Alexa

Alexa:

  الکسا (Alexa) یک وبگاه آنالیزکننده ترافیک وب که یکی از شرکت‌های تابعهٔ شرکت آمازون، واقع در سان فراسیسکو است. الکسا در آوریل سال ۱۹۹۶ کار خود را آغاز کرد. و روز به روز دامنه خدمات و فعالیت خود در سطح اینترنت را گسترش داد. و امروزه به عنوان یک منبع مفید از داده‌های وبگاههای اینترنتی شناخته می‌شود. رتبه الکسا بعد از پیج‌رنک گوگل، برای صاحبان وب‌سایت‌ها اهمیت زیادی دارد.

تأسیس وب‌سایت الکسا:

وب‌سایت الکسا در سال ۱۹۹۶ توسط دو کارآفرین وب، به نام‌های بروستر کیل و بروس گلیت تأسیس شد. نام این وب‌سایت برای ادای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر، به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش و با نظر به اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده‌است.

alexa

 

  این شرکت دارای نوار ابزاری می‌باشد که می‌تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه وبی بروند، که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد. همچنین الکسا برای مدیران وب‌سایت‌ها امکانات فراوانی نظیر نمایش تعداد بازدیدکننده، بازدید کل، لینک‌های ورودی، میانگین زمان حضور و تعداد صفحاتی بازدیدی هر کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و… به صورت رایگان در نظر گرفته‌است. همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه‌های زمانی مختلف ۱ روزه تا ۲ ساله به مدیریت وب‌سایت‌ها کمک می‌کند. تا آنالیز و بررسی دقیقی از وب‌سایت خود داشته باشند.

 

 

 

الکسا در سایت خود اعلام کرده که رتبه وب‌سایت‌ها را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده محاسبه می‌کند.

  البته در گزارش الکسا پارامترهای دیگری مانند نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت هم ارائه می‌شود. اما این پارامترها در محاسبه‌ی رتبه سایت‌‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

  جدای از اعلام رسمی الکسا، ما در متمم هم با بررسی چند صد مورد از سایت‌های برتر کشور به این نتیجه رسیدیم که ضریب همبستگی بین مدت زمان حضور در سایت و نرخ بانس با رتبه سایت‌ها نزدیک به صفر است.

خدمات وبگاه الکسا را می‌توان در ۵ دسته اصلی دسته‌بندی نمود:
  • وبگاه‌های برتر:

در این قسمت وبگاه‌های پربازدید نمایش داده خواهد شد. برای نمایش وبگاه‌های پربازدید از ۳ نوع فیلتر استفاده می‌شود: جهانی، کشوری و بر پایه موضوع خاص

  • مشخصات وبگاه (Site Info):

الکسا طیف گسترده‌ای از داده‌های دقیق برای هر وبگاه را دارا می‌باشد.

  • واتز هات (What’s Hot):

این قسمت صفحات معروف اینترنت را نشان می‌دهد و هر ۵ دقیقه به روز می‌شود.

  • نوارابزار الکسا (The Alexa Toolbar):

نوارابزار شناخته‌شده الکسا که تمام خدمات وبگاه الکسا را به راحتی در اختیار می‌گذارد.

  • برای دارندگان وبگاه (For Site Owners):

در این قسمت صاحبان وبگاه‌ها می‌توانند داده‌های وبگاه خود را در الکسا وارد نمایند یا ویرایش کنند. مهم‌ترین قسمت این وبگاه رتبه‌بندی وبگاه‌ها بر اساس میزان بازدید است. در این رتبه‌بندی تنها تعداد بازدید از یک وبگاه تعیین‌کننده است.

برای کاهش رتبه الکسا چه تکنیک‌هایی وجود دارد؟
  • این‌که در مقایسه با رقبا ادعا کنید مخاطب بیشتری دارید (حداقل عامه‌ی مردم را قانع می‌کند)
  • این‌که در برخورد اول وقتی کسی با سایت شما آشنا می‌شود، آن را معتبرتر فرض کند. (البته دیر یا زود، برداشت واقعی‌تری پیدا خواهد کرد)
  • این‌که بخواهید در سایت خود فضای تبلیغاتی در نظر بگیرید. و به دیگران بفروشید (که یکی از مهم‌ترین معیارها، رنک الکسا خواهد بود)
رتبه الکسا

رنک الکسا عددی است که این سایت برای رتبه سایت شما نشان می‌دهد؛ که بر اساس ترافیک، نمایش سایت شما در نتایج جستجو و سنجش میزان محبوبیت سایت شما توسط این سایت تخمین زده شده‌است. هر چه این عدد کمتر باشد، نشان از پرترافیک بودن و مقبول‌تر بودن سایت شما در نزد بینندگان دارد. برای بررسی رتبه الکسا به دو روش مرسوم می‌شود عمل کرد:

  1. بررسی رتبه توسط سایت الکسا
  2. بررسی رتبه توسط تولبار یا افزونه الکسا

 

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست