Wrapped Token

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟

Wrapped Token رپد توکن یک نسخه رمزنگاری شده از یک ارز دیجیتال دیگر است. ارزش رپد توکن کاملا به ارزش کوینی که بر اساس آن به وجود آمده وابسته بوده و معمولا در هر زمانی قابلیت بازخرید دارد. بازخرید در مورد رپد توکن ها یعنی می‌توان رپد توکن را به نهاد صادرکننده برگرداند. و توکن اصلی را گرفت. به صورت نرمال رپد توکن، ارزش توکنی را به نمایش میگذارد که به بلاک چین دیگری تعلق نداشته باشد.

  رپد توکن‌ها معمولا توسط یک ارائه‌دهنده عرضه می‌شوند که می‌بایست مقدار معادل دارا‌یی‌ها را داشته باشد. این ارائه‌دهنده می‌تواند یک فرد، کیف پول چند امضایی باشد. یا سازمان مستقل و خودگردان غیر متمرکز (DAO) یا حتی یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) باشد. باید ارئه‌دهنده رمز ارز WBTC، به ازای هر واحد از این توکن، یک بیت کوین ذخیره کند. برای اثبات وجود و صحت مقدار بیت کوین‌ها، این ذخیره روی یک شبکه بلاک چین انجام می‌شود.

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟

  رپد توکن چیست؟

هر شبکه بلاکچینی رمزارزهای خودش را دارد؛ اتریوم، بیت کوین، پولکادات، بایننس اسمارت چین و غیره. شما نمی‌توانید توکن یک شبکه را به شبکه بلاکچین دیگری انتقال دهید. از آن‌جایی که شبکه‌های مختلف بلاکچینی سیستم‌های متمایزی هستند، فعلاً راهی برای اینکه این شبکه‌ها مستقیماً با همدیگر ارتباط داشته باشند و تبادل اطلاعات کنند وجود ندارد.

بنابراین توکن‌ها با شبکه‌های غیر بومی سازگاری ندارد؛ اما یک راه برای دور زدن این محدودیت‌ها و معامله دارایی‌ها روی شبکه غیر بومی وجود دارد که به آن توکن رپد گفته می‌شود. رپد توکن قابلیت همکاری بین بلاکچین‌های مختلف را افزایش می‌دهد. در واقع رپد توکن‌ها عملکردی مانند کراس چین (Cross Chain) دارند. با کمک فناوری میان زنجیره ‌ای (Cross Chain)؛ پلی میان چندین بلاک چین ایجاد می‌شود تا امکان تعامل بین بلاکچین‌ها بدون نیاز به واسطه افزایش یابد.

عملکرد رپد توکن در بلاکچین‌های مختلف چگونه است؟

برای ساخت یک رپد توکن، کاربر معمولاً رمزارز اصلی را در یک قرارداد هوشمند قفل می‌کند و سپس یک توکن به ارزش معادل آن رمزارز اصلی ساخته می‌شود. برای پس‌گرفتن ارز دیجیتالی که به عنوان وثیقه قفل کرده‌اید، کافی است یک درخواست برای سوزاندن توکن رپد ارسال کنید.

مزایای رپد توکن‌ (Wrapped Token) چیست؟

با وجود اینکه بسیاری از بلاکچین‌ها استاندارد رمزارز خودشان را دارند ، از این استانداردها نمی‌توانید در زنجیره‌های مختلف استفاده کنید. توکن‌های رپد به توکن‌های غیر بومی اجازه می‌دهند روی یک شبکه دیگر فعالیت کنند.

علاوه‌براین، رپد توکن‌ها نقدینگی و بهره‌وری سرمایه را برای صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز افزایش می‌دهند. چون این قابلیت باعث می‌شود بتوانید از دارایی‌های بلااستفاده روی زنجیره‌های دیگر استفاده کنید و یکپارچگی بازار را افزایش دهید.

رمزارزهای  Wrapped، جدا از ایجاد قابلیت همکاری بین شبکه‌های مختلف، نویدبخش یک سیستم مالی است که سرمایه در آن بازدهی بیشتری دارد. علاوه‌بر آن کمک می‌کند که پلتفرم‌های مختلف، امکان شراکت در نقدینگی را داشته باشند. در واقع رپد کردن توکن، به هولدر دارایی‌های ناسازگار با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) امکان سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها را می‌دهد.

یکی از مهم‌ترین مزایای رپد توکن، صرفه‌جویی در زمان تراکنش و کاهش هزینه کامزد است. در اینکه بیت کوین برای کاربردی که دارد فوق‌العاده است‌، شکی نیست. اما طولانی بودن فرآیند تراکنش و هزینه کارمزد را می‌توان با استفاده از ورژن رپد شده‌ آن کاهش داد.

رپد توکن در اتریوم

رپد توکن ها در اتریوم طوری ساخته شده اند که با کیفیتهای مطرح شده توسط ERC-20 تطابق داشته باشند؛ یعنی شما قادر هستید که از دارایی هایی استفاده کنید که در شبکه اتریوم موجوداند اما اصالتا از اترویم نیستند. اما همانطور که میدانید رپد یا آنرپد شدن این توکن ها یا به عبارتی دیگر بسته بندی و یا باز شدن این توکن ها در فضای اتریوم هزینه سوختی معادل کامزد سوخت دارند. به این مسئله نیز باید توجه داشت که فرآیند ایجاد هر کدام از آنها می‌تواند کاملا متفاوت باشد.

 

 

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست