درباره ارز دیجیتال XMR

XMR
مونرو (Monero) چیست؟

مونرو (XMR) که در سال 2014 شروع به کار کرد یک رمزارز ‌متن‌باز (open source) با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی است که با استفاده از مفهوم بلاک‌چین ساخته شده و کار می‌کند. بلاک‌چین، که اساس تکنولوژی ارزهای دیجیتال است، یک دفترکل عمومی است که تمام تراکنش‌های انجام شده روی شبکه را نشان می‌دهد.

بلاک‌چین مونرو عامدانه به شکلی طرح ریزی شده تا این شفافیت را نداشته باشد.

مونرو اطلاعات مرتبط با تراکنش‌ها، مانند هویت فرستنده‌ها و گیرنده‌ها و همچنین مقدار منتقل شده در هر تراکنش، را با مخفی کردن آدرس استفاده شده توسط شرکت کننده‌ها ناشناس می‌کند.

علاوه بر حفظ حریم شخصی، فرآیند استخراج (mining) مونرو نیز براساس مفهوم تساوی‌گری انجام می‌شود، این مفهوم تمام افراد جامعه را مساوی و شایسته دریافت فرصت‌های برابر می‌داند.

به هنگام راه‌اندازی مونرو، سازندگان آن هیچ سهمی برای خود نگه نداشتند و تمام آن را روی توزیع و پشتیبانی از جامعه مونرو برای توسعه بیشتر این ارز مجازی سرمایه‌گذاری کردند.

مونرو از یک فرآیند استخراج پشتیبانی می‌کند که در آن افراد با پیوستن به استخرهای استخراج (mining pool) و شروع فرایند استخراج، پاداش داده می‌شود.

البته افراد میتوانند به شکل انفرادی نیز مونرو استخراج کنند.

استخراج مونرو را می‌توان با استفاده از یک کامپیوتر استاندارد انجام داد و نیازی نیست فرد از سخت افزار خاصی مانند (application-specific integrated circuit) یا همان ایسیک (ASIC) استفاده کند.

مونرو روی تمام پلتفرم‌های سیستم عامل از جمله ویندوز، macOS، لینوکس، اندروید، و FreeBSD اجرا می‌شود.

تاریخچه‌ مونرو:

گروهی متشکل از هفت سازنده که بلاک چین Bytecoin را شکل می‌دهند در سال ۲۰۱۴ واحد پول جدیدی با نام Bitmonero به منظور انجام معاملات امن و بدون‌ نام معرفی کردند. این نام در نهایت به Monero که زبانی بین‌المللی برای واژه‌ی سکه است تبدیل شد.

از بین هفت سازنده‌ای که در ابتدا Monero را ایجاد کردند، پنج نفر از آنها تصمیم گرفتند که هویت خود را مخفی نگه دارند. فقط دو نفر از این توسعه‌دهندگان با نام‌های ریکاردو اسپاگنی (توسعه‌دهنده اصلی) و دیوید لیتاپای شناخته شده‌اند.

تیم پشتیبانی مونرو می‌گوید حفظ حریم خصوصی و امنیت بزرگترین اولویت‌های آنها بوده و صرف نظر از اینکه مونرو از نظر تکنیکی از چه صلاحیتی برخوردار است، سهولت استفاده و کارایی در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

XMR

هدف ساخت مونرو:

به طور کلی، هدف کلی ساخت و رمزنگاری دقیق و امن این ارز این بود که اجازه پرداخت سریع، ارزان و بدون ترس از سانسور را بدهد.

حوزه دیگری که مونرو سعی در بهبود داشت، از نظر مقیاس‌پذیری آن است. به زبان ساده، مقیاس پذیری فقط به معنای رشد خوب شبکه در رابطه با تقاضا است.

بر اساس تعریف ارزهای رمزپایه مبتنی بر بلاک چین اندازه محدودی دارند. 

چرا مونرو منحصر به فرد است؟

یکی از بزرگترین اهداف این پروژه دستیابی به بالاترین سطح عدم تمرکز ممکن است، به این معنی که کاربر نیازی به اعتماد به شخص دیگری در شبکه ندارد.

حفظ حریم خصوصی از طریق چند ویژگی متمایز حاصل می‌شود. در مقایسه با بیت کوین که هر گردش آن شماره سریال خاص خود را دارد، به این معنی که می‌توان میزان استفاده از ارز رمزنگاری شده را کنترل کرد، مونرو کاملاً تبدیل‌پذیر است.

امنیت مونرو چگونه است؟

یکی از اهداف اصلی مونرو جلوگیری از تمرکز است؛ این شبکه از مکانیزمی اجماعی به نام CryptoNight استفاده می‌کند که مبتنی بر سیستم اثبات کار استفاده می‌کند. اثبات کار، الگوریتمProof-of-work  یا به اختصار PoW یکی از روش‌های اجماع در رمز ارزها است که برای تأیید تراکنش‌ها، تولید بلوک و حفظ امنیت شبکه بلاک چین به کار گرفته می‌شود. این باعث می‌شود مزارع بزرگ استخراج ارز به یک نیروی مسلط تبدیل نشوند.

حوه ذخیره‌ سازی

کریپتو کارنسی مونرو به دلیل ماهیتی که به عنوان یک ارز امن دار‌د، در برخی از صرافی‌های مهم ذکر نشده است. به عنوان مثال، اگرچه می‌توانید این ارز را در Binance خریداری کنید، اما باید بدانید که آن توسط Coinbase پشتیبانی نمی‌شود. در نتیجه، ممکن است لازم باشد مقدار ارز خود را به بیت کوین تبدیل کرده و از بستر تجاری کوچک‌تری استفاده کنید.

ذخیره سازی مونرو قبلاً کاری بسیار دشوار بود. باید کیف پول را با استفاده از اصول و فرمان‌هایی خاص باز می‌کردید و برای بسیاری از کاربران باعث می‌شد که احساس کنند در حال هک کردن برخی از پایگاه‌های داده مخفی دولت هستند که به هیچ عنوان خوشایند نبود! خوشبختانه، اکنون روش بسیار ساده‌تری برای ذخیره مونرو وجود دارد:

  1. ابتدا به سایت www.mymonero.com مراجعه کنید.
  2. گزینه‌ی ساخت اکانت (Create account) را انتخاب کنید.
  3. کلید ورود خصوصی خود را وارد کنید.
  4. کلید ورود خصوصی را دوباره در باکس زیر کلید وارد کنید تا اطمینان حاصل شود که شخص شما این اطلاعات را وارد می‌کند.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست