فریلنسر

فریلنسر:

  آسان ‌ترین تعریف فریلنسر (Freelancer) این است که: یک نفر، بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و شرکت مشخص متعهد شود، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های گوناگون انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد. مفهوم فریلنسر یا آزادکار، طی دهه‌های اخیر مطرح شده است.

   فریلنسر کسی است که یک حرفه و تخصص مثل عکاسی، نویسندگی، طراحی سایت، برنامه نویسی، گرافیک، ترجمه و … دارد و به صورت پروژه ای و آزاد برای دیگران کار می‌کند.

 

فریلنسر

  بعضی از فریلنسرها توسط شرکت‌ها و موسسات به دیگران معرفی می‌شوند. اما بعضی دیگر به‌صورت کاملاً مستقل،  و از طریق انجمن‌ها و وب‌سایت‌های معتبر به فعالیت مشغول هستند. بنابراین نحوه‌ی همکاری فریلنسرها بسته به شرایط بسیار متفاوت است. مثلاً برخی خواهان عقد قرارداد کاری و رسمی هستند. در حالی که عده‌ای دیگر به صورت رایگان و برای کسب شهرت کار می‌کنند.

 

حقوق فریلنسرها:

  حقوق فریلنسرها نیز بسته به مهارت، تجربه و زمینه‌ی کاری به روش‌های مختلفی پرداخت می‌گردد؛ به طور مثال برخی از فریلنسرها مبلغ مورد نظر را به‌صورت روزانه، ساعتی یا پس از انجام پروژه دریافت می‌نمایند. عده‌ای هم هزینه‌ی کل را برآورد کرده و مبلغی را پیشاپیش به‌عنوان بیعانه از مشتری می‌گیرند‌. برای پروژه‌های مهم و پیچیده‌تر نیز قراردادهایی تنظیم می‌شود که حقوق فریلنسر را پس از انجام هر مرحله و بر حسب کیفیت کار واریز می‌کنند.

  شخصی که به عنوان یک فریلنسر فعالیت می‌کند، می‌تواند برای خود کار کند و در آن واحد چندین کارفرما داشته باشد. برای اینکه کسی بتواند یک فریلنسر خوب باشد، کافی است بازاریابی را هم بلد باشد تا بتواند با بازاریابی، پروژه‌های مختلفی را جذب کند. البته در ابتدا لازم است یک رزومه کامل از توانمندی‌ها و مهارت‌هایش آماده کند و بهتر است که نمونه‌ کارها و تجربه‌های کاری او نیز در این رزومه باشند.

یک فریلنسر ممکن است خیلی از کارهای موجود را بتواند انجام دهد، اما لازم است کاری را انتخاب کند که بازار هدف بیشتری دارد. اگر تمایل داشته باشد که فریلنسری تمام وقت شود، به دنبال کاری برود که افراد بیشتری به آن نیاز دارند. و همچنین پول بیشتری برای این‌کار پرداخت می‌کنند.  در نتیجه قبل از شروع کار، لازم است که تحقیقات خود در مورد بازار هدف را به صورت کامل انجام دهد.

مزیت‌های فریلنسینگ:
  • شما برای خود کار می‌کنید.
  • هر جا که دوست داشته باشید کار می‌کنید.
  • روی هر پروژه‌ای که دوست داشته باشید کار می‌کنید.
  • هیچ مدیر یا رئیسی بالای سر شما نیست.
  • درآمد شما حد و مرز ندارد و شما می‌توانید با انجام پروژه‌های بیشتر و تخصصی‌تر، درآمد بسیار بالایی داشته باشید.
معایب فریلنسر شدن:

۱. از مزایای کارمندی خبری نیست

۲. هیچ تضمینی برای درآمد ثابت وجود ندارد

۳. ممکن است منزوی شوید

۴. باید بیش از حد سخت‌کوش باشید

۵. باید از همه چیز سر در بیاورید

۶. امنیت شغلی پایینی دارید

7. رقابت با دیگران

تأثیر اینترنت و شبکه‌های مجازی بر فریلنسینگ

اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، موقعیت‌های بسیاری را برای فریلنسرها به وجود آورده‌اند. به طور کلی، نقش قابل توجهی در گسترشِ بازارها و خدمات اقتصادی ایفا می‌کنند. پیدا کردن مشتری یا کارفرما از راه دور، به سادگی از طریق اینترنت میسر خواهد بود و حتی به ملاقات طرفین پروژه (برای مصاحبه، استخدام و…) هم نیازی نیست.

به این ترتیب، گاهی خدمات مطلقاً غیرحضوری و از راه دور انجام می‌گیرد. سایت‌های بسیاری مختص فریلنسینگ نیز وجود دارند که فریلنسرها و متقاضیان، پروژه یا هزینه‌ی پیشنهادی خود را در آن قرار می‌دهند و افراد با توجه به شرایط، بهترین گزینه را جهت همکاری انتخاب می‌نمایند.

فریلنسینگ هم جنبه‌های مثبت دارد و هم جنبه‌های منفی. متأسفانه پذیرفتن ریسک و توانایی خطرپذیری، از بخش‌های جدانشدنی و اجتناب‌ناپذیر این حرفه به حساب می‌آید و شما باید مدام با آن‌ها دست و پنجه نرم کنید.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست