متاورس

متاورس

متاورس (Metaverse) نظریه‌ای دربارهٔ یک تکنولوژی جدید در آینده است. متاورس یک ابر واقعیت مجازی است که کاربران آن قادر خواهند بود از سر تا سر دنیا به آن متصل شوند. متاورس ترکیبی از فضای مجازی، اینترنت و واقعیت افزوده است. آیندنگران معتقدند بشر طی صدها سال آینده به این تکنولوژی دست می‌یابد. امروزه چندین پروژه در تلاش برای ساخت متاورس یا جهان‌هایی شبیه به آن هستند.

سه مفهوم کلیدی متاورس

(حضور) عبارت است از احساس بودن در فضای مجازی به‌طور واقعی و ملموس و در کنار افراد دیگر. نتایج چندین دهه تحقیق نشان داده است که کیفیت تعاملات آنلاین با ایجاد حس حضور واقعی در این فضا بهبود پیدا می‌کند. این حس حضور هم از طریق تکنولوژی‌های واقعیت مجازی مانند نمایشگرهایی که روی سر قرار می‌گیرند، ایجاد می‌شود.

مفهوم کلیدی دوم که متاورس را از تجربه کنونی ما از اینترنت متفاوت می‌کند، (تعامل‌پذیری) است. تعامل‌پذیری به این معنا است که ما در متاورس می‌توانیم از مقصدی به مقصد دیگر سفر کنیم، درحالی‌که تمام دارایی‌های دیجیتال خود از جمله آواتار و آیتم‌های مجازی جمع‌آوری‌شده را به همراه داریم. مثلاً می‌توانید پوسته تفنگی را که در بازی کانتر استرایک خریده‌اید، در بازی فورتنایت استفاده کنید یا از طریق فیسبوک به دوستانتان هدیه بدهید. یا مثلاً می‌توانید خودرویی را که در بازی راکت لیگ یا حتی وب‌سایت پورشه طراحی کرده‌اید، در بازی روبلاکس برانید. 

مفهوم سوم (استاندارسازی) است که قابلیت تعامل‌پذیری بین پلتفرم‌ها و سرویس‌ها را در سراسر متاورس ممکن می‌کند. استانداردهایی که برای متاورس در نظر گرفته می‌شود، استفاده گسترده از آن را در سراسر دنیا امکان‌پذیر می‌کند. سازمان‌های بین‌المللی نظیر گروه تعامل‌پذیری متاورس باز این استانداردها را تعریف می‌کنند. 

متاورس و بلاک چین

متاورس نمایی از یک دنیای غیرمتمرکز است که کنترل و شکل‌دهی آن در دست کاربران و شهروندان آن است، نه یک نهاد دولتی یا بین‌المللی. این شهروندان هم نیازمند پلتفرم و ارزی برای خرید و فروش محصولات دیجیتال خود هستند که مبتنی بر رمزارزها و تکنولوژی بلاک چین خواهد بود. 

در حال حاضر شرکت‌هایی چون Decentraland و The Sandbox دنیاهای مجازی خلق کرده‌اند که در آن‌ها گیمرها می‌توانند به کمک رمزارزها سازه‌هایی مثل شهربازی ایجاد کنند و حتی از آن‌ها درآمد به دست آورند. 

توکن های غیر قابل معاوضه (NFT) هم نقش اساسی در متاورس ایفا می‌کنند و به افراد مالکیت کامل شخصیت‌ها، آیتم‌های جمع‌آوری‌شده در بازی و حتی زمین مجازی خود را می‌دهند. برای مثال، NFT یک قطعه زمین مجازی در Decentraland اخیرا نزدیک به یک میلیون دلار فروخته شد که یکی از بزرگ‌ترین فروش این مدل توکن‌ها تا به امروز است.

متاورس

هوش مصنوعی و متاورس

یکی از جنبه‌های مهم متاورس که اتفاقاً نادیده گرفته شده است، هوش مصنوعی است. این در حالی است که کاربردهای بسیار زیادی برای آن وجود دارد. در ادامه چند نمونه از آنها را نوشته‌ایم:

  • هوش مصنوعی می‌تواند برای ایجاد، حسابرسی و ایمن‌سازی قراردادهای هوشمند به کار رود و کاری کند که نوشتن قراردادهای هوشمند و استفاده از آنها آسان و ایمن باشد. ما به این مورد نیاز فوری داریم و اتفاقاً فناوری‌ای که برای آن نیاز داریم موجود است.
  • موجودات هوشمندِ دارای هوش مصنوعی، می‌توانند در متاورس گشت‌وگذار کنند و با ما و با یکدیگر تعامل داشته باشند. امروزه هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر واقعی و مدل‌های سه‌بعدی از چهره‌های انسان‌ها را تولید کند، متن را به گفتار تبدیل کند تا با صدای انسانی صحبت کند و طوری شخصیت‌های سه‌بعدی را به‌شکل متحرک درآورد که انگار واقعاً دارند حرف می‌زنند.
  • هوش مصنوعی می‌تواند به ما در ایجاد دارایی‌ها، آثار هنری و محتوا در متاورس کمک کند.
  • هوش مصنوعی می‌تواند نرم‌افزار و فرایندهایی را که ما استفاده می‌کنیم بهبود بخشد. چند سال دیگر، خودِ هوش مصنوعی، هوش مصنوعی را ارتقا می‌دهد و به انفجار هوش و فناوری منجر می‌شود.

 

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست