ربات‌ تریدر

ربات‌ تریدر
یک ربات معامله‌گر چیست؟

ربات‌ تریدر یا معامله‌گر، نرم‌افزاری است که معامله‌گر می‌تواند آن را تنظیم کند تا به‌صورت خودکار به خریدوفروش دارایی‌های مختلف بپردازد، بدون این‌که به حضور شخص معامله‌گر نیازی باشد.

ربات‌های تریدر معمولاً برای تشخیص روند و تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه زمانی یک ترید باید انجام شود، از یک سری الگوریتم استفاده می‌کنند.

  ربات های تریدر زیادی برای خرید در اینترنت وجود دارند، اما معامله­ گران در هنگام خرید آنها باید بسیار دقت کنند. علاوه بر خریدن این ربات ها، گاها افراد خود، ربات ها را می ­سازند و تجارب و اصول شخصی ترید خود را در آنها پیاده می کنند. این سیستم های خودکار ترید، بر اساس یک سری استراتژی های از پیش تعریف ­شده، دستور به خرید و فروش می دهند و اغلب مبتنی بر تحلیل تکنیکال هستند.

برای درست کردن یک بات تریدر خوب و سود ده حتما نکات زیر را در نظر داشته باشید:

۱_  از داده های گذشته کارگزاری خود برای آزمایش کردن بات مورد نظر خود استفاده کنید. هر چند که موفقیت یک بات در آینده و در شرایط واقعی بازار مشخص می­ شود اما این کار کمک شایانی به طراحی یک ربات خوب می­کند. حتما باید ربات در یک کارگزاری که قصد معامله در آن را دارید و با استفاده از داده های گذشته، مورد آزمایش قرار بگیرد. اگر بتوانید ربات را با توجه به داده های کارگزاری های متعدد سنجیده و آزمایش کنید طبیعتا نتیجه بهتری عایدتان می­شود.

۲_  توقف های صحیحی را برای نسبت ریسک به پاداش تعیین کنید. واضح است که یک استراتژی تجاری خوب باید حداقل نسبت ریسک به پاداش ۱:۲ داشته باشد، اما پیشنهاد می­ شود که این نسبت را به اندازه ۱:۵ یا ۱:۱۰ تغییر دهید. این کار سبب ایجاد یک استراتژی بلند مدت عالی می­ شود. این استراتژی های بلند مدت ریسک را به مقدار قابل ملاحظه­ ای کاهش می­ دهند.

۳_  همه بات های تریدر باید در زمینه استرس آزمایش شوند و این کار با تست کردن ربات و استراتژی های آن برای داده های مختلف و با تغییر دادن جزئیات انجام می­ شود. اگر چنین آزمایش هایی انجام شود، بات قابل اعتماد­تر خواهد بود. ما می­ دانیم که هر تست نتایج متفاوتی را در بر خواهد داشت، هر چه نتیجه تست ها به هم نزدیک­ تر باشد، ربات قابل اعتماد ­تر خواهد بود.

۴_  ابتدا بات را باید در حساب های دمو و آزمایشی تست کرد. فراموش نکنید که حداقل این ربات را برای ۱۰۰ معامله و یا یک دوره شش ماهه تست کنید و سپس آن را وارد بازار واقعی کنید. وقتی که معاملات واقعی را هم شروع می­­ کنید، در ابتدا با مقادیر کم و جزئی وارد شوید تا به طور کامل از اعتماد­ پذیری ربات اطمینان حاصل شود.

۵_  فقط به یک بات بسنده نکنید و هر روز سعی کنید ربات های جدید با استراتژی های جدید و در شرایط جدید بازار طراحی کنید.

لیستی از بهترین ربات تریدر ارز دیجیتال:

۱_ ربات ترید ارز دیجیتال پایونکس (Pionex)

۲_ ربات ترید کریپتوهاپر (Cryptohopper)

۳_ ربات ترید تری کاماس (3Commas)

۴_ ربات ترید زیگنالی (Zignaly)

۵_ ربات ترید ارز دیجیتال ترید سانتا (Trade Santa)

۶_ ربات ترید ارزهای دیجیتال بیتسگپ (Bitsgap)

۷_ ربات ترید مود رکس (Mudrex)

۸_ ربات ترید کوادنسی (Quadency)

۹_ ربات کریل دات آی او (Kryll.io)

۱۰_ ربات ترید هاس آنلاین (Haasonline)

ربات‌ تریدر

مزایای استفاده از ربات های معاملاتی
  • صبر و حضور همیشگی

حالتی که معامله گر منتظر رخ دادن آن می باشد، ممکن است برای مثال هفته ای یک بار رخ دهد. احتمال دارد تماشای بازار توسط معامله گر و انتظار برای رسیدن به حالت مورد نظر گاهی طولانی شده و معامله گر خسته شود، ولی ربات های معامله گر هیچگاه خسته نمی شوند و ۲۴ ساعته بازار را مورد بررسی قرار می دهند.

  • خواب بودن

با توجه به اینکه معامله گر هم یک انسان می باشد و نیاز به استراحت دارد، ممکن است حالتی از معامله که مورد نظر معامله گر می باشد زمانی رخ دهد که معامله گر در خواب است. در نتیجه این موقعیت از دست می رود و معامله گر باید صبر کند تا دوباره این حالت رخ دهد که با توجه به مقوله صبر که توضیح داده شد می تواند فرد را دچار مشکل نماید، ولی ربات های معامله گر بصورت ۲۴ ساعته آماده معامله می باشند.

  • دسترسی نداشتن به کامپیوتر و اینترنت

گاهی تریدر به هر دلیلی امکان اتصال به کامپیوتر شخصی و یا اینترنت را ندارد، در نتیجه ممکن است موجب از دست دادن فرصت های معاملاتی و یا حتی در صورت باز بودن معامله و عدم دسترسی فرد، او را متضرر کند، ولی ربات های معاملاتی به جای تریدر در بازار حضور دارند و تصمیمات و دستورات لازم را اجرا می کنند.

  • قدرت تحلیل و خستگی

اگر از یک نفر بخواهید بصورت ۲۴ ساعت مداوم، کاری که حتی نیاز به فکر زیادی هم ندارد را انجام دهد، خواهیم دید که درصد خطا در ساعات پایانی نسبت به ساعات اولیه بسیار بیشتر می شود. این مسئله درباره انجام مداوم کاری که در هر لحظه نیاز به پردازش بسیار زیاد اطلاعات دارد، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

با توجه به این شرایط امکان باز کردن معامله ای که میزان خطا در آن بیشتر از حالت عادی است زیاد می شود چون معامله گر نتوانسته اطلاعات بازار را درست تحلیل، و معامله درستی را باز کند. اما ربات های معامله گر بدون توجه به این امر بصورت شبانه روز فقط طبق استراتژی تعریف شده با دقت بسیار بالاتر قابلیت شناسایی و حتی ورود به معامله را دارا می باشند.

  • هیجانات، شک و استرس

انسان دارای احساسات زیادی مثل خشم، ناراحتی، خوشحالی و . . . است. هر کدام از این احساسات به نوبه خود روی تصمیم گیری او می توانند موثر باشد و باعث شود که درست تصمیم گیری نکند که خود این عامل باعث از بین رفتن موقعیت ها و یا درست و به موقع نبستن معاملات می شود، ولی ربات های معامله گر چون فقط از منطق و استراتژی پیروی می کنند، هرگز دچار شک و تردید، و یا ترس و استرس نمی شوند.

  • طمع

انسان به نوبه خود موجودی حریص و طماع است. در این بازار بعضی از معامله گران وقتی چند معامله را با سود می بندند فکر می کند که از آن به بعد تمام معاملات آنها سود خواهد داد، بنابراین معاملات بزرگتری باز می کنند و قوانینی که خودشان برای باز کردن معامله قرار داده اند (حجم معامله) را در نظر نمی گیرند، در صورتی که ربات های معامله گر هیچگاه برای کسب سود بیشتر طمع نمی کنند و با توجه به حجم و حد سود تعریف شده برای معامله، ورود و خروج می کنند.

  • تعویض به موقع استراتژیربات معامله گر

گاهی معامله گر بر اساس یک استراتژی متوجه می شود نمی تواند موفق باشد، پس استراتژی کاری خود را تغییر می دهد بدون اینکه از استراتژی جدید تست گرفته باشد و از آن مطمئن باشد. ولی در مورد رباتها با توجه به وجود قسمت تست استراتژی (Backtest mode) ، می توان ربات ها را بر روی تاریخچه جفت ارز مورد نظر امتحان کرد و ضریب اطمینان آن را بدست آورد.

معایب الگوتریدینگ و ربات‌های معاملاتی
  • سختی کدنویسیکدنویسی توابع، متغیرها، عملگرها، اندیکاتورها، مدیریت پوزیشن­ها و ریسک و سرمایه و … بسیار مشکل است و هرگونه اشتباه انسانی در کدنویسی الگوریتم­ها و استراتژی­های معاملاتی در ربات‌های معاملاتی بخصوص ربات‌های معامله‌گر فارکس (بدلیل وجود اهرم سرمایه) منجر به اجرای اشتباه و خسارات جبران­ناپذیری می­شود.
  • نیاز به اینترنت و سخت­ افزارپیاده­ سازی ربات­های معاملاتی باید در بستر اینترنت و توسط یک سیستم کامپیوتری و دارای پردازشگر و سخت افزار مناسب صورت بگیرد. گاها قطعی اینترنت یا برق با عدم دسترسی به دیتای بازار و اجرا نشدن کامل استراتژی الگوریتم­ها موجب زیان می­شود. به همین جهت عمده این ربات­های معامله‌گر بر روی vps ها پیاده­سازی می­شوند.
  • نیاز به بهینه­ سازی دائمربات­های معاملاتی دائما باید بر اساس دیتای به روز بازار و خطاهای بک تست بهینه­ سازی شوند.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست