لایتنینگ بیت کوین

لایتنینگ بیت کوین
شبکه لایتنینگ چیست ؟

شبکه لایتنینگ ، لایه دومی را به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌کند. و از این طریق راه ارتباطی دیگری را بین طرفین معامله ایجاد می‌سازد. مزیت اصلی شبکه لایتنینگ سرعت بسیار بالای آن می‌باشد و احتمالا به همین دلیل است که لایتنینگ (به معنای صاعقه) نام گرفته است. یکی دیگر از مزایایی که شبکه لایتنینگ بیت کوین برای انجام تراکنش‌ها فراهم می‌سازد، کاهش هزینه تراکنش است.

در حقیقت شبکه لایتنینگ می‌تواند در یک مدت زمان کم هزاران تراکنش را در بلاک چین بیت کوین امکان پذیر سازد و به همین دلیل نیاز به صرف به منابع بسیار زیاد و پر هزینه برای انجام هر تراکنش نیست. در نتیجه هزینه تراکنش کاهش می‌یابد در عین حال سرعت انجام آن نیز افزایش می‌یابد.

مزایای لایتنینگ:
  • لایتنینگ از راهکار برون‌زنجیره‌ای برای حل مشکل مقیاس‌پذیری استفاده می‌کند. در صورت موفقیت این شبکه، احتمالاً از ترافیک تراکنش‌های شبکه بیت کوین کاسته می‌شود.
  • لایتنینگ به وسیله کانال‌های پرداختی دوطرفه، امکان ارسال و دریافت (تقریباً) آنی را فراهم می‌کند.
  • شبکه لایتنینگ به‌دلیل کاهش هزینه تراکنش‌ها، برای پرداخت‌های خرد مناسب است.
محدودیت‌های لایتنینگ:
  • برخلاف تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای، در صورتی که دریافت‌کننده آفلاین باشد نمی‌تواند مبلغ را دریافت کند.
  • اعضای شبکه باید به طور مداوم بلاک چین بیت کوین را رصد کنند تا از خطر به سرقت رفتن بیت کوین‌های کانال‌های پرداختی در امان بمانند. البته این کار را برخی سرورها هم می‌توانند انجام دهند.
  • شبکه لایتنینگ هنوز برای مبالغ بالا مناسب نیست. از آنجا که این شبکه از کانال‌های پرداختی بین افراد ساخته شده است، امکان انتقال از طریق واسطه‌ها در صورتی که پول کافی در کانالشان نداشته باشند، وجود ندارد.
  • بازکردن و بستن کانال‌های پرداختی، نیازمند تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای است که برای تأیید در شبکه، به کارمزد و زمان بیشتری احتیاج دارند.
  • لایتنینگ و نحوه استفاده از آن، هنوز هم برای برخی از کاربران تازه‌وارد بیت کوین، گنگ و پیچیده است.

لایتنینگ بیت کوین

ایده اولیه شبکه لایتنینگ بیت کوین:

ایده اولیه شبکه لایتنینگ بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو (که در حقیقت همان معرف اولیه و پایه گذار ارز دیجیتال بیت کوین است) مطرح شد. اما در سال ۲۰۱۶ زمانی که تادوس دریجا و جوزف پوون مقاله‌ای برای بررسی شبکه لایتنینگ منتشر کردند. این شبکه حالت رسمی تری به خود گرفت. در مقاله منتشر شده شبکه‌هایی از کانال‌های ریز پرداخت به عنوان راه حل مشکل مقیاس پذیری شبکه بیت کوین معرفی شد.

در حقیقت با استفاده از این شبکه نیازی نیست که شبکه بیت کوین تغییراتی اساسی پیدا کند. اما در عین حال می‌توان سرعت آن را به شدت افزایش داد و تراکنش‌های بیشتری را در زمان کمتر به نتیجه رساند.

عملکرد شبکه لایتنینگ:

عملکرد شبکه لایتنینگ به این صورت است که یک لایه دوم را خارج از بلاک چین بیت کوین ایجاد می‌سازد. و با خروج از بلاک چین بیت کوین سرعت تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد. به همین ترتیب هزینه هر تراکنش را نیز کاهش می‌دهد. مزیت اصلی شبکه لایتنینگ این است که کانال تراکنشات حالت اختصاصی دارند. و افراد به طور مستقیم قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر هستند. 

به این ترتیب امکان انجام تراکنشات نامحدود در این شبکه فراهم می شود. عملکرد این شبکه به این صورت است که باید در ابتدا مقداری بیت کوین را در کانال پرداخت ذخیره کنید. و پس از شروع به خرج کردن آن بیت کوین‌های موجود در شبکه لایتنینگ، تا زمانی که در آن کانال بیت کوین وجود دارد قادر به انجام تراکنش در آن شبکه هستید.

آیا شبکه لایتنینگ، یک روش کارآمد است؟

به طور کلی باید گفت که شبکه لایتنینگ و میزان بازدهی آن هم چنان نیاز به بررسی های بیشتری دارد. زیرا امنیت شبکه هنوز به طور کامل به اثبات نرسیده است. همینطور بسیاری از کاربران تازه وارد به دنیای ارزهای دیجیتال نمی‌توانند به صورت حرفه‌ای از شبکه لایتنینگ استفاده کنند.

به طور کلی شبکه لایتنینگ برای افرادی که قصد خرید ارزهای دیجیتال و سرمایه گذاری بلند مدت در این حوزه را دارند. چندان کاربردی نیست. اما برای آن دسته از افراد که بیت کوین را به عنوان یک روش جایگزین برای روش های روزمره پرداخت در نظر گرفته اند. این شبکه یک مزیت بسیار بزرگ محسوب می شود. زیرا قابلیت هایی مانند انجام فوری تراکنش، ناشناس بودن و همچنین کارمزد کم، مشکلات مانند مقیاس پذیری بیت کوین را تا حد زیادی حل می کند.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست