شبکه لایتنینگ

شبکه لایتنینگ
شبکه ی لایتنینگ چیست؟

  از شبکه لایتنینگ یا صاعقه به عنوان راهکار لایه دوم (Second Layer) یا برون‌زنجیره‌ای یاد می‌شود. شبکه لایتنینگ بیت کوین امکان انجام تراکنش‌های بسیار بیشتری را نسبت به حالت عادی می‌دهد. این شبکه به صورت برون‌زنجیره‌ای عمل می‌کند و احتیاجی به ثبت همه ی تراکنش‌ها در بلاک چین نیست.

  شبکه لایتنینگ یا هاردفورک یا سافت‌فورک نیست و از طرفی نیازی به اجماع بر روی بلاک چین بیت کوین، برای تایید تراکنش‌های آن وجود ندارد. علاوه بر این لایتنینگ منحصر به بیت کوین نیست و برای سایر ارزهای دیجیتال مانند لایت کوین هم پیاده‌سازی شده است.

  در لایتنینگ افراد با ایجاد (کانال پرداختی) با دیگران در شبکه و وارد کردن مقدار مشخصی بیت کوین به کانال‌ها، به صورت دو نفره (P2P) می‌توانند مبادلات خود را به صورت آنی و نامحدود انجام دهند.

  این موضوع پرداخت مبالغ خرد با بیت کوین را امکان‌پذیر می‌کند و دیگر برای خرید قهوه‌ با بیت کوین، نیازی نیست که مدت طولانی را برای تایید تراکنش منتظر بمانید.

شبکه لایتنینگ

تاریخچه لایتنینگ:

  ایده لایتنینگ توسط جوزف پون و تادئوس دریجا از سال ۲۰۱۵ مطرح شد. شرکت بلاک‌استریم نیز در ژانویه ۲۰۱۸ از ایده لایتنینگ استفاده کرد و شبکه آزمایشی آن را برای بیت کوین راه‌ انداخت.

  اما مفهوم لایتنینگ در حالت کلی‌تر قدمتی به اندازه خود بیت کوین دارد. این ایده به زمانی برمی‌گردد که از (کانال‌های پرداختی) برای مبادله بیت کوین بین ۲ فرد صحبت می‌شد. به طوریکه دیگر نیاز نبود هیچکس از این مبادله اطلاع پیدا کند. یا تراکنش توسط دیگران تایید شود.

  راه‌حل‌های دیگری مانند افزایش سایز بلاک‌ نیز از گذشته مورد بحث بوده که در نهایت مشهورترین فورک حاصل از این بحث‌ها، بیت کوین کش بود.

شبکه لایتنینگ چگونه کار می‌کند؟

  اساس کار شبکه لایتنینگ، استفاده از «کانال‌های پرداختی دوطرفه» است. کانال‌های پرداختی همان «کیف پول‌های چندامضایی» با قابلیت‌های بهبود یافته هستند.

  به همین خاطر زمان لازم برای انجام مبادله در این شبکه  به اندازه ارتباط دو کیف پول با یکدیگر طول می‌کشد، نه بیشتر!

  شاید عبارت «برون‌‌زنجیره‌ای» در ابتدا گیج‌کننده به نظر برسد. و فکر کنید که بیت کوین‌های شما از شبکه بلاک چین خارج می‌شوند. و به فضای دیگری منتقل می‌گردند. اما در واقع اینگونه نیست. و بیت کوین‌های شما تا زمانی که کانال به صورت باز باقی بماند، در یک آدرس چندامضایی که در بلاک چین ثبت شده قرار خواهند داشت.

  زمانی که دو کاربر بخواهند به مبادلات بین خود خاتمه دهند. با بستن کانال، تراکنشی را به بلاک چین ارسال می‌کنند.  آخرین وضعیت موجودی هر یک در بلاک چین ثبت می‌شود. البته تراکنش دیگری نیز زمان ایجاد کانال بین دو کاربر، بر روی بلاک چین ثبت می‌شود که در آن مقدار قرار گرفته از سوی هر نفر در کانال مشخص می‌شود.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست