اتریوم

اتریوم:

 اتریوم یک پلتفرم آزاد مبتنی بر فن آوری بلاک چین است که توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند. پلتفرم اتریوم، توسعه دهندگان را قادر می‌سازد تا برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز را ایجاد و راه اندازی کنند. یک برنامه غیر متمرکز می‌تواند بدون نیاز به  واسطه‌ها و با استفاده از توزیع جمعی یک عمل مخصوص را انجام دهد.

  اتریوم، دسترسی آزاد به ارز دیجیتال و خدمات داده پسند را برای کلیه افراد، صرف‌نظر از پیشینه آن‌ها و یا موقعیت جغرافیایی که دارند، فراهم می‌کند. اتریوم یک فناوری توسعه یافته توسط جامعه کاربری است که بستری برای رمزارز  اتر ارائه کرده است. با توجه به آنچه بیان شد، اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز و بلاکچینی است. که رمزارز اتر بر بستر آن شکل گرفته است. این پلتفرم، قابلیت‌های دیگری به جز پشتیبانی از رمزارز اتر دارد. که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فراهم آوردن بستری برای نوشتن برنامه‌های کاربردی توزیع شده اشاره کرد.

اتریم

 

   از اتریوم برای بسیاری از عرضه‌های اولیه سکه  استفاده می‌شود و در امور مالی غیرمتمرکز که به اختصار به آن دیفای نیز گفته می‌شود . امروزه دلیل اصلی استفاده از بلاکچین اتریوم برای بسیاری از افراد، رمزارز بومی آن یعنی اتر است.

  البته، این در حالی است که توسعه‌دهندگان زیادی به دلیل پتانسیل بلند مدت و چشم‌انداز جاه‌طلبانه مورد نظر توسعه‌دهندگان اتریوم برای این پلتفرم، مبنی بر آنکه به کاربران خود کنترل بیشتری روی امور مالیشان بدهند، با این پلتفرم و رمزارز اتر کار می‌کنند. ایده جاه‌طلبانه نهفته در پس اتریوم موجب شده است. تا از این پلتفرم گاهی با عنوان کامپیوتر جهانی نیز یاد شود.

 ویژگی های اتریوم:

  به طور کلی، هدف توسعه‌دهندگان این پلتفرم این بوده و هست که از فناوری بلاکچین که در پس رمزارز بیت‌کوین نیز قرار دارد برای حذف واسطه‌ها در فعالیت‌های گوناگون از امور مالی گرفته تا تولیدات نرم‌افزاری، شبکه‌های اجتماعی و دیگر موارد استفاده کنند. چهار ویژگی بسیار مهم پلتفرم اتریوم در ادامه بیان شده‌اند و هر یک، به صورت موجز شرح داده شده است.

  • غیر قابل تغییر بودن

 واسطه‌ها و افراد ثالث نمی‌تواند هیچ تغییری در داده ها ایجاد کنند.

  • غیرقابل دستکاری و نفوذ

برنامه‌ها بر اساس اجماع شبکه فعالیت می‌کنند. بنابراین امکان سانسور، نفوذ به شبکه یا حذف داده‌ها وجود ندارد.

  • امن

بدون نهاد مرکزی و تضمین شده توسط رمزنگاری‌ها است.

  • همیشه فعال

برنامه‌ها هرگز متوقف نمی‌شوند و هیچ کس قادر به جلوگیری از فعالیت آنها نیست.

در این پلتفرم  از تضمین امن و نهادینه‌شده به صورت داخلی و توکاری برخوردار می‌شوند که به آن‌ها این اطمینان را می‌دهد که تغییرات حساب مالی کاربر تنها در صورت موافقت خود او انجام می‌شود. بر همین اساس، کاربران برای داشتن کسب و کار، نیازی به نفوذ شرکت‌های بزرگ ندارند.

 ایده اتریوم:

 ایده این پلتفرم در اواخر سال ۱۳۹۲ (۲۰۱۳ میلادی) توسط ویتالیک بوترین ارائه شده است. بوترین، یک پژوهشگر حوزه رمزارزها، برنامه‌نویس و هم‌بنیان‌گذار مجله بیت‌کوین  است. ایده این پلتفرم ابتدا در سال ۲۰۱۳ میلادی، در یک اوراق سفید توسط ویتالیک بوترین و با هدف ساخت برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز معرفی شد.

  توسعه رسمی پروژه نرم‌افزاری این پلتفرم در سال ۱۳۹۳ (اوایل ۲۰۱۴) از طریق یک شرکت سوئیسی آغاز شد. ایده اصلی، یعنی قرار دادن قراردادهای هوشمند قابل اجرا در بلاکچین، باید پیش از پیاده‌سازی نرم‌افزار این پلتفرم به طور کامل مشخصه‌سازی می‌شد. این کار توسط گوین وود انجام و در اوراق زرد اتریوم ارائه شد. ماشین مجازی این پلتفرم نیز در همین اوراق زرد معرفی شده است.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست