IPFS

IPFS

  IPFS مخفف InterPlanetary File System به معنای “فایل سیستم سیاره‌ای” است که در واقع یک سیستم توزیع فایل همتا به همتا و غیر متمرکز است و کاربران به کمک آن می‌توانند تجربه بهتری در استفاده از اینترنت داشته باشند. امروز کمتر کسی هست که از اینترنت استفاده نکند، اینترنت در زندگی اکثر مردم نقش مهمی ایفا می‌کند. ما از طریق اینترنت به فیلم‌ها، عکس‌ها، آهنگ‌ها و فایل‌های آموزشی و … دسترسی پیدا میکنیم و همچنین از طریق اینترنت می‌توانیم با دیگران ارتباط داشته باشیم.

IPFS چیست؟

  IPFS  برای این موضوع راه حلی دارد و به دنبال این است که فضای وب را به صورت توزیع شده و غیر متمرکز درآورد. همانطور که گفتیم IPFS، یک سیستم توزیع فایل همتا به همتا و غیر متمرکز است. این سیستم بر خلاف وب فعلی که مبنای آن مکان (Location based address) ذخیره سازی است، توانسته این روش ذخیره سازی را بر مبنای محتوا (Content based address) انجام دهد. که مزیت‌هایی نسبت به روش قبلی دارد.

  در روش Location based address کاربران برای دانلود فایل مورد نظر خود، بایستی آدرس سایت یا سروری که آن عکس را ذخیره کرده بود، در اختیار داشتند تا بتوانند فایل را ذخیره کنند. اگر سرور در دسترس نباشد، فایل مورد نظر به دست کاربر نمی رسد و این احتمال وجود دارد که کاربر هیچ وقت به فایل مورد نظر خود دست پیدا نکند. البته ممکن است که کاربر دیگری قبلا آن فایل را دانلود کرده و در سرور دیگری قرار داده باشد و در اختیار کاربران قرار دهد.

IPFS

  روش Content based address:

اما سیستم بین سیاره‌ای از روش Content based address استفاده می‌کند. در روش Content based address، هر فایل دارای یک هش است. همانطور که می‌دانید تابع هش یک تابع یک طرفه است. پس اگر یک ورودی، چندین بار به این تابع داده شود خروجی یکسان خواهد بود. IPFS، به کمک این روش توانسته است از ذخیره سازی فایل های تکراری جلوگیری کند. برای دسترسی به فایل های ذخیره شده در این سیستم شما می‌توانید. از طریق هش منحصر به فرد آن، فایل مورد نظر خودتان را دانلود کنید.

برای اطمینان از اینکه فایل دانلود شده دقیقا همان فایلی است که شما به دنبال آن بوده اید، می توانید از طریق هش این اعتبار سنجی را انجام دهید، کاری که در روش Location based address امکان پذیر نبود.

IPFS شبیه شبکه تورنت است:

IPFS شباهت های زیادی به بیت تورنت دارد. و اتفاق ذکر شده شبیه آن است که در شبکه بیت تورنت seeder وجود نداشته باشد. seeder در شبکه بیت تورنت همان کسی است که فایل مورد نظر شما را در اختیار دارد و بنا به درخواست شما این فایل را در دسترس شما قرار می دهد. اگر شما هم از کاربران بیت تورنت بوده اید، قطعا با این اتفاق مواجه شده اید. که بعضی از فایل ها در این شبکه وجود دارند ولی به علت نبود seeder، شما قادر به دانلود آن ها نیستید.

برای جلوگیری از این مشکل ۲ راه حل وجود دارد:

۱- کاربران برای ذخیره فایل و در دسترس نگه داشتن آن برای بقیه تشویق شوند.

۲- فایل‌ها را به صورت فعال توزیع کنیم. و مطمئن شویم که همواره چندین نسخه از یک فایل در شبکه وجود دارد.

  یکی از جالب ترین کار هایی که IPFS میکنه اینه که شما میتونید فایلتون رو روی پروتکل HTTP هم مشاهده کنید ، درسته که فایل توی شبکه IPFS هست ولی IPFS این اجازه رو میده که بدون داشتن کلاینت خود IPFS هم بتونید از محتوا استفاده کنید.

به طور خلاصه کاربردهای استفاده از IPFS:
  • تاریخچه فایل‌ها در این سیستم ذخیره می‌شود و همه می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.
  • با توجه به اینکه این یک سیستم غیرمتمرکز است پس هیچ سرور به عنوان مرکزی وجود ندارد پس فیلتری اتفاق نخواهد افتاد.
  • این سیستم جهت اشتراک گذاری فایل ها استفاده می شود.
  • با استفاده از تابع هش امکان آپلود فایل های تکراری وجود نخواهد داشت.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست