برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapp

برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapp

برنامه‌های غیرمتمرکز یا Dapp : همانطور که از اسمشون مشخص است برنامه‌هایی است که به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند. Dapp مخفف عبارت Decentralized Application می باشد و به معنای برنامه های غیرمتمرکز است. برنامه های غیرمتمرکز ، برنامه هایی می باشند که خارج از حوزه نظارت و کنترل یک مرجع واحد هستند. یعنی شخص ثالت و متمرکزی آنها را کنترل نمی‌کند. برای اینکه بتوان برنامه غیرمتمرکزی ایجاد کرد حتما باید این برنامه‌ها را بر روی بلاک چین اجرا کرد و بلاکچین اتریوم اولین مرجع برای ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز است. پس dapps برنامه‌های دیجیتالی هستند که در شبکه‌های بلاک چین همتا به همتا (P2P) و توزیع شده اجرا می‌شوند و تحت اختیار واسطه و هیچ شخصی قرار ندارند .

مزایای برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp

 برنامه های غیرمتمرکز یا Dapp عملکرد ها و ویژگی های مشابهی با بلاکچین دارد.اما برنامه های غیرمتمرکز عمکلکرد بهتر و یا به عبارت دیگر به صورت ارتقا یافته تری را دارند.Dapp ها نیز با استفاده از پروتکل های ساده تر و البته تاثرگذار تر برای حل مشکلات ره حل های متفاوت و البته موثر ایجاد می کنند.

اصلی ترین کار برنامه های غیرمتمرکز این است که با ایجاد یک ارتباط مستقیم بین کاربر و خدمات دهنده ، واسطه ها را حذف می کند.به این معنی که برای انجام فعالیت های در زمینه های گوناگون به هیچ واسطه ای نیاز نخواهد بود.مزایای برنامه های غیرمتمرکز را می توان به این صورت معرفی کرد:

بهبود حقوق مالکیت اطلاعات

زمانی که اطلاعات و داده ای به وسیله یک کاربر ایجاد می شود و در یک شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود؛ کنترل  این اطلاعات در واقع در اختیار پلتفرم آن شبکه اجتماعی قرار می گیرد.یعنی با وجود این که اطلاعات توسط کاربران و افراد معمولی ایجاد شده اما در نهایت تحت کنترل پلتفرم ها یا برنامه ها قرار می گیرد.

لازم است بدانید همین داده ها و اطلاعات به ظاهر بی اهمیت بسیار ارزشمند هستند! در این شرایط برنامه های Dapp  آمده اند که مالکیت این اطلاعات را در اختیار خود افراد و کاربران قرار دهند.به بیان ساده کنترل داده ها بر عهده خود شخص ایجاد کننده باشد.که با استفاده از آن کاربران می توانند از طریق اینترنت به درآمد زایی برسند و کسب درآمد فقط برای پلتفرم ها و شرکت های بزرگ نباشد.

یکپارچگیه اینترنت اشیا

از آن جایی که محققان دریافته اند به دلیل افزایش نقاط دسترسی به اینترنت اشیا (Iot) ، بلاکچین بهترین و قطعی ترین راه حل برای انتقال اطلاعات است .در حال حاضر برنامه های غیرمتمرکز نقش مهمی را در اینترنت اشیا دارد.توجه کنید که بلاکچین ها دارای سرور مرکزی نیستند پس انتقال اطلاعات نیازمند متصل شدن به نزدیک نرین گره مستقیم دارد.بنابراین در چنین شرایطی Dapp نقش مهمی را در اینترنت اشیا خواهد داشت.

 پیشرفته شدن امنیت ارزدیجیتال

برنامه های غیرمتمرکز راه کار هایی را ارائه می دهد که به بالا بردن امنیت ارزدیجیتال کمک می کند.همانطور که بارها اشاره شده است ایجاد تغییر در بلاکچین عملا غیرممکن است Dapp ها با ارائه بلاک هایی برای امنیت بیشتر اینترنت باعث حفظ امنیت بیشتر اطلاعات کاربران از مواردی همچون هک و جاسوسی می شود.

برنامه‌های غیرمتمرکز یا dApps

ویژگی DApp ها:

برنامه های غیرمتمرکز چهار ویژگی اصلی دارند:

  • متن‌باز: در حالت ایده‌آل، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باید همراه با استقلال مدیریت شوند و تمامی تغییرات باید توسط اجماع یا رای اکثریت کاربران تصمیم‌گیری شود. کدهای اپلیکیشن باید برای بررسی در دسترس افراد باشد.
  • غیرمتمرکز: تمام اسناد عملکرد اپلیکیشن‌ها باید در یک بلاکچین عمومی و غیرمتمرکز ذخیره شوند تا در تله مرکزی شدنِ اطلاعات گرفتار نشوند.
  • تشویقی بودن: به تائیدکننده‌های بلاک‌چین باید توسط توکن‌های رمزنگاری شده پاداش داده شود.
  • پروتکل: جامعه کاربران اپلیکیشن باید بر سر الگوریتم رمزنگاری شده به توافق برسند. به عنوان مثال، بیت کوین از اثبات کار (Proof of Work) یا همان PoW استفاده می‌کند و اتریوم نیز با اینکه در حال حاضر از PoW استفاده می‌کند اما برای استفاده ترکیبی از PoW و PoS، یا همان اثبات سهام (Proof of Stake) در آینده برنامه‌هایی دارد.
انواع برنامه غیر متمرکز:
  • نوع ۱: این برنامه‌های غیر متمرکز روی بلاک‌ چین خودشان قرار می‌گیرند. برای مثال خود بیت کوین، یا اتریوم در این دسته قرار دارند. همچنین تمام ارزهای دیجیتال دیگری که با بلاک ‌چین خاص خودشان عرضه می‌شوند در همین دسته قرار می‌گیرند.
  • نوع ۲: این نوع از برنامه‌های غیر متمرکز از بلاک‌ چین برنامه‌های نوع ۱ استفاده می‌کنند. این برنامه‌های غیر متمرکز پروتکل‌هایی هستند که برای کار، به توکن مخصوص خود نیاز دارند. «پروتکل امنی» (Omni Protocol) بهترین نمونه از برنامه‌های نوع ۲ محسوب می‌شود. امنی یک پلتفرم معاملاتی توزیع‌یافته است که به عنوان یک «لایه» روی بلاک ‌چین بیت کوین توسعه یافته تا تبادل ارزهای دیجیتال یا دارایی‌های دیگر را بین افراد و بدون درگیر شدن با اشخاص ثالث تسهیل کند.
  • نوع ۳: برنامه‌های غیر متمرکز نوع ۳ از پروتکل برنامه‌های نوع ۲ استفاده می‌کنند. یک نمونه از این برنامه‌های نوع ۳ «سیف نت‌ورک» (SAFE Network) است که مخفف «دسترسی امن برای همه» است. این برنامه یک شبکه‌ی ذخیره‌ی داده و ارتباطات غیر متمرکز است. که مراکز داده و سرورها را با منابع محاسباتی اضافی کاربران جایگزین می‌سازد. این برنامه یک شبکه‌ی داده‌ی خودکار است که به کاربران اجازه‌ی ساخت وبسایت‌ها و برنامه‌های مقاوم در برابر سانسور را می‌دهد. این برنامه از پروتکل امنی برای صدور «سیف ‌کوین‌» (SafeCoin) استفاده می‌کند، که برای استفاده از خدمات کاربردی آن لازم است.
آینده اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز 

فراگیرشدنِ اجتناب ناپذیر بلاک‌چین بسیاری از راهکارها را تغییر خواهد داد.

چنین پیش‌بینی جسورانه‌ای ممکن است غیرواقع‌بینانه تلقی شود، اما وقتی تمام دنیا متوجه شود که می‌تواند به وسیله شبکه‌های غیرمتمرکزِ خودپایدار و بدون نیاز به اعتماد منابع مالی مورد نیاز را تامین کرده و به عملکرد خود ادامه دهد، احتمالا خدماتی مانند بانکداری به شکل کنونی دیگر مورد نیاز نباشند.

شرکت‌های بزرگی که برای تثبیت جایگاه خود در جنبش بلاک‌چین به تکاپو افتاده‌اند گواهی بر این ادعا هستند.

موضوع دیگری که می‌تواند بحث برانگیز باشد این است که ما با انتقال ارزش و برون‌سپاری اطلاعات به شبکه‌های بلاک‌چین، نیاز به خدمات واسطه را کاهش و کارایی را افزایش می‌دهیم، اما به چه قیمتی؟

با کاهش نیاز به خدمات انسانی و همچنین حذف خطای انسانی، آیا می‌توان با قطعیت گفت که کیفیت زندگی ما بهتر خواهد شد؟ پاسخ به این پرسش‌ها هرچه که باشد، ما تنها می‌توانیم امید داشته باشیم و بلاک‌چین را گامی رو به جلو به سمت دنیایی یکپارچه بدانیم.

 

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست