پولکادات یا DOT چیست؟

پولکادات

پولکادات یا DOT چیست؟ پولکادات نرم افزاری است که شبکه جهانی کامپیوترها را ترغیب به اجرای بلاکچینی می کند که از طریق آن کاربران می توانند بلاکچین خود را راه اندازی و اجرا نمایند. در این صورت می توان پولکادات را یکی از بلاکچین هایی دانست که در تلاش برای توسعه اکوسیستمی از ارزهای رمزپایه هستند.

  با وجود این که پولکادات در سال 2020 راه اندازی شده و در میان جدیدترین بلاکچین ها قرار دارد، چندین ویژگی فنی جدید در راستای رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود را معرفی کرده است.

  پولکادات به منظور اجرای دو نوع بلاکچین طراحی شده است. یک شبکه اصلی که رله چین نام دارد و تراکنش ها به صورت دائمی در آن قرار دارند و شبکه های ایجاد شده توسط کاربران که پاراچین نام دارند. پاراچین ها امکان سفارشی سازی برای هر تعداد کاربرد را دارند و در نهایت می توان آن ها را به بلاکچین اصلی هدایت کرد، بنابراین سطح امنیت تراکنش های پاراچین مشابه زنجیره اصلی است.

  تیم پولکادات ادعا می کند که با این طراحی تنها با استفاده از منابع محاسباتی لازم برای اجرای زنجیره اصلی می توان تراکنش ها را ایمن و دقیق نگاه داشت. علاوه بر این کاربران می توانند چندین پاراچین را برای کاربردهای مختلف شخصی سازی نمایند.

  گروه پولکادات معتقد است که این طراحی، با ایجاد بلاکچین هایی که اطلاعات کاربر را در شبکه عمومی افشا نمی کند و یا می تواند تعداد تراکنش های بیشتری را پردازش کند، به کاربران اجازه می دهد تا تراکنش های خود را به صورت خصوصی تر و کارآمدتر اجرا نمایند.

چگونه پولکادات شکل گرفت؟

  پولکادات با وایت پیپری به‌وجود آمد که وود در سال ۱۳۹۵ (۲۰۱۶) منتشر کرد. گوین وود، مدیر ارشد اجرایی سابق اتریوم، در زمان فعالیتش در آن بنیاد با نوشتن زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) برای اتریوم به‌شهرت رسید.

  او در زمان همکاری نزدیکش با ویتالیک بوترین در سال ۱۳۹۴ (۲۰۱۵)، به‌دلیل تأخیر‌های زیاد در توسعه اتریوم ۲ دل زده شده بود و یک سال بعد، با هدف ساخت نسخه جداشده‌ای از اتریوم آن پروژه را ترک کرد و سپس، بنیاد وب ۳ را تأسیس کرد. این بنیاد بر تحقیق‌و‌توسعه فناوری‌های غیرمتمرکز، ازجمله پولکادات متمرکز است.

پولکادات یا DOT چیست؟

سه هدف اصلی توکن سودمند شبکه پولکادات عبارت‌اند از:

حاکمیت: شبکه پولکادات شبکه‌ای غیرمتمرکز است؛ یعنی تنها یک واحد کنترل امور را بر‌عهده ندارد و تصمیم‌گیری‌ها ازجمله تعیین ساختار پرداخت هزینه‌ها و تغییرات پروتکل و برنامه‌ریزی برای افزودن پاراچین‌ها با توافق همه اعضای شبکه صورت می‌گیرد. این اختیارات در ازای هولد‌کردن (نگه‌داشتن بلندمدت) توکن و نه صرفا داشتن توکن دراختیار اعضای شبکه قرار خواهد گرفت؛ امتیازی که در پلتفرم‌های دیگر تنها نصیب ماینر‌ها می‌شود.

عملیات: برای حفظ امنیت و تضعیف حملات احتمالی و عملکرد مناسب شبکه دارندگان توکن DOT نقش مهمی ایفا می‌کنند. آنان علاوه‌بر مشارکت فعال، در پلتفرم مبتنی‌بر الگوریتم گواه بر سهام وظیفه اعتبارسنجی تراکنش‌ها در پاراچین‌ها را برعهده دارند.

وثیقه و پرداخت: ازآنجاکه سازوکار شبکه پولکادات مبتنی‌بر الگوریتم گواه بر سهام است، اعضای شبکه برای اعتبارسنجی و اضافه‌کردن پاراچین‌ها به وثیقه‌گذاشتن مقداری توکن نیاز خواهند داشت و درعوض در ازای مشارکت به آن‌ها توکن اهدا خواهد شد.

پولکادات کدام مشکلات را تحت پوشش قرار می دهد؟

انزوا در بلاکچین (isolation)

از آنجایی که در دنیای امروزی شبکه های بلاکچینی نمی توانند با یکدیگر در ارتباط باشند، این امر باعث می شود که شبکه های بلاکچینی منزوی و آیسولیتد باشند.

مقیاس پذیری (scalability)

مقیاس پذیری در شبکه های بلاکچینی به معنی امکان انجام تعداد زیادی تراکنش در مدت زمان کم است. از آنجایی که فناوری بلاکچین هنوز بسیار جوان است، مقیاس پذیری در این پلتفرم ها ضعیف است. حال شبکه بلاکچینی پولکادات با استفاده از تکنولوژی شاردینگ قادر است تا این مشکل را به راحتی حل کرده و تراکنش ها را در چند زنجیره به سرعت به تایید برساند.

آینده ارز پولکادات

کوری میلر مدیر ارشد توسعه در صرافی dYdX و یکی از اعضای هیئت مدیره در شرکت سرمایه‌گذاری جنسیس بلاک کپیتال، رشد ارز دیجیتال پولکادات را حاصل عملکرد فوق ‌العاده بنیاد اینترنت نسل سوم   (Web3 Foundation) می‌داند.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. ش

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست