دستگاه های ASIC

دستگاه های ASIC

دستگاه های ASIC:  مدارهای مجتمع با کاربرد خاص، چیپ‌هایی هستند که برای انجام فعالیت خاصی طراحی می‌شوند که از نظر کارایی، سرعت عملیاتی و توان مصرفی به مراتب بهتر از تراشه‌های معمولی هستند. اما از طرفی قابلیت انعطاف و توسعه‌پذیری تراشه‌های معمولی را ندارند چرا که یک کاربرد خاص به صورت سخت‌افزاری درون آنها تعبیه شده و قابل تغییر و گسترش نیست.

از سویی دیگر هزینه‌ی لازم برای تولید این تراشه‌ها بسیار بالا است به طوری که اگر تعداد تراشه‌های مورد نیاز از حد خاصی کمتر باشد، تولید آن از دید اقتصادی مقرون به صرفه نیست ضمن آنکه طراحی آنها زمان زیادی می‌برد. از طرفی اگر بخواهیم تغییر کوچکی در این تراشه‌ها بدهیم زمان و هزینه‌ی زیادی بر می‌دارد.

اِی‌سیک‌ها در دنیای استخراج ارزهای دیجیتال

فرایند استخراج (ماینینگ) ارز دیجیتال در ابتدا به گونه‌ای طراحی شد که هر کاربر معمولی با رایانه خانگی خود بتواند به این کار بپردازد. اما این روند پس از بالارفتن سختی شبکه اکنون تغییر یافته است. امروزه بهترین راه برای استخراج بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال قابل استخراج استفاده از اِی‌سیک (ASIC) است. این سخت‌افزارها برای اینکه برای استخراج ارز دیجیتال کاربرد داشته باشند، بر روی مادربوردهایی خاص سوار شده و در قالب یک دستگاه واحد تولید تولید می‌شود.

سخت‌افزار اِی‌سیک (ASIC) ارز دیجیتال

فرایند استخراج (ماینینگ) ارز دیجیتال به معنای اجرای یک سری محاسبات پیچیده و با هدف رسیدن به یک رشته رقمی مشخص است.

سخت‌افزارهای استخراج ارز دیجیتال (خواه به صورت ASIC یا ریگ کارت گرافیک و یک کامپیوترهای شخصی) باید انبوهی از محاسبات را به انجام برساند تا در نهایت بتواند به این رقم مشخص دست یابد.

افراد و سامانه‌های محاسباتی زیادی در سراسر جهان به استخراج بیت کوین مشغولند. در این میان برخی از این افراد با هم به تلاش برای یافتن این رقم می‌پردازند. اگر ماینرها سخت‌افزار قدرتمندتری داشته باشند، سریع‌تر می‌توانند به این پاداش برسند. به همین دلیل است که ماینرها از سخت‌افزار ASIC استقبال می‌کنند. با استفاده از سخت‌افزار ASIC شانس دستیابی به این پاداش در استخراج ارز دیجیتال افزایش می‌یابد.

هر ارز دیجیتال یک الگوریتم هَش خاص خود را دارد. به همین دلیل سخت‌افزار ASIC ویژه یک ارز دیجیتال با دیگری متفاوت است. برای نمونه، دستگاه‌های ASIC بیت‌کوین از الگوریتم SHA-256 پیروی می‌کنند. لایت‌کوین نیز دارای الگوریتم Scrypt است. به این ترتیب یک دستگاه ASIC ویژه لایت‌کوین می‌تواند به استخراج سایر ارزهای دیجیتال دارای این الگوریتم نیز بپردازد.

دستگاه های ASIC

خرید دستگاه ماینر

قبل از خرید باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  • ارز های دیجیتال قابل ساپورت

مثلا دستگاه Antminer S17 فقط الگوریتم SHA-256 را پشتیبانی می کند که شامل بیت کوین، بیت کوین کش و تعداد انگشت شماری ارز دیجیتال دیگر می شود.
شما باید قبل از خرید ASIC دقیقا بدانید چه ارزی را میخواهید استخراج کنید.

  • میزان هش

هر چقدر میزان هش یک دستگاه بالاتر باشد یعنی میزان استخراج آن ارز هم بالاتر است. مثلا اگر هش یک دستگاه ۷۰ عنوان شود یعنی ۷۰ ترا هش محاسبه در هر ثانیه انجام میدهد.
بعضی از دستگاه های ماینر با چند قدرت هش ریت به بازار عرضه میشوند تا قیمت های مختلفی را در بر بگیرند.

معمولا دستگاه هایی که هش ریت بالاتر دارند قیمت بالایی هم دارند.

  • برق مصرفی

طبیعتا دستگاهی که مصرف برق کمتری دارد مناسب تر است و باید همواره دنبال خرید جدید ترین مدل های ASIC باشید. لازم به ذکر است طبق قوانین ایران استفاده از برق صنعتی و کشاورزی به منظور ماینینگ غیر قانونی است و میتواند مجازات داشته باشد.

  • صدای تولیدی

شاید یکی از فاکتور هایی که همیشه باعث پشیمانی مبتدی ها میشود صدای بالای تولید شده توسط دستگاه های ماینر است. اگر مکان موردنظر شما برای ماینینگ از محل زندگی افراد دور است شما یک مزیت بزرگ دارید!

  • امکان تعمیر و گارانتی

در سال های اخیر با زیاد شدن خرید و فروش دستگاه های ماینر، برخی از قطعات داخلی آنها در ایران موجود شده است. مثلا قطعات دستگاه های antminer , Bitmain تقریبا در بازار ایران موجود است و این یک دلگرمی بزرگ است.

اگر خودتان به کشور های موردنظر دسترسی دارید همواره این فاکتور را با اهمیت در نظر بگیرید.

  • سالم بودن

چون متاسفانه اکثر دستگاه های ماینر قاچاق هستند باید قبل از خرید به دقت ظاهر دستگاه را بررسی کنید تا در حین انتقال آسیبی ندیده باشند.

بعد از خرید دستگاه ASIC حتما آن را راه اندازی کنید و ۴۸ ساعت قبل از استخراج اصلی تست کنید. کافی است در در پنل مدیریت دستگاه، قسمت Status را چک کنید.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست