هوش مصنوعی گروک (grok)

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت تسلا و اسپیس ایکس، دستیار هوش مصنوعی جدید خود با نام گروک را معرفی کرد. این دستیار هوش مصنوعی که بر اساس داستان «راهنمای مسافران گردشگر به کهکشان» نوشته دواین مورای طراحی شده است، قادر است به سوالات کاربران با هوشمندی، شوخ‌طبعی و اندکی سرکشی پاسخ دهد.

شرکت xAI، سازنده گروک، اعلام کرده که این دستیار هوش مصنوعی با دو ماه آموزش ساخته شده و هنوز در مراحل اولیه بتا قرار دارد. گروک از موتوری به نام Grok-1 استفاده می‌کند که یک مدل زبانی بزرگ است و در طی چهار ماه گذشته توسعه داده شده است.این مدل زبانی قادر است به سوالات کاربران در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات پاسخ دهد، از جمله مسائل علمی، تاریخی، و فرهنگی.

xAI تأکید دارد که گروک همانند سایر مدل‌های زبانی بزرگ ممکن است اطلاعات غلط یا متناقض تولید کند. با این حال، این شرکت بیان کرده است که در آینده این دستیار هوش مصنوعی به قابلیت‌های دیداری و شنوایی نیز مجهز خواهد شد.

شرکت xAI اعلام کرد که پس از اعلام راه‌اندازی این شرکت، نمونه اولیه یک مدل زبانی بزرگ به نام Grok-0 با 33 میلیارد پارامتر آموزش داده شده است. این مدل در بنچمارک‌ها عملکرد مشابهی با نصف پارامترهای مدل LLaMA 2 و حتی عملکرد بهتری نسبت به رقبایی مانند GPT-3.5 داشته است.

گروک

عملکرد مدل هوش مصنوعی Grok-1 در آزمون ملی ریاضی دبیرستان‌های مجارستان نیز منتشر شده است. این سیستم در این آزمون عملکرد بهتری نسبت به GPT-3.5 و Claude 2 داشته است. با این حال، Grok-1 هنوز به سطح عملکرد GPT-4 نمی‌رسد.

بر اساس داده‌های به اشتراک‌گذاشته‌شده توسط xAI، موتور نیروبخش گروک، یعنی Grok-1، در چندین آزمون آکادمیک در بخش ریاضیات و کدنویسی مورد ارزیابی قرار گرفت و در تمام تست‌ها بهتر از ChatGPT-۳.۵ عمل کرد.

گروک به‌زودی برای کاربران اشتراک پریمیوم پلاس شبکه اجتماعی ایکس، که متعلق به ایلان ماسک است، قابل دسترسی خواهد بود. این دستیار هوش مصنوعی به‌صورت آنی به جدیدترین وقایع جهان دسترسی دارد و قادر است به سوالاتی پاسخ دهد که سایر چت‌بات‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند.

گروک قرار است برای مشترکان سرویس پریمیوم پلاس X با هزینه ماهانه ۱۶ دلار قابل‌دسترسی باشد. اما در حال حاضر، این ربات تنها در دسترس تعداد محدودی از کاربران در ایالات متحده قرار دارد. تیم xAI همچنین گفته که گروک در حال حاضر یک نسخه اولیه است و باید هنوز بهبود یابد.

برخی از ویژگی‌های گروک عبارتند از:

  • توانایی پاسخگویی به سوالات کاربران با هوشمندی و شوخ‌طبعی
  • دسترسی به جدیدترین وقایع جهان
  • توانایی پاسخگویی به سوالاتی که سایر چت‌بات‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند به آنها پاسخ دهند
  • استفاده از یک مدل زبانی بزرگ برای پردازش اطلاعات
  • قابلیت‌های دیداری و شنوایی در آینده
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست