دامنه

دامنه

منظور از دامنه یا دامین ( domain)، همان آدرس اینترنتی است. همان آدرس‌هایی که برای باز کردن یک سایت در اینترنت وارد می‌کنید.

دامنه‌ها شامل دو بخش اصلی هستند:
  1. نام دامنهاین اسمی است که شما برای سایت خودتان انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها مساله این است که اسم شما باید سرهم باشد. البته شما می‌توانید کلمات را با خط فاصله () از هم جدا کنید.
  2. پسونددر اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت domain وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، معنایی به خصوص دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com مخفف commerce است و به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که دامنه‌ها اختصاصی هستند. پس هیچ شخص دیگری نمی‌توان این ترکیب مشخص را به نام خود ثبت کند.

خرید domain به صورت سالیانه است. این یعنی زمانی که شما یک domain را ثبت می‌کنید، برای مدت زمان مشخصی این کار را انجام می‌دهید. یعنی مثلاً برای 1 سال یا چند سال آن را خواهید داشت و پس از گذشت این دوره، اگر دوباره ان را تمدید نکنید، دیگران می‌توانند این domain را برای خود تصاحب کنند.

دامنه

برای ساخت سایت، به هاست هم نیاز دارید:

توجه داشته باشید که داشتن یک دامنه به تنهایی برای شما کافی نیست. چرا که domain فقط آدرس اینترنتی شما را مشخص می‌کند. شما برای آنکه یک سایت داشته باشید، علاوه بر domain به یک فضا نیاز دارید که اطلاعات سایت شما در آن ذخیره شود. به این فضا اصطلاحاً هاست گفته می‌شود.

قبل از ثبت، شما باید دامنه مد نظر خود را بررسی کنید تا از خالی بودن آن مطمئن شوید. پس از اطمینان از خالی بودن دامنه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را از طریق یکی از شرکت‌های ارائه‌دهندۀ خدمات ثبت و تمدید دامنه خریداری کنید. فقط توجه داشته باشید که اگر قصد ثبت دامنه ir را دارید، نیاز به ارائه مدارک شناسایی خواهید داشت.

شرایط ثبت نام دامنه در ایران عبارت است از:
  1. حداقل طول دامنه ۳ حرف و حداکثر ۶۳ حرف است.
  2. تنها حروف انگلیسی و ارقام و نشانه‌های نیم‌خط (-) و نقطه (.) مجاز است.
  3. به‌منظور ثبت نام‌های دامنه با مفهوم مذهبی خاص، مجوز کتبی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد نیاز است.
  4. ثبت نام‌های دامنهٔ تداعی‌کنندهٔ فعالیت‌های غیرقانونی و خلاف قانون ممنوع است.
  5. ثبت نام دامنه با نام ایران، استان‌ها، شهرها و کد آن‌ها ممنوع است.
  6. ثبت نام domain با اسامی ملّی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملّی تنها با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجاز است.
انواع دامنه ملی ایران:
  • co.ir: برای شرکت هایی که دارای مدارک احراز هویت و ثبت شرکت رسمی که در قالب سهامی خاص، عام، مسئولیت محدود و تضامنی می باشد
  • ایران: این نوع پسوند برای دامنه های کاملا فارسی مانند پارس پک.ایران میباشد، البته با هر مرورگری قابلیت دسترسی ندارند
  • ac.ir: این دامنه برای موسسات عالی آموزشی مانند دانشگاه ها که مجوز رسمی و مدارک احراز هویت می باشند اماده شده است
  • id.ir: این یک نوع دومین پرسنلی می باشد که فقط و فقط برای افرادی که ملیت ایرانی دارند میباشد و پیش شرط ثبت آن ارائه کد پستی 10 رقمی و کارت ملی میباشد
  • org.ir: این پسوند برای شرکت و موسسات خصوصی که دارای مدارک احراز هویت میباشند فراهم شده است
  • sch.ir: پسوند اختصاصی برای مدارسی که دارای مجوز رسمی از اداره آموزش پرورش می باشند
  • gov.ir: این پسوند فقط و فقط مراکز و سازمان های دولتی می باشد که مدارک احراض آن میتواند به نام عضویت هیئت رئیسه یا نماینده شرکت باشد
  • net.ir: فقط برای شرکت های ارائه دهنده اینترنت رسمی در ایران

 

مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست