پنکیک سواپ

پنکیک سواپ

  پنکیک سواپ (Pancake swap) یک پلتفرم صرافی غیرمتمرکز است که بر بستر شبکه بایننس اسمارت چین توسعه داده شده و یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های دیفای در اکوسیستم بایننس به شمار می‌رود. 

  پنکیک سواپ (Pancakeswap)، یک پلتفرم صرافی غیرمتمرکز در شبکه بایننس اسمارت چین است که از لحاظ عملکرد، شباهت‌های زیادی به پلتفرم یونی سواپ (بر روی شبکه اتریوم) دارد. این پلتفرم در ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ (۳۰ شهریور ۱۳۹۹) راه‌اندازی شد و در مدت زمان اندکی، میانگین حجم معاملات روزانه آن به حدود ۷۰۰ میلیون دلار رسید.

تامین نقدینگی پنکیک سواپ از استخر نقدینگی:

  نقدینگی معاملات پنکیک باید از طریق استخرهای نقدینگی تامین شود. استخر نقدینگی فضایی مجازی است. که در آن کاربران توکن‌های خود را به جای مبادله مستقیم با بقیه کاربران با توکن‌های موجود در استخر مبادله می‌کنند. افراد با استفاده از جفت‌ارزهای خود می‌توانند نقدینگی لازم را برای مبادله توکن‌ها فراهم کنند. که به این افراد تامین‌کننده گفته می‌شود. کارمزد مبادلات پنکیک سواپ به تامین‌کنندگان نقدینگی کارمزد داده می‌شود. تا آن‌ها با تامین نقدینگی، فرصت بیشتری را برای انجام مبادلات Pancakeswap انجام دهند.

  کسانی که تامین کننده هستند در ازای قرار دادن دارایی خود در استخر نقدینگی توکن‌های مخصوص استخر یا LP TOKEN دریافت می‌کنند. و به کمک آن‌ها می‌توانند در زمان دلخواه سپرده‌های خود را از استخر نقدینگی خارج کنند. یکی دیگر از کاربردهای این توکن، توزیع کارمزد دریافتی از مبادلات است. براساس میزان توکن استخر میزان دریافت کارمزد مبادلات تعیین می‌شود.

پنکیک سواپ

میزان کارمزد در پنکیک سواپ چگونه تامین می‌شود؟

  کسانی که تامین کننده نقدینگی Pancakeswap هستند علاوه بر دریافت توکن استخر، درصد مشخصی از کارمزد مبادلات انجام شده را نیز دریافت خواهند کرد. این روند در صرافی‌های غیرمتمرکز دیگری مانند یونی و سوشی سواپ نیز به همین شکل انجام می‌شود. کارمزدی که بابت هر مبادله در پنکیک سواپ دریافت می‌شود ۰.۲% است. ۰.۱۷% کارمزد مبادله به تامین کننده نقدینگی استخر و باقی مانده آن به صندوق پلتفرم برای فرآیند سوزاندن توکن‌ها استفاده می‌شود.

تاریخچه صرافی پنکیک سواپ

صرافی Pancakeswap در سپتامبر سال ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) در زنجیره هوشمند بایننس شروع به فعالیت کرد. کدهای اولیه این صرافی فورکی از کد‌های نسخه دوم صرافی یونی سواپ بود. این صرافی در مهر ماه همان سال موفق به جذب سرمایه ده میلیون دلاری از صندوق شتاب‌دهنده زنجیره هوشمند بایننس در کنار چند پروژه دیگر همچون برگر سواپ، بیکری سواپ و فورتیوب (Fortube) شد. این سه صرافی (بیکری سواپ، برگر سواپ و Pancakeswap) را می‌توان طلایه‌داران صرافی‌های غیرمتمرکز در شبکه BSC دانست.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست