تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال چیست؟ تحلیل تکنیکال در بازار های مالی روشی برای پیش بینی رفتار احتمالی نمودار از طریق داده های گذشته همچون قیمت و تغییرات آن، حجم معاملات و … است. این روش در تمام بازار هایی که بر اساس عرضه و تقاضا فعالیت می کنند کاربرد دارد، بازار هایی همچون ارزهای خارجی، بورس اوراق بهادار و بازار طلا، فلزات گران بها و مسکن را با استفاده از این روش می توان تحلیل کرد.

تحلیلگران تکنیکال بر خلاف تحلیلگران بنیادی ارزش ذاتی اوراق بهادار را اندازه‌گیری نمی‌کنند، آنها از روی تحلیل و بررسی نمودارها رفتار آتی قیمت را پیش بینی می کند. به علم بررسی نمودارهای قیمتی و پیش بینی رشد یا نزول بازار ها توسط نمودارها را علم تکنیکال می گویند.

به صورت کلی می‌توان آن را به ۳ روش زیر توضیح داد:
  • تحلیل نوسان‌های گذشته قیمت با انگیزه پیش بینی تغییرات آینده قیمت
  • تحلیل مبتنی بر رفتارهای بازار از طریق مطالعه نمودار قیمت، میانگین متحرک قیمت‌ها، حجم معاملات، حجم معاملات باز، شکل گیری الگوها و سایر شاخص‌های تکنیکال
  • روشی برای پیش بینی قیمت کالاها بر اساس الگوی تغییرات قیمت و تغییرات حجم معاملات بدون در نظر گرفتن عوامل بنیادین بازار را گویند.
تحلیل تکنیکال بر سه اصل استوار است:
  1. همه چیز در نمودار قیمت دیده شده است.
  2. قیمت ها طبق روند مشخصی حرکت می کنند.
  3. تاریخ تکرار می شود.
تاریخچه تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال حدود سه قرن قدمت دارد و استفاده از شاخص های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال را می‌توان در نوشته های قرن هفدهم و هجدهم میلادی نیز مشاهده کرد.

شاید بتوان گفت که نخستین استفاده مستقیم اقتصادی مشهور از تحلیل تکنیکال را چارلز داو انجام داده است. چارلز داو که بنیان گذار وال استریت ژورنال است، شاخص میانگین صنعتی داو جونز را نیز طراحی کرد که هنوز، با وجود نواقص این شاخص و نقدهایی که بر آن وارد است، از جمله شاخص‌های مهم اقتصادی محسوب می‌شود.

تحلیل تکنیکال چیست؟

امروزه سه اصل مهم که تحلیل تکنیکال بر آنها تکیه دارد عبارتند از:
  • قیمت نشان دهنده همه چیز است:برخی منتقدان تحلیل تکنیکال با برخی نظریه ها مخالفت دارند. یکی از آنها این است که به منظور پیش بینی رفتار سهم، تحرکات قیمت کافی است و نیاز به بررسی عوامل بنیادی نیست. از فرضیات مهم تحلیل تکنیکال این است که همه چیز ازجمله اصول بنیادی در قیمت سهم مشخص بوده و باتوجه به آن می توان سایر عوامل پیش از تصمیم گیری برای سرمایه گذاری را حذف کرد. تحرکات قیمتی، تنها نکته مهم و نشان دهنده میزان عرضه و تقاضای بازار است.
  • قیمت در روند نمودار درحال حرکت است:به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال، در روندهای کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت، قیمت ها حرکت می کنند و روندهای گذشته درحال تکرار هستند.
  • گذشته تمایل به تکرار شدن دارد:ماهیت روند قیمت به گونه ای است که تکرار می شود. برطبق روانشناسی بازار و باتوجه  به احساساتی همچون ترس و هیجان، چرخه های قیمتی گذشته درحال تکرار هستند. یک تحلیلگر تکنیکال، به کمک نمودارها به تحلیل احساسات می پردازد و بدنبال آن، روند قیمتی نمودار سهام را تحلیل و بررسی می کند. برخی ابزارهای تحلیل تکنیکال برای روندهای 100 ساله کاربرد دارند. زیرا تحلیلگران بر این باورند که نمودار سهام درحال تکرار روندهای قیمتی خود است.
اندیکاتورها

اندیکاتور در تحلیل تکنیکال چیست؟ اندیکاتور ابزاری است که با داشتن فرمول خاص خود برای تشخیص جهت حرکت بازار به تحلیلگر کمک زیادی می کند. ذکر این نکته بسیارمهم است که اندیکاتور صرفا جهت حرکت را نشان می دهد و نشان دهنده اندازه حرکت صعودی یا نزولی نیست. در تحلیل تکنیکال اندیکاتورها به دو بخش اصلی تقسیم می شوند:

  • اندیکاتورهای روی نمودار
  • اندیکاتورهای خارج از نمودار

هر اندیکاتور دارای ویژگی ها و تفاسیر متفاوتی است. اندیکاتورها به همراه روش های اصلی یعنی سطح شناسی و روند شناسی، بیشترین بازدهی را برای تحلیلگران به همراه دارند.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست