لایت کوین چیست؟

لایت کوین چیست؟

لایت کوین چیست؟ لایت کوین یکی از قدیمی‌ترین کوین‌های موجود در بازار کریپتوکارنسی‌ها است. لایت کوین توسط چارلی لی (Charlie Lee) در ماه اکتبر سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. لی کارمند سابق گوگل بود که لایت کوین را باهدف تکمیل بیت کوین و حل برخی از مشکلات مانند مدت‌زمان تراکنش‌ها، هزینه‌ها و استخرهای متمرکز ماینینگ طراحی کرد. چارلی لی در کد و پروتکل بیت کوین اصلاحاتی اعمال کرد تا برای استفاده روزمره مناسب‌تر باشد و از طرفی هم پذیرش عمومی آن میسر شود.

این ارز دیجیتال همتا به همتا شباهت‌های زیادی با بیت‌کوین دارد، اما پلتفرم آن از بلاک چین‌های مختلفی استفاده می‌کند که امکان انتقال سریع‌تر تراکنش‌ها را فراهم می‌کند. نرم‌افزار ایجاد و انتقال کوین‌های لایت‌کوین، به صورت متن‌باز است و پلتفرم آن به طور کامل غیرمتمرکز است.

تاریخچه

لایت کوین توسط چارلی لی کارمند سابق گوگل از طریق یک کلاینت منبع باز در GitHub در ۷ اکتبر ۲۰۱۱ ایجاد شد. این انشعاب از کلاینت Bitcoin-Qt تفاوتش با بیتکوین در درجه اول داشتن کاهش زمان ساخت زنجیره قالب و افزایش حداکثر تعداد سکه ها و الگوریتم هش کردن (scryptبه جای SHA-256) متفاوت و کمی تغییر رابط کاربری گرافیکی بود.

در ماه نوامبر سال ۲۰۱۳ در مجموع ارزش لایت کوین رشد عظیمی تجربه کرد که شامل ۱۰۰ درصد جهش در عرض ۲۴ ساعت می شود.

فرایند تراکنش لایت کوین

لایت کوین توسط اتصالات نقطه به نقطه کار می کند و از این رو در این ارز دیجیتالی، دیگر نیازی به واسط و کارمزد تراکنش نیست. میزان زمان و امنیت تراکنش های این ارز دیجیتالی در مقایسه با بیت کوین بسیار کارآمدتر و بهینه تر است و علاوه بر آن، این ارز دیجیتالی همچنین مبتنی بر تکنولوژی غیر متمرکز بلاکچین کار می کند و اطلاعات را برای همه‌ی کاربران و نه تنها یک پایگاه داده‌ی انحصاری ارسال و به صورت دائمی ذخیره میکند.

تفاوت میان بیت کوین و لایت کوین

بیت کوین و لایت کوین هر دو به عنوان ارزهای دیجیتالی دارای یک سختار اساسی مشابه و مبتنی بر شبکه­ ی رمزنگاری می باشند که به صورت غیر متمرکز عرضه می شوند.  اما با این حال دارای تفاوت های زیادی هستند که در ادامه ی مطلب به تمامی آن ها اشاره شده است:

1) الگوریتم و نحوه ی استخراج

یکی از تفاوت های اصلی میان ارزهای دیجیتالی بیت کوین و لایت کوین، الگوریتم های رمزنگاری متفاوت proof-of-work می باشند. بیت کوین از الگوریتم قدیمی SHA-256 و لایت کوین از الگوریتم Scrypt استفاده می کند که همین امر باعث عملکرد متفاوتی در سرعت آنها می شود. سرعت تایید مبادلات در بیت کوین تقریباً ۱۰ دقیقه و سرعت انجام تراکنش ها در لایت کوین ۲.۵ دقیقه است، بنابراین سرعت الگوریتم مورد استفاده در لایت کوین  ۴ برابر سریع تر از بیت کوین است.

بیت کوین و لایت کوین هر دو از الگوریتم های توان محاسباتی جهت پردازش تراکنش ها استفاده می کنند که توسط ماینرها تایید می شود و سکه دریافت می کنند، اما تفاوت اصلی در استخراج این ارزها سرعت انجام تراکنش ها،  قدرت پردازش و پیچیدگی آن در بین این دو الگوریتم است.

2) محدودیت عرضه

بیت کوین و لایت کوین هر دو دارای محدودیت در عرضه ی سکه و اختصاص بلاک در طول فرایند استخراج می باشند. محدودیت سکه ی بیت کوین ۲۱ و لایت کوین ۸۴ میلیون سکه است. به عبارت دیگر زمانی که این ارزها به محدودیت های ذکر شده برسند، هیچ ارز جدیدی در سیستم منتشر نمی‌شود. از این رو ظرفیت استخراج لایت کوین ۴ برابر بیشتر از بیت کوین می باشد.

3) ارزش و پذیرش بازار

چهارمین تفاوت میان بیت کوین و لایت کوین ارزش و پذیرش آنها در بازار است. در ابتدای سال ۲۰۱۸ میزان فروش بیت کوین حدود ۱۰۹ و لایت کوین ۳.۰۵ میلارد دلار بوده که از جمله دلایل آن می توان به اعتماد بیشتر مردم به بیت کوین و شناخته تر شدن آن در این بازار اشاره کرد.

در حال حاضر شرکت های بسیاری در دنیا از جمله KFC، Expedia.com، Playboy و غیره… بیت کوین را به عنوان هزینه­ ی پرداخت به جای ارزهای فیات می پذیرند، اما در مقابل شرکت های کمتری در دنیا وجود دارند که لایت کوین را به عنوان هزینه ی پرداختی خود قبول کنند.

در حال حاضر محبوبیت ارزهای دیجیتالی به دلیل غیر متمرکز بودن آنها، شفافیت معاملات، امنیت بیشتر، پرداخت راحت تر و از همه مهمتر غیر قابل دستکاری بودن آنها افزایش یافته است. اما تصمیم گیری در مورد انتخاب ارزها و سرمایه گذاری روی آنها یکی از مشکلات و مسائل مهم در این حوزه است. بیت و لایت کوین از جمله معتبر ترین و با ارزش ترین ارزهای دیجیتالی در این بازار هستند که با توجه به توضیحات ذکر شده در بالا هر یک دارای مزیت ها و معایبی می باشند. تفاوت میان بیت کوین و لایت کوین باعث شده تا کاربران به صورت جدی تری به نقره ی ارزهای دیجیتالی (لایت کوین) توجه کنند.

لایت کوین چیست؟

لایت کوین چگونه کار می‌کند؟

لایت کوین یک شبکه‌آنلاین است که افراد می‌توانند از آن برای ارسال پرداخت از یک شخص به شخص دیگر استفاده کنند. لایت‌کوین به صورت همتا به همتا و غیرمتمرکز است، به این معنی که توسط هیچ نهاد یا دولتی کنترل نمی‌شود. این سیستم پرداخت با ارزهای فیزیکی مانند دلار یا یورو سروکار ندارد و در عوض، از واحد حساب خود که نام آن لایت‌کوین (LTC) است، استفاده می‌کند. به همین دلیل است که اغلب لایت‌کوین به عنوآن‌یک ارز مجازی و یا یک ارز دیجیتال طبقه‌بندی می‌شود. خرید و فروش لایت‌کوین و تبدیل آن به ارزهای فیات رایج را می‌توان به راحتی در بسیاری از صرافی‌های آنلاین انجام داد.

لایت کوین در کجا ذخیره می‌شود؟

این ارز دیجیتال در کیف پول‌ها بر روی بلاک چین ذخیره می‌شود. شما می‌توانید به کیف پول لایت کوین از هرکجای دنیا دسترسی داشته باشید. نکته خوب دیگر در خصوص این کریپتوکارنسی های بین‌المللی و غیرمتمرکز این است که همه لایت‌کوین‌ها یکسان هستند و با در اختیار داشتن اینترنت می‌توانید از هرکجای دنیا آن را کنترل کنید. یکی دیگر از بزرگترین مزایای این سیستم مبتنی بر کیف پول این است که هیچ بانکی در فرآیند آن درگیر نیست.

مزایای اصلی لایت کوین
  • قابلیت انتقال وجوه به صورت بین‌المللی بدون نیاز به روند نقل و انتقالات پرهزینه سنتی، که انجام آن برای دورترین نقاط هم تنها چند دقیقه زمان می‌برد.
  • ایجاد کیف پول لایت‌کوین و پذیرش وجوه از طریق آن آسان است. فقط کافی است برنامه آن را نصب کنید و کلید خصوصی خود را در مکانی امن (نه در لپ‌تاپ یا تلفن خود) ذخیره کنید.
  • زمانی که صحبت از کنترل حجم بالای تراکنش‌هاست، لایت‌کوین در این زمینه به خوبی عمل می‌کند. لایت‌کوین برای کاربرانی که به تائیدهای فوری و هزینه تراکنش‌های کم‌نیاز دارند، بسیار مناسب است.
  • لایت کوین از الگوریتمی استفاده می‌کند که با استفاده از این نوع فناوری، قادر است ۴ برابر شبکه بیت کوین در سال کوین تولید کند.
  • طراحی غیرمتمرکز آن باعث شده تا بدون داشتن مسائل ناشی از مسافت (که سرورها یا ISP با آن رو به رو هستند)، به سراسر جهان دسترسی پیدا کند.
  • شما می‌توانید با خرید ماینر برای خود، از این شبکه پشتیبانی کرده و دسترسی محلیتان را افزایش دهید.
معایب لایت کوین
  • فرآیند ماینینگ نیازمند صرف انرژی بالایی است.
  • لایت‌کوین به اندازه ارزهای دیجیتال دیگری مثل بیت کوین و یا ارزهای فیات موردپذیرش قرار نگرفته است.
  • تخمین ارزش آتی آن‌یک چالش است و ممکن است در صورت کاهش ارزش آن مجبور شوید به سراغ ارز دیگری بروید.
  • برای حفظ امنیت کوین خود نیاز به دانش فنی دارید.

 

مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست