صرافی متمرکز

صرافی متمرکز

صرافی متمرکز­ بیت کوین و سایر رمزارزها، یک نوع پلتفرم معاملاتی آنلاین و رایج ترین نوع صرافی برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال است. صرافی متمرکز در واقع به این معنی است که یک فرد یا واسطه معتبر برای کمک به رسیدگی دارایی ­ها و انجام معاملات وجود داشته باشد و بر معاملات کاربران نظارت کند.

یک صرافی متمرکز (Centralized Exchange) مشابه بانک های امروزی عمل می‌کند؛ یک (یا چند) نفر مالک آن می‌باشد و از امنیت خوبی برخوردار است و از یک سری قوانین و مقررات پیروی می کند. این صرافی‌ها در میان سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال محبوبیت زیادی دارند و کاربران به راحتی می ‌توانند یکی از این صرافی‌ها را برای مبادلات ارزهای دیجیتال انتخاب کنند.

مزایای صرافی متمرکز
  • دارای محبوبیت زیادی است.
  • امکانات بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.
  • نظارت قانون در آن بیشتر بوده و نیاز به مجوز برای راه‌‌اندازی دارد.
  • دارای حجم نقدینگی بالایی می‌باشد.
  • سفارشات معاملات با سرعت زیاد پردازش و انجام می گردد.
معایب صرافی متمرکز
  • صرافی متمرکز به راحتی هک می‌شود؛ بنابراین ممکن است سرمایه گذاران دارایی خود را از دست بدهند و از هیچ طریقی قادر به بازگرداندن آن نباشند.
  • امکان دارد کل موجودی افراد یک شبه ناپدید شود.
  • صرافی کنترل بیشتری را روی داده ها و اطلاعات کاربران دارد.
  • کارمزدها بر اساس تعداد سفارشات افراد محاسبه می‌شوند.

صرافی متمرکز

تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز چیست؟
  • وضعیت حق مالکیت

مهمترین تفاوت صرافی متمرکز و صرافی غیرمتمرکز را می توان همین مورد به حساب آورد. زیرا در صرافی های متمرکز مالکیت ارزهای دیجیتال در اختیار صرافی است، در حالی که در صرافی های غیرمتمرکز دارایی کاربران توسط صرافی ذخیره نمی شود.

عدم حضور یک نقطه مرکزی برای دسترسی به داده ها و دارایی ها هر چند کار را برای هکرها بسیار سخت می کند اما از طرفی منجر به کندی انجام تراکنش ها می شود. زیرا در صرافی متمرکز به دلیل این که مالکیت دارایی کاربران در اختیار صرافی است و صرافی ها به کلیدهای لازم دسترسی دارند، زمان انجام تراکنش ها بسیار کاهش می یابد.

  • نقدینگی

یکی از مهمترین معضلات در ارتباط با صرافی غیرمتمرکز، نقدینگی پایین است. مهمترین مشکل نقدینگی پایین، محدود کردن امکان خرید و فروش است. آمار نشان می‌دهد که به دلیل علاقه و اعتماد مردم به صرافی های متمرکز، نقدینگی در صرافی متمرکز ارز دیجیتال در حال حاضر بیشتر از صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. اما توجه به یک نکته حائز اهمیت است که گذشت زمان همواره در سرنوشت صرافی بیت کوین و حتی خود ارزهای دیجیتال بسیار موثر بوده است.

  • امنیت

یکی دیگر از تفاوت های اساسی صرافی متمرکز با صرافی غیر متمرکز مربوط به مساله امنیت است. با توجه به این که دارایی کاربران در صرافی غیر متمرکز ذخیره نمی ‌شود، امکان حملات هکرها به شدت کاهش می یابد و حتی می توان گفت غیر ممکن می شود. در حالی که تا کنون صرافی های متمرکز بسیار زیادی مورد حملات هکری قرار گرفته اند.

  • کارمزد

میزان کارمزد در مبادلات ارزهای دیجیتال از مهمترین مواردی است که سرمایه گذاران به آن توجه ویژه ای دارند. در صرافی های متمرکز درصد معینی از هر تراکنش به عنوان کارمزد برداشته می شود، در حالی که در صرافی های غیر متمرکز ارزش تراکنشی که صورت می گیرد، هیچ تاثیری در میزان کارمزد دریافتی صرافی ندارد و یک درصد بسیار ناچیز در هر تراکنش کسر می شود که مقرون به صرفه است.

  • قانون گذاری

صرافی های غیر متمرکز بر خلاف صرافی متمرکز تحت نظارت قانون گذاران نیستند. اگر چه در حال حاضر برخی از دولت ها در صدد پیاده سازی قوانینی در صرافی های غیرمتمرکز هستند که شبیه به صرافی متمرکز باشد. با توجه به این که هنوز عملاً هیچ صرافی به صورت صد در صد غیر متمرکز نیست، شانس دخالت دولت در آنها وجود دارد.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست