یونی ‌سواپ

یونی ‌سواپ

  یونی ‌سواپ: (Uniswap) یک پروتکل نقدینگی خودکار و یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) است که به دلیل افزایش محبوبیت دیفای، نامش بر سر زبان‌ها افتاده است. یونی سواپ مبتنی بر شبکه اتریوم است که با استفاده از آن می‌توان به مبادله خودکار بین اتریوم و توکن‌های ERC20 پرداخت. همچنین کاربران می‌توانند با واریز مقادیر معادلی از جفت ارزهای دیجیتال موجود در استخرهای این پروتکل، به ارائه‌دهنده نقدینگی در آن استخر تبدیل شوند و در ازای آن پاداش دریافت کنند.

صرافی یونی سواپ چیست ؟

  معماری صرافی Uniswap با صرافی‌های سنتی تفاوت دارد. اکثر صرافی‌های سنتی با استفاده از یک دفتر سفارش به تطابق خریداران و فروشندگان می‌پردازند، اما این پروتکل از استخرهای نقدینگی در تسهیل مبادله دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند. ذخایر موجود در قرارداد‌های مبادله توسط شبکه‌ای از فراهم‌کنندگان نقدینگی (Liquidity Provider) تامین می‌شود. این تامین کنندگان نقدینگی مقدار معادلی اتر و یک توکن ERC20 یا دو توکن ERC20‌ را به قرارداد مبادله مربوطه واریز می‌کنند. اولین فراهم‌کننده نرخ مبادله را تعیین می‌کند و اگر این نرخ مناسب نباشد، تریدر‌های دیگر رفته رفته آن را اصلاح می‌کنند. تمام تامین کنندگان نقدینگی بعدی، با استفاده از نرخ مبادله ایجاد شده اقدام به واریز و انجام معامله می‌کنند.

  یونی سواپ از توکن‌های نقدینگی (یا Liquidity Token که به اختصار LP Token نامیده می‌شوند) هم استفاده می‌کند. که این توکن‌ها در مطابقت با توکن‌های ERC20 واریزی در استخر هستند. توکن‌های LP نشان‌دهنده مشارکت یک تامین کننده نقدینگی در یک قرارداد مبادله هستند. هدف از این کار، تشویق Liquidity Providerها برای ادغام ذخایر خود در استخر است، تا همه ذخایر به یک ذخیره واحد تبدیل شوند.

  فراهم کنندگان نقدینگی می‌توانند به فروش و یا ارسال توکن‌های نقدینگی بین اکانت‌ها بپردازند. و برای این کار لازم نیست که نقدینگی را از قرارداد مبادله بردارند. البته این توکن‌های نقدینگی شدیدا مختص به یک قرارداد مبادله هستند. فراهم‌کنندگان نقدینگی در عوض کاری که انجام می‌دهند، سهمی از کارمزد تراکنش را بعد از اجرای ترید دریافت می‌کنند.

یونی ‌سواپ

پلتفرم ارز یونی سواپ غیرمتمرکز است:

  علی‌رغم غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، اکثر صرافی‌ها در حوزه‌ ارزهای دیجیتال همچون بایننس متمرکز هستند. در صرافی‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود و پای هیچ واسطی در میان نیست.

صرافی‌های غیرمتمرکز با حذف واسط سود را برای کاربران خود نگه داشته. و اعتبار و اطمینان لازم برای انجام تبادلات را توسط قراردادهای هوشمند تامین می‌کنند.

هزینه‌ تبادلات در یونی‌ سواپ:

در تریدهای یونی‌ سواپ، این پلتفرم ۳/۰ درصد ارزش ترید را به عنوان هزینه‌ تبادل دریافت می‌کند. که البته قسمتی از این درصد سود به مخزن نقدینگی و باقی آن به کاربرانی که نقدینگی فراهم کرده بودند تعلق می‌گیرد.

تاریخچه و بنیان گذاران یونی سواپ:

یونی سواپ به عنوان طرحی برای معرفی AMM ها یا بازار ساز خودکار در اتریوم به مخاطبان ارائه شد، خالق این پلتفرم هیدن آدام ، توسعه دهنده اتریوم است، او حین نهایی کردن یونی سواپ در پروژه‌های مختلفی کار می‌کرد و کار او مستقیماً توسط خالق اتریوم اطلاع داده شد. بوترینحتی در نهایت نام پروتکل که در ابتدا به Unipeg معروف بود را به آن داد .

آدام همچنین گفته است که الهام اصلی پلتفرم یونی سواپ از یکی از پست‌های وبلاگ خود بوترین ناشی شده است. ایده اصلی او برای تمرکز بر اتریوم پس از آن انجام شد که یکی از دوستانش او را متقاعد کرد که تحقیق و درک پروتکل را در سال ۲۰۱۷ آغاز کند. توکن این پلتفرم در سپتامبر سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است.

هدف ارز یونی سواپ:

این ارز در واقع یک پروتکل متن باز است که برای تبادل انواع توکن‌های ERC-20 مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید این پروتکل در بستر شبکه اتریوم انجام می‌شود و همین عامل نیز باعث افزایش سرعت و امنیت آن می‌شود. هدف اصلی از تشکیل ارز دیجیتال یونی سواپ این بود که بستری برای کاربران شبکه بلاکچین اتریوم فراهم شود تا بتوانند به صورت مستقیم معاملات خود را انجام دهند بدون اینکه نیازی به واسطه داشته باشند.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست