آلت کوین چیست؟

آلت کوین چیست؟

  آلت کوین‌ چیست؟  آلت کوین‌ (Altcoin) به تمام ارزهای رمزنگاری شده‌ای گفته می‌شود که پس از بیت‌ کوین معرفی شده است. می‌توان گفت که علت وجود آلت کوین‌ها این بود که داشتن جایگزین‌هایی بهتر برای بیت کوین انتخاب خوبی به نظر می‌رسید. اصطلاح آلت کوین به هر ارز رمزپایه‌ای غیر از بیت کوین اشاره دارد.

 برخی از علاقه‌مندان با آلت کوین‌ها پروژه‌هایی را راه‌اندازی می‌کنند و برخی نیز آن‌ها را پایه‌ کسب و کار خود قرار می‌دهند. می‌توان قوانین بیت کوین را در آلت کوین جدید تغییر داد، به نحوی که تغییرات اعمال شده عملکرد آن را به بهترین شکل کاربردی و خاص کند.

Altcoin  ترکیبی از دو کلمه Alt از ریشه‌ Alternate به معنای جایگزین شدن و Coin به معنای سکه است که در نهایت کلمه آلت‌ کوین را می‌سازد. همانطور که از اسم آن پیداست آلت کوین جایگزینی است برای بیت کوین.

  بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که در جهان معرفی شد و اجرا و به کارگیری آن به موفقیت انجامید و راه را برای ارزهای دیجیتال دیگر باز کرد. اما اتفاقی که پس از آن افتاد این بود که هر یک از رمزارزهایی که پس از بیت کوین ساخته شدند به کاربران این اطمینان را می‌دادند که دیگر در این آلت کوین‌ها خبری از محدودیت‌های موجود در بیت کوین نخواهد بود.

مزایای آلت کوین‌ها

۱بهبود نقص‌ های موجود در بیت کوین

  آلت کوین‌ها به طور کلی برای رفع نقص‌های موجود در بیت کوین با چارچوب‌های مشابه به آن طراحی شده‌اند؛ خواه این نقص‌ها سرعت باشد، خواه هزینه استخراج یا عوامل دیگر باشد.

۲ایجاد رقابت

  سازندگان آلت کوین بر اساس قوانینی که بیت کوین به آنها پایبند است، فضایی را برای رقابت آلت کوین‌ها با بیت کوین ایجاد کرده‌اند.

۳کارمزد پایین تراکنش‌ ها

  علاوه بر فناوری امن بلاک‌چین، یکی از مزایای استفاده از آلت کوین به عنوان یک روش پرداخت، کارمزدهای نسبتاً پایین تراکنش‌ها است که برای هر تراکنشی به صورت مجزا اعمال می‌شود.

معایب آلت کوین ‌ها

۱دارای ارزشی بسیار ناپایدار

  از آنجایی که آلت کوین‌ها برای سرمایه‌گذاری به نسبت انتخابی سخت هستند، ارزش آنها می‌تواند به سرعت دستخوش تغییر شود.

۲پتانسیل بالا برای تقلب و کلاهبرداری

  در آلت کوین، مانند بیت کوین اغلب مواردی از جمله کلاهبرداری و سایرهای جعلی دیده می‌شود؛ زیرا در بسیاری از این ارزها امکان بازگشت سرمایه، شناسایی فرستنده و گیرنده و کنترل و توقف تراکنش وجود ندارد.

 

10 ارز برتر از نظر ارزش بازار با توجه به سایت coinmarketcap :

در زمان نوشتن این مقاله ده ارز برتر بازار با توجه به سایت بالا عبارتند از:

  • Bitcoin
  • Ethereum
  • Cardano
  • Binance Coin
  • Tether
  • XRP
  • Solana
  • Polkadot
  • Dogecoin
  • USD Coin

آلت کوین‌ چیست؟

انواع آلت کوین

  آلت کوین ها به 4 دسته اصلی تقسیم می‌شوند مثل: آلت کوین‌های مبنی بر ماینینگ(Mining-Based)، توکن‌های امنیتی (security tokens)، توکن های کمکی (utility tokens) و آلت کوین‌ها با قیمت ثابت (stablecoin)

آلت کوین های مبنی بر ماینینگ

  آلت کوین‌های مبتنی بر ماینینگ(Mining-Based) از اسمشان هم مشخص است که از طریق ماینینگ و استخراج به دست می‌آیند و در سیستم POW)Proof of Work) قرار می‌گیرند. این آلت کوین‌ها دارای فرآیند استخراج هستند که ماینرها تولید ارز را با حل معادلات ریاضی در جهت تولید یک بلوک جدید انجام می‌دهند. 

آلت کوین‌های ثابت (Stablecoin)

  آلت کوین ها با قیمت ثابت (Stablecoin) به یک ارز یا کالای ثابت مثل ارزهای فیات (دلار و یورو) یا فلزات گران‌بها مثل طلا که نوسانات کمتری دارند، وابسته است. مثلا ارز دیجیتال تتر چون پشتوانه آن دلار است، همیشه ارزش آن برابر با یک دلار می‌باشد. ثبات قیمت از مزیت‌های بزرگ این ارزهای دیجیتال است.

توکن های امنیتی (security tokens)

  به توکن‌های امنیتی (Security Token) اوراق بهادار ارز دیجیتال هم گفته می‌شود و دارنده این توکن‌ها صاحب بخشی از یک شرکت، کارخانه یا سود کسب و کار خاصی هستند. مزیت توکن‌های امنیتی، نسبت به اوراق بهادار سنتی این است که سرمایه‌گذار می‌تواند به‌ جای مراجعه به کارگزاری‌ها، سرمایه خود را روی کیف پول نرم افزاریش ذخیره کند و در زمان خرید و فروش به‌ راحتی نسبت به معامله آن‌ها اقدام کند. نکته بسیار مهم در استفاده از این توکن‌ها کاهش کلاهبرداری در آن‌ها به دلیل ثبت مرجع قانونی است.

توکن های سودمند(utility tokens)

  از توکن های کمکی یا سودمند، برای ارائه خدمات در داخل شبکه استفاده می‌شود. اغلب توکن‌های موجود در بازار از این دسته هستند و ارزش آن‌ها اصلا به ارزش شرکت توسعه دهنده مربوط نیست بلکه بستگی به میزان عرضه و تقاضا دارد.

کاربرد عمده توکن‌های سودمند، عرضه اولیه (ICO) است و ارائه عرضه اولیه یک توکن یعنی فروش تعداد مشخصی از آن. استفاده از محصولات این شرکت، توسط دارندگان توکن باعث ارائه حق خاصی به آن‌ها می‌شود و امتیازاتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

 

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست