طرح هرمی چیست؟

طرح هرمی چیست؟

طرح هرمی چیست؟ طرح هرمی یک مدل تجاری بی نقص و ناپایدار است، که در آن چند نفر از اعضای سطح بالا اعضای جدیدتری را به منظور افزایش سرمایه خود و به دست آوردن سودهای نجومی جذب سیستم می‌کنند؛ این چرخه همچنان ادامه دارد و هر فرد جدید برای افزایش سرمایه خود و به دست آوردن سودهای بالاتر لازم است تا افراد جدیدتری را به سیستم معرفی کند تا با عضویت آن‌ها سود دریافت کند.

همچنین طرح‌های هرمی می‌تواند مانند بازاریابی باشد، به این صورت که مجموعه یکسری کالا یا خدمات ارائه دهد که باید توسط عضو جدید خریداری شود تا به نفر بالایی (زیرشاخه نفر بالایی) سود تعلق گیرد. این عملیات که اغلب “کلاهبرداری هرمی” نامیده می‌شود، در برخی کشورها قانونی و در برخی دیگر غیرقانونی است.

دو سناریو برای آینده این طرح وجود دارد:

۱_  تا زمانی که اعضای جدید وارد شوند، طرح ادامه می‌یابد و کلاهبردار هم به راحتی سود را پرداخت می‌کند چون توانسته محصول بی ارزشش را با قیمت گران بفروشد و دلیلی برای ندادن سود نیست. پس از مدتی که دیگر اعضای جدید وارد نشدند، اعضای بالاتر هم سودی دریافت نمی‌کنند و طرح خود به خود نابود می‌شود.

۲_  پس از مدتی، کلاهبردار می‌تواند محصول را هم ندهد و با پول‌های زیادی که جمع‌آوری کرده است، فرار کند.

انواع برنامه های طرح هرمی:
  • طرح هرم بازاریابی چند سطح

بازاریابی چند سطحی (MLM) یک عمل قانونی است، اما برخلاف برنامه‌های سنتی هرمی، این مدل شامل فروش کالاها یا خدمات واقعی است. اما شرکت کنندگان موظف به انجام هیچ فروشی نیستند. برای ایجاد درآمد، آن‌ها باید اعضای زیر خود را جذب کنند.

برخی از MLM ها تقریباً از طرح‌های هرمی قابل تشخیص نیستند؛ زیرا شامل فروش مواردی می‌شود که ارزش واقعی ندارند، مانند دوره‌های آموزشی. این طرح‌های MLM با اجبار استخدام کنندگان به خرید چنین کالاهای بی‌ارزشی با هزینه‌های بالا به منظور آموزش کسب درآمد یا موارد مشابه و همچنین فروش محصولات مشابه به اعضای نسل بعدی، پیشرفت می‌کنند.

  • ایمیل‌های زنجیره‌ای

ایمیل‌های زنجیره‌ای گیرندگان ساده لوح را ترغیب به کمک‌های مالی و یا اهدا کردن پول به یک موسسه و یا شخص خاص می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند که قطع کننده این زنجیره نباشند و با اضافه کردن نام خود به لیستی که در ایمیل برایشان ارسال شده است، آن ایمیل را به سایر مخاطبان خود ارسال کنند.

طرح هرمی چیست؟

تفاوت‌ های طرح پانزی و هرمی:

شباهت‌ ها

  • هر دو طرح روشی متقلبانه برای فریب دادن افراد با وعده بازگشت اصل سرمایه به همراه سودهای بسیار نجومی و بالا هستند.
  • هر دو طرح پانزی و هرمی برای بقا و ادامه مسیر خود نیازمند ورود منظم و مستمر سرمایه گذاران جدید هستند؛ زیرا در غیر این صورت امکان پرداخت پول اولیه به همراه سود به سرمایه گذاران قدیمی‌تر را نخواند داشت و عملاً طرح آن‌ها فرو می‌پاشید.
  • در هیچ یک از این دو طرح، برنامه‌ریزان طرح محصولات یا خدمات واقعی ارائه نمی‌کنند و مطرح کردن اسم کالا یا خدمات خاص در قالب اسم شرکت تنها بهانه‌ای برای دور کردن ذهن اعضا از باطن هرمی بودن پروژه است.

تفاو‌ت‌ ها

  • مهم‌ترین و در عین حال اصلی‌ترین تفاوت این دو طرح در معرفی کردن نوع فعالیتشان است؛ به این صورت که طرح پانزی در لباس سرمایه گذاری ظاهر می‌شود و افراد تصور می‌کنند که سودی که به آن‌ها داده می‌شود، نتیجه یک سرمایه گذاری مشروع است؛ در صورتیکه با پول هیچ یک از اعضا سرمایه گذاری صورت نمی‌گیرد، بلکه تنها با سرقت از کاربران جدید، پول کاربران قدیمی پرداخت می‌شود و همین چرخه به منظور سرپا نگه داشتن سیستم ادامه پیدا خواهد کرد .اما در کلاهبرداری به روش هرمی افراد یا شرکت‌های صوری در قالب بازاریابی شبکه‌ای ظاهر می‌شوند که اعضا برای رسیدن به سود و کسب پول باید افراد جدیدی را در سیستم عضو کنند؛ به بیان دیگر افراد پس از عضو شدن برای رسیدن به درآمد و دریافت کمیسیون باید شرکت کنندگان دیگری را به عنوان زیر شاخه خود، عضو سیستم کنند.
  • طرح هرمی، طرحی شبکه‌ای است و همیشه مبنای کار آن به این صورت است که اعضای قدیمی باید برای رسیدن به سود و کسب درآمد حتماً از افراد جدیدتر برای ورد به سیستم دعوت کنند؛ اما در طرح پانزی چنین اجباری وجود ندارد و می‌تواند به صورت شبکه‌ای نباشد.
  • تمامی طرح‌های الگو گرفته از طرح پانزی کاملاً کلاهبرداری است و قانون با آن برخورد می‌کند، درحالیکه طرح هرمی با اینکه از اساس مشکل دارد می‌تواند گاهی اوقات نیز قانونی باشد.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست