ماینینگ چیست و ماینر کیست؟

ماینینگ چیست و ماینر کیست؟

ماینینگ چیست و ماینر کیست؟ به فرآیند معتبر ساختن تراکنش افراد دیگر توسط کامپیوتر و سپس افزودن آن‌ به یک لیست بلند و عمومی به نام بلاک چین که تراکنش‌های دیگر را نیز شامل می‌شود، «Mining» یا استخراج ارز دیجیتال می‌گویند.

در حقیقت، استخراج ارز دیجیتال فرآیندی است که در آن تراکنش بین کاربران تایید شده و به دفترکل عمومی بلاک چین اضافه می‌شود.

فرآیند ماینینگ همچنین وظیفه‌ معرفی کوین‌های جدید در جریان موجود را بر عهده دارد و به کریپتوکارنسی‌ها این امکان را می‌دهد تا به‌عنوان یک شبکه‌ غیرمتمرکز همتا به همتا، بدون نیاز به یک مقام مرکزی فعالیت کنند.

افراد در صرافی‌ها، با انجام فرایندهای ماینینگ «کریپتوکارنسی پاداش» دریافت می‌کنند. جالب است بدانید که هر کسی با داشتن یک کامپیوتر و دسترسی به اینترنت می‌تواند به یک ماینر تبدیل شود.

ماینرها چه کاری انجام می دهند؟

ماینرها عملکرد مهمی مانند حل مسائل ریاضی و تائید کردن تراکنش سایر کاربران از طریق اینترنت را در شبکه‌ بلاک چین ایفا می‌کنند.

آنها از بلاک چین‌ها در برابر کلاه‌برداری و حملات هکرها محافظت کرده و عدم تمرکز شبکه را تضمین می‌کنند. اما باید بدانید که فرآیند ماینینگ همیشه سودآور نیست. بسته به عوامل مختلفی – مثلا اینکه کدام ارز دیجیتال را استخراج می‌کنید یا سرعت کامپیوتر و هزینه برق در منطقه‌تان چگونه است – ممکن است درنهایت هزینه‌ای که می‌کنید بیشتر از سود انجام این کار باشد.

چرا ماینینگ مهم است؟ 

فراتر از انتشار سکه‌های جدید در گردش، استخراج پول در مرکز امنیت بیت‌کوین (‌و بسیاری دیگر از رمز ارز ها)‌ قرار دارد. این امر بلاک چین را تایید و تضمین می‌کند، که به ارزهای رمزنگاری شده اجازه می‌دهد تا به عنوان یک شبکه غیرمتمرکز نظیر به نظیر بدون نیاز به نظارت از شخص ثالث عمل کنند. و این انگیزه را برای ماینرها ایجاد می‌کند که به قدرت محاسباتی خود در شبکه کمک کنند.

ماینینگ چیست و ماینر کیست؟

انواع ماینینگ:

به‌طورکلی از آنجایی‌که در طول سال‌های اخیر الگوهای مختلفی برای تایید تراکنش‌ ها بر بستر بلاکچین ایده‌پردازی و پیاده‌سازی شده‌اند، انواع مختلفی از ماینینگ هم در طول این مدت به‌وجود آمده‌اند که در اینجا به مهمترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • ماینینگ با CPU

اولین نوع ماینینگ از طریق CPU و کارت‌های گرافیک در دستگاه‌های رایانه خانگی و یا دست‌ساز هستند که به آنها ریگ نیز می‌گویند. این نوع ماینینگ با توجه به گستردگی شبکه و افزایش سختی ماینینگ تقریبا دیگر کاربرد زیادی ندارد.

  • ماینینگ با دستگاه‌های ASIC

امروزه ماینینگ برای ارز‌های دیجیتال با بهره‌گیری از دستگاه‌های قدرتمند ASIC انجام می‌شوند. تمامی فارم‌ها یا همان مزرعه‌های استخراج‌ بیت‌کوین نیز مجهز به همین دستگاه‌های ASIC هستند.

استفاده از ریگ‌های ماینینگ در مقایسه با این دستگاه‌ها به علت سرعت پردازش بسیار کمتر در فرآیند استخراج و مصرف برق و انرژی بیشتر برای ماینینگ، کمتر است. به همین دلیل استفاده از این سیستم‌ها نیز کم کم در حال منسوخ شدن است. 

انواع بسیار زیادی از دستگاه‌های ASIC در بازار وجود دارند که هرکدام مشخصات منحصر بفردی از لحاظ قدرت پردازش به ما ارائه می‌دهند. هر روز دستگاه‌های مدل جدیدتر به بازار می‌آید. قیمت آن‌ها آنها نیز بر همین اساس متنوع است که بعضا بسیار گران هستند.

  • ماینینگ بدون نیاز به سخت افزار

نوع دیگری از ماینینگ که بعد از بیتکوین به‌وجود آمده و کمی متفاوت‌تر است؛ از طریق الگوهای اثبات سهام یا (POS) است که در این نوع ماینینگ شما نیاز به هیچ دستگاه سخت‌ افزاری ندارید و در واقع الگوریتم آنها با بیتکوین متفاوت است، به‌طوری‌که با خرید سهم عمده‌ای از آن کوین و مسدود کردن آن در حساب خود امنیت شبکه را تامین می‌کنید و با این‌کار به یکی از مستر نودهای آن شبکه تبدیل خواهید شد که به‌ازای آن مقدار ثابتی از آن کوین به‌عنوان پاداش کار، به شما تعلق می‌گیرد. 

لازم به ذکر است که از این روش، تنها کوین‌هایی که دارای الگوی اثبات سهام (POS) هستند را می‌توان استخراج نمود که شامل همه کوین‌های بازار نمی‌شوند. 

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست