بلک فرایدی

بلک فرایدی:

  بلک فرایدی یا جمعهٔ سیاه یا حراج جمعه در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که اساسا آخرین جمعهٔ ماه نوامبر و شروع آیین خرید برای کریسمس محسوب می‌شود.  در اصل جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما بیشتر شرکت‌ها این اجازه را به کارمندان خود می‌دهند که جمعه ی سیاه را مرخصی بگیرند و به خرید سال نو بپردازند.

سالیان زیادی است که جمعه سیاه، شلوغ‌ترین روز برای فروشنده‌ها است. هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنت‌های دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده‌است. جمعه سیاه به اندازه ای مهم است که فروشگاه‌ها پیش از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا پیش از آغاز شب خرید کرده باشند.

  البته اصطلاح بلک فرایدی یا جمعه سیاه تا حدود دهه 80 میلادی و پس از آن در ایالات متحده امریکا یا سایر نقاط جهان زیاد شناخته شده نبوده.  به چندان کار برده نمی‌شده است. در طی این رویداد که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان برگزار می‌شود فروشگاه‌های آنلاین و آفلاین اجناس خود را با تخفیف‌های بسیار زیادی به حراج می‌گذارند.

 

بلک فرایدیتاریخچه ی بلک فرایدی:

  اساساً عبارت «بلک فرایدی» ریشه در شهر فیلادلفیا دارد. پلیس این شهر در دهه 1950 از شلوغی و ترافیکی که بعد از عید شکرگزاری به خاطر برگزاری یک بازی فوتبال آمریکایی در روز شنبه هرسال توسط اقشار مختلف و ازجمله مشتاقان خرید در فیلادلفیا ایجاد می‌شد به تنگ آمده بود. و لذا روز جمعه بعد از عید شکرگزاری را یک روز «سیاه» مینامید. در سال 1961 این  عبارت آن‌قدر در فیلادلفیا بر سر زبان‌ها افتاده بود که بازرگانان و فروشنده‌های شهر تلاش کردند تا با تغییر آن به «بیگ فرایدی» به معنی جمعه بزرگ بار معنایی منفی آن را از بین ببرند که البته موفق نشدند.

 

 

 

جالب اینجاست که بلک فرایدی به معنای کنونی آن تا سال 1985 حتی در سطح ایالات‌متحده نیز زیاد متداول نبود. درواقع، در دهه 1980 میلادی بود که فروشنده‌ها با تکیه‌بر داستان سیاهیِ رنگ سود و قرمزی ضرر، راهی برای بازتعریف بلک فرایدی و تبدیل آن به مفهومی که حس مثبتی را ایجاد می‌کند پیدا کردند.

  این روزها با تبدیل‌شدن تصوّرات مبتنی بر شکل‌گیری «دهکده جهانی» به واقعیت، جدایی از جامعه جهانی و بی‌توجهی به آنچه که در آن جریان دارد بیش از گذشته بی‌معنا و حتی آسیب‌زا شده است. این واقعیت به‌خصوص در دنیای دیجیتال که مرزهای بین قاره‌ها و کشورها را عملاً محو کرده بیشتر نمود پیدا می‌کند.

تجارت الکترونی:

یکی از موضوعاتی که به‌شدت به تغییرات و رویدادهای جاری جهان وابسته است، تجارت و به‌خصوص تجارت الکترونیکی است. درواقع، تک‌تک رویدادها و اتفاقاتی که در بازارهای جهان و به‌خصوص بازارهای کشورهای صنعتی در جریان است تأثیر قابل‌توجهی بر بازارهای سایر کشورها دارد. یکی از این رویدادهای تأثیرگذار بر بازار کشورهای مختلف که چندی است که در کشور ما نیز به‌عناوین‌مختلف و مخصوصاً در فروشگاه‌های آنلاین جابازکرده. رویدادی موسوم به «بلک فرایدی» (Black Friday) یا جمعه سیاه است.

  همگام شدن و همگام ماندن با جامعه جهانی در رویدادهایی مانند بلک فرایدی علاوه بر اینکه باعث رشد کسب‌وکار شما می‌شود. سنگ محکی است که می‌تواند قدرت و توانایی شما برای مدیریت امور مختلف، از بازاریابی گرفته تا نظارت بر موجودی و فروش را نشان داده و تقویت کند. بنابراین، اگر واقعاً به دنبال پیشرفت در دنیای کسب‌وکار هستید، نباید فرصت‌هایی ازاین‌دست را از دست بدهید.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست