استیکینگ

استیکینگ

استیکینگ ارز دیجیتال را می‌توان راهکار جایگزین فرآیند استخراج، با مصرف منابع پردازشی و برق بسیار کمتر، دانست. یکی از مهمترین مزیت‌های این روش در مقایسه با ماینینگ امکان ورود با سرمایه‌های به مراتب کمتر است؛ بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف راه‌اندازی یک ریگ ماینینگ و همچنین مصرف برق زیاد، به طور رایگان ارز دیجیتال به دست خواهید آورد. خوشبختانه امکان Staking و دریافت پاداش برای ارزهای متعددی فراهم است. 

استیکینگ ارز دیجیتال برابر است با خرید یک رمز ارز و نگهداری آن در یک والت! به همین سادگی. این فرآیند شامل نگهداری وجوه در یک کیف پول ارز دیجیتال با هدف پشتیبانی از امنیت و عملیات شبکه بلاک چین است. به زبان ساده، استیک کردن عمل قفل کردن یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده برای دریافت پاداش است. 

 به منظور استیک رمز ارز دو راه پیش پای هولدرها قرار دارد؛ راهکار نخست، نگهداری در کیف پول است. این روش استیکینگ سرد نام دارد. دومین روش، استیک کردن در دل یک صرافی کریپتوکارنسی است. این روش به دو صورت Locked و Flexible قابل انجام است .

مزایای استیکینگ ارز دیجیتال

استیکینگ محبوب است زیرا به دارندگان رمزارزها این امکان را می‌دهد تا ضمن پشتیبانی از شبکه‌هایی که به آنها اهمیت می‌دهند، درآمد کسب کنند. Staking باعث شفافیت بیشتر، امنیت بهتر و موارد دیگر می‌شود. در ادامه، برخی از مزایای استیکینگ را ذکر کرده‌ایم:

  1. افزایش امنیت و ثبات بلاکچین

استیکینگ به تداوم  و رشد بلاکچینی که از آن پشتیبانی می‌کنید، کمک می‎کند.

  1. عدم نیاز به دستگاه های استخراج

یکی از مهمترین مزیت‌های استیکینگ رمزارزها این است که نیاز به خرید مداوم سخت‌افزارهای گران قیمت را از بین می‌برد.

  1. کاهش مصرف انرژی

الگوریتم اثبات کار از مقدار زیادی انرژی برای ادامه کار شبکه استفاده می‌کند. هدف‌های جایگزین مانند الگوریتم اثبات سهام، روشی کارآمدتر برای برقراری امنیت و تایید تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین است.

  1. ایجاد درآمد غیرفعال

بدون نیاز به ترید کردن، با نگهداری کوین می‌توانید کوین‌های بیشتری به دست آورید. به این نوع درآمد، درآمد منفعل یا Passive گفته می‌شود؛ یعنی دارایی شما برای شما پول به دست می‌آورد، بدون اینکه شما وقت زیادی بگذارید و تلاش زیادی انجام دهید (مانند اجاره دادن ملک). تنها کاری که نیاز است انجام دهید، نگهداری ارز دیجیتال در شبکه است. در پایان دوره قفل کردن ارز موردنظر، از شبکه پاداش خواهید گرفت.

دیگر مزایای استیکینگ ارز دیجیتال:

  • استیکینگ یک منبع درآمد قابل پیش‌بینی است که می‌توانید سود خودتان را از استیک رمزارز موردنظر محاسبه کنید و برای استیکینگ آن تصمیم بگیرید.
  • ارزهای استیک شده تنها تحت تاثیر نوسانات قیمت بازار قرار دارند؛ بر خلاف دستگاه‌ استخراج که بعد از مدتی کارایی و ارزش خودش را از دست می‌دهد.
  • استیکینگ به سرمایه زیادی نیاز ندارد. هر کسی با هر مقدار سرمایه می‌تواند کار استیکینگ ارز دیجیتال را شروع کند.
  • استیکینگ ارز دیجیتال کار پیچیده‌ای نیست.

معایب و ریسک‌های استیکینگ ارز دیجیتال

جذابیت کسب رمزارز اضافی فقط با نگه داشتن دارایی‌تان، مطمئناً توجه بسیاری از شما را به خود جلب کرده است و به کار استیکینگ علاقه‌مند شده‌اید. اما نسبت به خطرات موجود در استیکینگ احتیاط کنید، زیرا این ریسک‌ها دقیقاً همان چیزی است که نباید نادیده گرفته شوند.

به منظور استیک و کسب سود از رمزارزها، باید یکسری از شرایط برآورده شود. توجه داشته باشید که پاداش استیکینگ همیشه قطعی نیست و تحت تاثیر عوامل خارجی قرار می‌گیرد.

عواملی که می‌توانند پاداش‌ استیکینگ (Staking Rewards) را تحت تأثیر قرار دهند:

  1. دوره و مدت زمان قفل کردن ارز دیجیتال

هنگامی که رمزارز خود را استیک می‌کنید، رمزارز به حالت قفل تنظیم می‌شود. در این مدت نمی‌توانید رمزارز استیک شده را جابجا یا معامله کنید. این امر در مورد اکثر رمزارزها صدق می‌کند؛ مانند Tron. برخی از توکن‌ها نیز نیازی به قفل کردن ندارند و روش‌های خاصی برای بررسی موجودی و وضعیت استیک در کیف پول شما دارند.

  1. نقدینگی و نوسانات

رفتار بازار موردی است که ما نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم. قیمت ممکن است در عرض چند ثانیه بالا رفته و پایین بیاید. وقتی توکن‌های شما قفل می‌شوند، هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید؛ جز تماشای جهت بازار. همچنین، خطراتی وجود دارد که توکن‌ها نقدینگی خود را از دست دهند و در نتیجه قیمت پایین‌تری پیدا کنند.

  1. کمیسیون تایید کننده یا ولیدیتور (Validator)

در الگوریتم اثبات سهام، یکسری ولیدیتور وجود دارد که وظیفه تایید تراکنش‌ها را بر عهده دارند. این ولیدیتورها همیشه سیستم‌شان روشن است و باید فعال باشند. کاربر می‌تواند ولیدیتور موردنظر خودش را انتخاب کند (بر اساس اعتبار و درصد پاداش‌ها). ولیدیتورها در ازای کاری که انجام می‌دهند، درصدی به عنوان کمیسیون (یا کارمزد) از کاربر دریافت می‌کنند. ولیدیتور می‌تواند در هر زمانی این درصد را بدون اطلاع کاربر انتخاب کند.

  1. مدت زمان پاداش‌‌ها

پاداشی که در ازای استیک کردن به شما تعلق می‌گیرد، ممکن است چند روز طول بکشد تا به کیف پول شما واریز شود. در واقع، نحوه واریز این پاداش‌ها به ولیدیتور انتخاب شده بستگی دارد که ممکن است در همان لحظه انجام شود یا مدتی طول بکشد.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست