰۰۰ بلاک،HALVING گفته می‌شود. این سیستم توسط ساتوشی خالق بیت کوین، برای جلوگیری از تورم، کمیاب شدن بیت کوین و به‌طورکلی کنترل عرضه و تقاضا ابداع‌شده است. پاداش‌ها هر چهار سال یک‌بار نصف می‌شوند آخرین هالوینگ در سال ۲۰۲۰ این اتفاق افتاد.

  49. فورک ( Fork)

    به این اصطلاح فورک یا انشعاب گفته می‌شود. هر یک از ارزهای دیجیتال با قوانین و پروتکل‌های خاص خود در حال فعالیت هستند. تا زمانی که این پروتکل‌ها توسط تمام برنامه‌نویسان قابل‌قبول باشند بلاک‌های موجود در بلاک‌چین به روند فعالیت خود ادامه می‌دهند؛ اما اگر به هر دلیلی برنامه‌نویسان با پروتکل موجود به مشکل برخورده و قصد اصطلاح و تغییر آن را داشته باشند، بلاک موردنظر را آپدیت می‌کنند. به آپدیت و یا ایجاد بلاک جدید فورک می‌گویند.

  50. سافت فورک (Soft fork)

    اگر تغییرات ایجادشده در بلاک‌ها به‌صورت سطحی و جزئی باشد، اصطلاحاً SOFT FORK انجام‌شده است. به این معنا که قوانین اجماع و پروتکل‌های قبلی بدون تغییر باقی‌مانده و قوانین اجماع جدید متشکل از پروتکل‌های جدید به قوانین قبلی اضافه می‌شوند.

  51. هارد فورک ( Hard fork)

    برخلاف مورد قبلی در قوانین اجماع قبلی به‌طورکلی کنار گذاشته‌شده و قوانین و پروتکل‌های (دستورالعمل) جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شوند. قوانین جدید با قوانین قبلی سازگار نیستند.

    هارد فورک در برخی مواقع باعث ایجاد ارز جدید می‌شود. برای مثال بیت کوین کش نتیجه هارد فورک در بیت کوین است.

  52. گره ( Node)

    بلاک‌چین از بلوک‌هایی تشکیل یافته است. هر بلوک شبیه صفحه‌ای بر روی یک دفتر کل کاغذی است، که شامل فهرستی از تراکنش‌های اخیر است. وقتی یک بلوک تکمیل می‌شود به انتهای بلوک قبلی اضافه می‌شود و بدین ترتیب زنجیره بلوک‌ها یا بلاک‌چین را تشکیل می‌دهد. هر بلوک همچنین شامل راه‌حلی برای یک مسئله ریاضی است. بدون داشتن پاسخ این مسئله، هیچ بلوکی نمی‌تواند به زنجیره اضافه شود.

  53. متن باز (Open source)

    این اصطلاح در میان کاربران فارسی‌زبان به متن‌باز معروف است. ممکن است سازندگان یک نرم‌افزار اطلاعات و کدهای برنامه‌نویسی مربوط به آن را در دسترس عموم قرار نداده و از آن به‌صورت محرمانه نگهداری کنند؛ اما در برخی از مواقع برعکس آن این اتفاق افتاده و کدهای برنامه‌نویسی نرم‌افزار در هنگام انتشار در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد.

    ارزهای دیجیتال نیز به همین ترتیب به‌صورت متن‌باز و کاملاً شفاف هستند. علاوه بر دسترسی و مشاهده کدها و اطلاعات مربوط به ساختار ارزهای دیجیتال امکان تغییر و ویرایش آن‌ها وجود دارد.

  54. وال (Whale)

    وال یکی دیگر از اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای نهنگ است. در بازار رمزارزها WHALE به سرمایه‌گذارانی(افراد یا سازمان) گفته می‌شود که مقادیر بسیار زیادی ‌از یک رمز ارز خاص را در اختیار دارند. به‌طورکلی میزان دقیقی مشخص نشده اما این افراد به‌اندازه‌ای رمز ارز در اختیار دارند که با خریدوفروش آن‌ها، بر وضعیت بازار و قیمت رمز ارز تأثیرگذار هستند.

  55. پامپ و دامپ (Pump and Dump)

    از روش‌های کلاه‌برداری و غیرقانونی در بازار سهام است. گروهی از سرمایه‌گذاران اصلی با یک فرد و یا گروه دیگر از سرمایه‌گذاران دانه‌درشت همکاری کرده و به‌صورت غیرواقعی و تصنعی ارزش یک سهام یا کالایی را که از قبل خریداری کرده‌اند، بالابرده و سود بسیار زیادی کسب می‌کنند.

    به حالت افزایش ارزش سهام پامپ گفته می‌شود. سپس این افراد با جلب نظر مردم، سهام یا کالای خاص را به فروش می‌رسانند. با افزایش عرضه ارزش سهام به‌شدت افت کرده و افرادی که آن را خریده باشند ضرر می‌کنند. به حالت کاهش ارزش سهام نیز دامپ گفته می‌شود. امکان پامپ و دامپ در بازار ارزهای دیجیتال نیز وجود دارد.

  56. گس (Gas)

    اصطلاح مورد استفاده در پلتفرم اتریوم که به واحد اندازه گیری اقدام محاسباتی انجام تراکنش یا قرارداد هوشمند یا عرضه برنامه های غیرمتمرکز در شبکه اتریوم اشاره دارد. گس مانند سوخت شبکه اتریوم است.

  57. احساس وحشت از افت قیمت (FUD) Fear uncertainty and doubt

    مخفف “Fear, Uncertainty, and Doubt” به معنای ترس، بلاتکلیفی و تردید است.

    این شرایط احساسی ممکن است در سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به دلایل مختلف روی دهد. گاهی اوقات افرادی با انتشار اخبار منفی و شایعاتی مانند کلاهبردار بودن یا هک شدن آن ارز، در تلاش هستند FUD را در ذهن افراد ایجاد کنند.

    گاهی اوقات هدف از اینکار این است که افراد زیادی شروع به فروش ارز کنند و قیمت ارز پایین بیاید و خودشان خرید کنند.

  58. اوج قیمت (ATH)

    اوج قیمت، یکی از امیدوارکننده‌ترین اصطلاحات کریپتوکارنسی و به معنای افزایش قیمت و ارزش یکی از رمزارزها در تمام دوران است. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که ارزش یکی از ارزهای دیجیتال به رکورد جدیدی در تاریخ رسیده باشد.

  59. بالای خط (ATL)

    کوتاه شده عبارت ALL TIME LOW و مخالف مورد قبلی یعنی ATH است. از این اصطلاح زمانی استفاده می‌شود که ارزش ارز دیجیتال به کمترین میزان در طول تاریخ رسیده باشد.

  60. تله خرسی (Bear trap)

    در شرایطی که افت ارزش سهام موقتی است، برخی از سرمایه‌گذاران به‌اشتباه سیگنال‌هایی دریافت می‎کنند که بر اساس آن‌ها روند نزولی بازار ادامه دارد درنتیجه به‌اصطلاح به دام افتاده و با فروش سهام خود ضرر می‌کنند. در این شرایط اصطلاحاً سرمایه‌گذاران دچار یک تله خرسی شده‌اند.

  61. تله گاوی (Bull trap)

    به این اصطلاح در فارسی تله گاوی گفته می‌شود. این اصطلاح در شرایطی دقیقاً برعکس BEAR TRAP کاربرد دارد. در این حالت کاربران با دریافت سیگنال‌های اشتباه متقاعد می‌شوند که بازار به روند صعودی بازگشت است و درنتیجه از روند نزولی بازار غافل می‌مانند. در این شرایط شروع به خرید سهم کرده و ضرر می‌کنند.

  62. مون ( Moon)

    ماه. اصطلاحی در جامعه کریپتوکارنسی برای اشاره به اینکه رمزارزی رشد بسیار زیادی تجربه کرده است یا انتظار می‌رود تجربه کند.

  63. عبارت بازیابی (Recovery phrase)

    از اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای «عبارت بازیابی» است. عبارت بازیابی از ۲۴ کلمه تشکیل‌شده و هر کاربر باید آن را به‌دوراز دسترس دیگران، نگه دارد. از عبارت بازیابی ۲۴ کلمه ای می‌توان برای انتقال رمزارزها از یک کیف پول به کیف پول دیجیتال دیگر استفاده کرد.

  64. امضای دیجیتال (Signature)

    در لغت به معنای امضا است. به امضای رمزنگاری‌شده‌ای که توسط کلید خصوصی هر کاربر انجام می‌شود، SIGNATURE گفته می‌شود. درواقع زمانی که در شبکه بلاک‌چین، معامله‌ای انجام شود برای اثبات مالکیت انجام امضای رمزنگاری‌شده ضروری است.

  65. کارمزد تراکنش (Transaction Fees)

    یکی دیگر از اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای کارمزد یا همان هزینه انجام تراکنش‌ها است. برای انجام تراکنش‌ها و تائید نهایی آن‌ها لازم است ماینر تراکنش انجام‌شده را تائید کند. در هنگام انجام تراکنش در معاملات ارزهای دیجیتال امکان تعیین میزان کارمزد وجود دارد. به این صورت هر چه کارمزدی که کاربر تعیین کند بیشتر باشد ماینرهای بیشتری به تائید نهایی تراکنش ترغیب می‌شوند. درنتیجه هر چه کارمزد بیشتری پرداخت کنید، تراکنش شما در اولویت بالاتری برای تائید قرار می‌گیرد.

  66. مزرعه استخراج ( Mining farm)

    در فارسی بانام مزرعه استخراج شناخته می‌شود. MINING توسط سخت‌افزارهایی (ASIC) با توان ویژه انجام می‌شود که مصرف برق بسیار بالایی دارند. برخی افراد تعداد بسیار زیادی دستگاه MINER را در خارج از شهر در یک سوله قرار داده و به کار استخراج مشغول می‌شوند. به محوطه قرارگیری این دستگاه‌ها مزرعه استخراج گفته می‌شود. اگر در این مزرعه بیت کوین استخراج شود به آن BITCOIN FARM می‌گویند.

  67. ریگ استخراج ( Mining rig)

    به تجهیزات لازم برای استخراج رمزارزها ریگ استخراج یا ماینیگ ریگ می‌گویند. ممکن است ریگ‌های (پک تجهیزات) بکار گرفته‌شده در فرایند استخراج کاملاً تخصصی و اختصاصی و یا یک کامپیوتر شخصی باشند. البته در سال‌های اولیه استخراج بیت کوین توسط کامپیوترهای خانگی هم امکان داشت اما اکنون استخراج سخت‌تر از گذشته شده و به تجهیزات پیشرفته با توان بالا نیاز است.

  68. استخراج ابری (Cloud mining)

    از اصطلاحات ارزهای دیجیتال است و زمانی استفاده می‌شود که یک شخص بدون داشتن تجهیزات شخصی ماینینگ، مبلغی را به‌صورت ماهانه به یک سایت شرکت استخراج‌کننده ارز دیجیتال پرداخت می‌کند تا بجای او ماینیگ انجام دهند. سود حاصل از کلود ماینیگ نسبت به استخراج مستقیم کمتر است و امکان ضرر دهی نیز وجود دارد؛ اما از طرفی هزینه‌های مربوط به تجهیزات، نگهداری، برق و فضا حذف می‌شوند.

  69. استخر استخراج (Mining pool)

    ماینیگ پول به معنای استخر استخراج است. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌شود که ماینرهای یک شبکه برای انجام محاسبات ریاضی و افزایش شانس استخراج، دستگاه‌های ماینیگ خود را به‌صورت متمرکز با یکدیگر ادغام می‎‌کنند. این افراد در تقسیم BLOCK REWARD با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

  70. پنیک سل (Panic sell)

    فروش ناشی از ترس. اینکه کسی سرمایه‌اش را به‌‌دلیل ریزش موقت بازار یا انتشار خبر منفی، با قیمتی کمتر از ارزش واقعی بفروشد.

  71. پاداش بلاک (Block Reward)

    همان‌طور که اشاره شد ماینرها تراکنش‌های هر بلاک را تائید کرده و باعث بسته شدن بلاک و اضافه شدن آن به زنجیر بلاک‌های قبلی می‌شود. این ماینرها در عوض پاداشی دریافت می‌کنند که به آن BLOCK REWARD گفته می‌شود. اکنون پاداش هر استخراج ۵/۱۲ بیت کوین است.

  72. پورتفولیو (Portfolio)

    مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاری‌های مالی مانند سهام، فلزات گران‌بها، املاک، ارز، رمزارز و… و به بیان ساده سبد سرمایه‌گذاری.

  73. تحلیل تکنیکال (Technical analysis)

    به تحلیل با استفاده از طرح‌های (پترن‌های) موجود در نمودارهای قیمتی و پیش‌بینی روند بازار با استفاده از داده‌های تاریخی آن، تحلیل تکنیکال یا تحلیل فنی می‌گویند.

  74. تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis)

    به تحلیل برمبنای عوامل خارجی تأثیرگذار بر بازار (مانند قانون‌گذاری کشورها، وضعیت کلی اقتصاد، گزارش مالی شرکت‌ها و…) تحلیل فاندامنتال یا بنیادی می‌گویند.

  75. استاپ لاس (Stop loss)

    ثبت سفارش فروش درصورتی که قیمت از مقدار تعیین‌شده کمتر شود.

  76. لانگ ( Long)

    وقتی خریدار انتظار دارد قیمت نوعی دارایی افزایش پیدا کند و با این فرض آن دارایی را به‌قصد فروش با سود در آینده بخرید، به‌اصطلاح می‌گویند فرد روی آن دارایی پوزیشن لانگ دارد.

  77. شورت (Short)

    فروش استقراضی. بعضی صرافی‌ها این امکان را دراختیار کاربر قرار می‌دهند تا ارزی را بفروشد که دراختیار ندارد. برای مثال، فرض کنید انتظار دارید قیمت بیت کوین سقوط کند و درنتیجه تصمیم می‌گیرید «بیت کوین را شورت کنید». صرافی به شما یک بیت کوین قرض می‌دهد و شما در همان لحظه آن را با قیمت ۵۰ هزار دلار می‌فروشید.

    حالا شما صاحب ۵۰ هزار دلار پول نقد هستید؛ اما یک بیت کوین به صرافی بدهکارید. پیش‌بینی شما درست از آب درمی‌آید و هفته آینده قیمت بیت کوین تا ۴۰ هزار دلار سقوط می‌کند. حالا شما یک بیت کوین ۴۰ هزار دلاری می‌خرید و به صرافی پس می‌دهید. ۱۰ هزار دلار هم برایتان باقی می‌ماند. این یعنی در پوزیشن شورت، فرد با افت قیمت سود می‌کند.

  78. لوریج (Leverage)

    اگر سرمایه‌گذار با قرض‌گرفتن اعتبار از صرافی، بیشتر از میزان سرمایه واقعی‌اش خرید کند، به آن معامله Margin Trading یا معامله با مارجین گفته می‌شود. برای مثال، اگر ۵۰ دلار داشته باشید و با قرض‌گرفتن ۵۰ دلار از صرافی، ۱۰۰ دلار خرید کنید، به‌اصطلاح خرید مارجین با ضریب یا لوریج 2X کرده‌اید.

  79. مارکت کپ ( Market cap)

    ارزش بازار یا مارکت کپ از ضرب قیمت فعلی ارز دیجیتال موردنظر در تعداد کل ارزهای در گردش بدست می‌آید. رمزارزها بر اساس ارزش بازار رتبه دهی می‌شود.

  80. فاد (FUD) Fear uncertainty and doubt

    FUD مخفف عبارت FEAR UNCERTAINTY AND DOUBT و به معنای ترس، عدم قطعیت و تردید است. از FUD زمانی استفاده می‌شود که درباره یک ارز دیجیتال اخبار یا اطلاعات منفی، در فضای دیجیتال و سوشال مدیا منتشرشده و باعث ترس و نگرانی کاربران ارزهای دیجیتال می‌شود. به فردی که باعث انتشار بیشتر FUD می‌شود FUDDER گفته می‌شود.

  81. دفتر کل توزیع شده ( Distributed)

    عملکرد دفتر کل توزیع شده شبیه به عملکرد بلاکچین می باشد، در واقع بلاکچین یک دفتر توزیع شده است. در این دفتر اطلاعاتی ذخیره می شود که مربوط به تراکنش ها و معاملات می باشد. امنیت در دفتر کل توزیع شده، بسیار بالا است و خطر هک شدن سیستم را کاهش می دهد.

  82. عرضه اولیه ی سکه (ICO)

    INITIAL COIN OFFERING یا عرضه اولیه سکه را ICO می‌گویند. برای اجرای ایده‌ها و پروژه‌های مرتبط با ارز دیجیتال و درنهایت راه‌اندازی استارت اپ‌ها تأمین بودجه بسیار مهم است. تأمین بودجه برخی از این پروژه‌ها توسط ارزهای دیجیتال انجام می‌شود. به رویدادی که در آن بودجه راه‌اندازی استارت اپ به‌صورت ارز دیجیتال جمع‌آوری می‌شود ICO گفته می‌شود.

    در این رویداد سرمایه‌گذاران با ارز دیجیتال در پروژه سرمایه‌گذاری کرده و در عوض توکن بلاک‌چینی دریافت می‌کنند.

  83. عرضه اولیه (IPO)

    به زمانی اشاره دارد که یک شرکت خصوصی برای اولین بار سهام خود را به مردم عرضه می‌کند.

  84. عرضه اولیه (IDO)

    IDO یکی از مدل‌های جذب سرمایه و فروش توکن در حوزه دیفای و صرافی‌های غیرمتمرکز است. IDO برخلاف روش‌های ICO و IEO غیر متمرکز است و کاربرد آن در پروتکل‌های دیفای است که برای ساخت سیستم‌های مالی نوآورانه و مقیاس‌پذیر استفاده می‌شود.

  85. آدرس کیف پول ( Wallet Address)

    آدرس کیف پول، رشته­ ای از حروف و اعداد است که به عنوان شماره حساب برای معاملات رمزنگاری شده محسوب می ­شود. آدرس­ ها می­ توانند به صورت عمومی به اشتراک گذاشته شوند. هر کوین یک آدرس منحصربه‌فرد دارد که مشخص می­ کند روی بلاکچین قرار دارد.

    این آدرس، موقعیت مکانی است که در آن داده ­ها ذخیره می­ شود و هر گونه تغییر در آن ثبت می­ شود.برای خرید و فروش بیت کوین و سایر رمزارزها، تنهای چیزی که باید در اختیار دیگران قرار دهید، همین آدرس کیف پول است. هر بار که تراکنشی را در شبکه انجام می­ دهید، می توانید از یک آدرس منحصربه‌فرد و جدید استفاده کنید.

  86. گواه اثبات کار (POW) Proof of work

    گواه اثبات کار فرآیندی است که طی آن ماینرها ثابت می‌کنند که روی حل یک مسئله ریاضی در شبکه کار کرده‌اند. هر ماینری که بتواند مسئله موردنظر را حل کند، می‌تواند بلاک جدید را به بلاکچین اضافه کند.

  87. گواه اثبات سهام (POS) Proof of stake

    از دیگر اصطلاحات ارزهای دیجیتال و به معنای «اثبات سهام» است. یکی دیگر از روش‌های حفظ امنیت بلاک‌چین است. از این روش به‌عنوان جایگزین PROOF OF WORK نیز استفاده می‌شود.

    در این روش افراد می‌توانند با خرید بخشی از رمز ارز شبکه را خریداری کرده و برای مدتی به شبکه اختصاص دهند؛ و بر اساس میزان و مدت‌زمان بلوکه شدن دارایی‌شان، از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. درنهایت این افراد در فرایند تائید تراکنش‌های بلاک‌ها مشارکت می‌کنند.

  88. دو بار خرج کردن (Double spending)

    این عبارت به معنای «دو بار خرج کردن پول» است. ازآنجایی‌که ارزهای دیجیتال پول‌های فیزیکی نیستند امکان کپی کردن و خرج کردن دومرتبه آن‌ها وجود دارد؛ اما با استفاده از این سیستم امنیتی امکان کپی کردن ارز دیجیتال یا خرج کردن دومرتبه آن وجود ندارد. با ثبت دقیق تراکنش و دارایی‌ها در بلاک‌چین احتمال DOUBLE SPENDING به صفر رسیده است.

  89. آربیتراژ (Arbitrage )

    همان‌طور که قیمت کالا در بازارهای مختلف یکسان نیست، در دنیای کریپتوکارنسی نیز به‌دلیل تفاوت عرضه و تقاضا در صرافی‌های مختلف، ممکن است قیمت لحظه‌ای رمزارزی خاص در دو صرافی مختلف با یکدیگر متفاوت باشد. به خرید ارزان در یک بازار و فروش گران‌تر در بازاری دیگر، آربیتراژ گفته می‌شود. به‌دلیل ماهیت بازار رمزارز، این فرایند معمولا توسط بات‌ها انجام می‌شود.

  90. لایه ی منطق کسب و کار (Business logic layer)

    بخشی از کد که مقررات و نیازمندی‌هایی را که هنگام انجام کسب‌و‌کار می‌بایستی رعایت شود، مشخص می‌کند.

  91. کسپر ( Casper)

    یک الگوریتم اجماع است که ترکیبی از گواه اثبات کار و گواه اثبات سهام است. اتریوم از کسپر برای دوره گذر به گواه اثبات سهام استفاده خواهد کرد.

  92. شبکه تحویل محتوا ( CDN) Content Delivery Network

    اجازه انتقال سریع دارایی مورد نیاز را برای بارگیری محتوای اینترنت (HTML ، CSS و غیره) می‌دهد.

  93. تحمل خطای بیزانس (BFT) Byzantine Fault Tolerance

    تحمل خطای بیزانس ویژگی سیستمی است که قادر به تحمل سطحی از شکست یا خطا باشد. این بدان معناست که یک سیستم BFT می‌تواند به فعالیت خود ادامه دهد حتی اگر تعدادی از گره‌ها (کاربران) خراب شوند یا به درستی کار نکنند.

  94. کانال (Channel)

    کانال زنجیره بلوکی یک کانال  انتقال داده جداگانه است که به گره‌ها گره­های مشخصی از شبکه امکان برقراری ارتباط خصوصی یا انجام معامله و دیگر موارد را می‌دهد. دادهای‌منتقل شده در کانال توسط سایر نودهای کل شبکه قابل مشاهده نیست.

  95. مرکزی بودن (Centralized)

    سیستمی که توسط یک سایت مرکزی یا یک گروه دارای مجوز نگه‌داری می‌شود.

  96. کوین بیس (Coin base)

    بزرگترین بورس برای خرید و فروش بیت‌کوین (نوعی ارز دیجیتال) و تبدیل بیت‌کوین به دلار یا دیگر ارز‌ها است.

  97. صرافی متمرکز (Centralized Exchange)

    صرافی‌های متمرکز (CEX) نوعی از صرافی ارزهای دیجیتال هستند که توسط شرکتی اداره می‌شود که به صورت متمرکز بوده و یک شخص یا گروه مالک آن است. در حال حاضر معروف‌ترین صرافی متمرکز دنیا، صرافی بایننس است.

  98. صرافی غیر متمرکز (DEX) Decentralized Exchange

    یک صرافی همتا به همتا که به کاربران امکان می‌دهد تا ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌ها را بدون دخالت واسطه، خرید و فروش کنند. صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال بستری است که می‌توانیم رمز ارزهای مختلف را بدون نیاز به یک نهاد متمرکز معامله کنیم. کدهای این صرافی‌ها برای همه قابل دسترس است.

    همه‌ی افراد می‌توانند طریقه کارکرد این صرافی‌ها را مشاهده کنند. DEXها از طریق قراردادهای هوشمند فعالیت می‌کنند، به اینصورت که ابتدا وارد سایت DEX مورد نظرتان می‌شوید سپس با کیف پولی که در این صرافی برای خودتان می‌سازید یا اینکه از طریق کیف پول‌های خودتان در آنها خرید و فروش رمز ارزها را انجام می‌دهید.

  99. ترید (Trade)

    ترید به‌معنای معامله است و تریدر به کسی می‌گویند که حرفه‌ای رمزارز یا هر دارایی دیگر را معامله می‌کند.

  100. استیکینگ (Staking)

    استیکینگ ارز دیجیتال را می‌توان راهکار جایگزین فرآیند استخراج، با مصرف منابع پردازشی و برق بسیار کمتر، دانست. در این فرآیند مقداری از توکن مورد نظر برای کمک به پردازش شبکه و تایید تراکنش ها قفل میشود و به ازای آن مقداری به عنوان پاداش دریافت میشود.

     

مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست