هر آنچه لازم است درباره ارز دیجیتال XLM بدانید

XLM
ارز دیجیتال استلار

استلار یک شبکه‌ همتا به همتاست که همانند بیت کوین، غیرمتمرکز است. استلار نیز مانند سایر ارزهای دیجیتال، از تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کند. در این شبکه‌ی غیرمتمرکز، هیچ نهادی مرکزی و تصمیم گیرنده‌ای وجود ندارد. تمام جزئیات تراکنش‌ها در استلار، بر روی بلاک چین آن به‌عنوان یک دفترکل عمومی ذخیره می‌شوند و هر کسی قادر است این دفتر کل و جزئیات تراکنش‌ها را مشاهده کند.

در شبکه استلار، اطلاعات به‌جای اینکه در یک منبع متمرکز (مانند یک بانک) جمع‌آوری شوند، بین گره‌‌هایی به‌ هم‌ پیوسته (سرورها) توزیع می‌شوند. کلیه تصمیمات و تأییدهای صورت گرفته در این شبکه از طریق پروتکل اجماع استلار انجام می‌شوند.

مدت زمان رسیدن به این اجماع، ۳ الی ۵ ثانیه است. برخلاف شبکه بیت کوین، استلار از سیستم اثبات کار یا همان Proof of Work استفاده نمی‌کند و در عوض تراکنش‌هایش از طریق پروتکل توافقی استلار (SCP) انجام می‌شوند.

در بیت کوین، ماینرها برای تائید تراکنش‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند؛ اما در این ارز دیجیتال گره‌های مورد اعتماد که به گره‌های تائید (سرورها) معروف‌اند و Stellar Core را اجرا می‌کنند، وظیفه‌ی تائید تراکنش‌ها را بر عهده دارند. (Stellar Core نرم‌افزاری است که گره‌ها بر روی شبکه از آن استفاده می‌کنند تا به اجماع و تراکنش‌های معتبر برسند).

لومن (XLM)، واحد ارز استفاده شده در شبکه استلار است و ۱۰۰ میلیارد از آن ایجاد شده‌است که رفته رفته و به صورت خودکار به بازار عرضه می‌شود. هر تراکنش در شبکه استلار فقط ۰٫۰۰۰۱ کارمزد دارد و کمتر از ۶ ثانیه انجام می‌شود.

XLM

تاریخچه استلار

در سال ۲۰۱۴ مک کالب یکی از بنیان‌گذاران ارز دیجیتال ریپل با جدایی از این تیم اقدام به توسعه‌ی ارز دیجیتال استلار کرد. در سال ۲۰۱۵ اولین کد نویسی استلار معرفی شد. در ورژن اول ارز دیجیتال استلار به دلیل حضور آقای کالب در تیم ریپل، شباهت‌های زیادی بین این دو وجود داشت. این شباهت حتی به حدی بود که مالکین ریپل و استلار را وارد یک چالش بزرگ نمود. در اواخر سال ۲۰۱۵ اما الگوریتم جدیدی برای استلار معرفی شد و کدهای آن دوباره بازنویسی شدند.

مزایای استلار

یکی از فواید استلار را می‌توان در کشورهای در حال توسعه دید. کشورهای در حال توسعه یا کشورهایی که با تحریم روبه‌رو هستند و برای انجام معاملات تجاری خود و دستیابی به سرویس‌های مالی مشکل دارند، می‌توانند از استلار استفاده کنند. از دیگر فواید استلار می‌توان به تبدیل ارز دیجیتال به پول رایج کشوری اشاره کرد. بسیاری از افراد یا سرمایه‌گذاران ممکن است در ارتباطات خود به یک نوع ارز خاص نیاز داشته باشند و پلتفرم مالی استلار به دلیل ارتباط با بانک‌های بزرگ دنیا و شراکت با کمپانی IBM توانسته در این زمینه پیشگام باشد.

رمزارز استلار

شبکه استلار ارزی به‌نام لومن (XLM) دارد که برای پرداخت کارمزدها از آن استفاده می‌شود. پرداخت در استلار از کارمزد بسیار پایینی (XLM 0.00001) برخوردار است که در مقایسه با بیت کوین هزینه‌ای ندارد. برطبق قانونی که در استلار وجود دارد هر کاربر باید حداقل یک لومن (XLM) در حساب خود داشته باشد تا بتواند از خدمات استفاده کند (بر خلاف ریپل که نیاز به 20 XRP می‌باشد). علاوه بر این، پلتفرم استلار از سطح امنیت بالایی نیز برخوردار است. سرعت تراکنش در شبکه استلار بین ۳ تا ۵ ثانیه می‌باشد و این شبکه توانایی پردازش ۱۰۰۰۰ تراکنش بر ثانیه را دارد.

رمز ارزهای XLM جدید هر ساله با نرخ یک درصد به شبکه استلار اضافه می‌شوند. سازوکار عرضه به صورت هفتگی محاسبه و اجرا شده و استخر عرضه، رمز ارزهای جدید را بین نودهایی که سهمش بیش از 0.05٪ از کل موجودی توکن‌های XLM بوده است، توزیع می‌کند.

خرید و فروش استلار لومن

برای خرید و فروش استلار لومن، صرافی‌های رمزارزی وجود دارند که شما می‌توانید با ارزهایی چون دلار، یورو یا حتی بیت کوین ارز خود را خریداری کنید. استلار از ارزش بازاری مناسبی برخوردار است و می‌توان آن را در میان ده ارز دیجیتال برتر یافت. کراکن kraken یکی از صرافی‌هایی است که خریدوفروش استلار لومن انجام می‌دهد. این صرافی از امنیت خوبی برخوردار است و برای خرید از آن ابتدا باید با استفاده از پول رایج کشوری احراز هویت صورت گیرد.

از دیگر امکانات این صرافی می‌توان به اتصال حساب بانکی بین‌المللی به حساب موجود در صرافی اشاره کرد. به دلیل جدید بودن استلار نمی‌توان فرمول مخصوصی برای رشد ارزش آن در نظر گرفت. بااین‌حال استلار از سال ۲۰۱۷ همانند ارزهای دیگر، رشدی صعودی داشته و در زمانی مشابه با ارزهای دیگر دچار کاهش ارزش شده‌است.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست