درباره ارز دیجیتال DAI

DAI
معرفی ارز دیجیتال دای

  DAI  یک الگوریتم پایدار و غیرمتمرکز است که توسط شرکت MakerDAO و بر اساس یک پروتکل منبع باز و مبتنی بر اتریوم ایجادشده است. هدف اصلی از طراحی ارز دیجیتال دای حفظ نسبت دقیق و یک‌به‌یک با دلار آمریکا است. DAI ارزش خود را از طریق پشتوانه دلار آمریکایی که توسط یک شرکت نگهداری می‌شود، حفظ نمی‌کند، بلکه ارزش دای با استفاده از وام وثیقه‌ای در اتر، ارز رمزنگاری‌شده اتریوم، حفظ می‌شود.

وام وثیقه‌ای، با فراهم کردن راهی سبب می‌شود تا وام‌دهنده وام را با استفاده از دارایی‌های خود و به‌صورت مطمئن حفظ کند. این نوع وام‌ها بهره کمتری نسبت به وام‌های بدوم وثیقه دارند. چراکه به وام‌دهندگان این امکان داده‌شده است تا در صورت عدم توانایی وام‌گیرنده برای بازپرداخت وام، دارایی را توقیف کرده و بفروشند.

تاریخچه ارز دیجیتال دای

بنیاد Maker در سال ۲۰۱۴ توسط Run Christensen تأسیس شد. این بنیاد، پروتکل Maker را به‌عنوان یک پروژه منبع باز و باهدف بهره‌برداری از یک سیستم اعتباری ایجاد کرد. این سیستم اعتباری به کاربران امکان می‌دهد تا وام‌هایی را با استفاده از وثیقه‌های رمزنگاری‌شده دریافت کنند.

DAI به‌طور رسمی در سال ۲۰۱۷ پروتکل Maker را به‌عنوان ابزاری به‌منظور تأمین دارایی وام برای اشخاص حقیقی و مشاغل راه‌اندازی کرد؛ و درنهایت بنیاد Maker کنترل نرم‌افزار را به یک سازمان خودمختار و غیرمتمرکز به نام MakerDAO واگذار کرد.

DAI

نحوه کارکرد ارز دیجیتال دای

دای یک دارایی رمزنگاری‌شده است که توسط سایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان وثیقه دریافت می‌شود. درواقع دای یک استیبل‌ کوین مرتبط با دلار آمریکا است، به این معنا که ارزش آن همیشه ثابت و تقریباً برابر یک دلار است.

ارز دیجیتال دای توکن ERC-20 است و در هر دو صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز (DEX) قابل خریداری است. همچنین دای مبتنی بر شبکه اتریوم بوده و توسط اتر پشتیبانی می‌شود.

به این معنا که کاملاً غیرمتمرکز است و ثبات قیمت آن از طریق سیستم قرارداد هوشمند حفظ‌شده و به شخص ثالث، دولت و بانکی بستگی ندارد.

مزایای ارز دیجیتال دای

میزان موجودی: بسیاری از افراد در سراسر جهان واجد شرایط لازم برای افتتاح حساب بانکی نیستند؛ اما خوشبختانه کاربران می‌توانند با در اختیار داشتن حداقل میزان موجودی، از DAI استفاده کنند.

ارزش پایدار: دای می‌تواند یک ارز پایدار جایگزین و وسیله ورود منابع مالی برای شهروندان ساکن در کشورهایی با بی‌ثباتی شدید اقتصادی باشد.

غیرمتمرکز بودن: از آنجایی‌که ارز دیجیتال دای یک سیستم شفاف و غیرمتمرکز است، به کاربران این اطمینان را می‌دهد بدون محدودیت، دسترسی کاملی به دارایی خود داشته باشند. درحالی‌که دولت‌ برخی از کشورها مانند زیمبابوه و میانمار با وضع قوانینی برای برداشت حساب بانکی فیات، سقف برداشت روزانه و ماهانه تعیین می‌کنند.

تولید درآمد: از طریق سیستم DSR دای، کاربران از قدرت نفوذ توکن دای استفاده می‌کنند تا از طریق سود حاصل، درآمد کسب کنند. ازآنجایی‌که دای بر روی بلاکچین اتریوم ساخته‌شده از سازوکار اجماع خود شبکه بهره‌ برده و مکانیسم ذخیره‌سازی خاص خود را ندارد.

با این‌حال سیستم MakerDAO دارندگان توکن‌های DAI را قادر می‌سازد تا با واریز ارز دیجیتال دای در یک قرارداد هوشمند MakerDAO سود کسب کنند. سیستم قرارداد هوشمند امنیت سرمایه‌گذاری کاربران را تضمین کرده و بدون داشتن هزینه‌ای در هر زمان قابل‌برداشت است.

سریع و ارزان: در بسیاری از شرایط، هزینه انتقالات وجوه در سطح بین‌المللی بسیار بالا و مدت‌زمان لازم برای نهایی شدن آن‌ها به‌طور ناامیدکننده‌ای طولانی است. در حالی هزینه انتقال دای کاملاً به‌صرفه و زمان پردازش آن بسیار سریع بوده و معاملات در سطح جهانی از کیف پول یک کاربر به‌ کاربر دیگر به‌طور شفاف و کارآمد انجام می‌شوند.

فعالیت ۲۴ ساعته و در تمام‌روزهای هفته: مؤسسات مالی سنتی فقط در ساعات کاری فعالیت می‌کنند؛ بنابراین ممکن است معاملات از طریق این مؤسسات برای چندین روز در صف انتظار و به‌صورت معلق باقی‌مانده و پس از بازگشایی مؤسسات مالی و بانک‌ها پردازش نهایی شده و انتقال انجام شود. درحالی‌که از طریق DAI و بلاکچین اتریوم، معاملات در هر زمان از روز و حتی در روزهای تعطیل در عرض چند دقیقه نهایی می‌شوند.

امنیت بالا: سیستم MakerDAO با انجام ممیزی‌ها و تحقیقات گسترده به افزایش امنیت این پلتفرم کمک بسیاری کرده است.

توسعه‌دهندگان به‌طور رسمی و از طریق تجزیه‌وتحلیل ریاضی، تمام قراردادهای هوشمند و سازوکار پروتکل‌هایی که ساختار داخلی این سیستم را تشکیل می‌دهند، تائید می‌کنند.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست