بیت کوین

بیت کوین:

  بیت کوین یک رمزارز و یک نظام پرداخت جهانی با کارکردهای مشابه پول بی‌پشتوانه است، اما از نظر حقوقی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌است.

از نظر فنی این رمز ارز نخستین پول دیجیتال نامتمرکز است، چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها مستقیماً و بدون واسطه میان کاربران انجام می‌شود.

   بیت کوین در حقیقت بزرگ‌ترین بانک بی‌دفتر و دستک و غیرمتمرکز جهان است به این معنی که می‌تواند تراکنش‌های مالی را بین  دو طرف، در هر جایی از دنیا انجام دهد، بدون اینکه نیازی باشد این دو نفر به هم اعتماد داشته باشند و بدون اینکه نیاز به هیچ واسطه‌ای باشد.

برای اولین بار است که تراکنش‌های مالی بدون نیاز به هیچ نهاد سوم یا نهاد واسطه‌ای انجام می‌شوند. این رمز ارز می‌تواند به صورت بسیار موثر و بدون اختلال در شبکه این کار را تا زمانی که ماینرها تراکنش‌ها را تأیید بکنند، انجام دهد. این رمز ارز در حقیقت الگوریتمی است که اساسش رمز نگاری است.

الگوریتم این رمز ارز به ماینرها در برابر حل یک سری مسائل ریاضی جایزه می‌دهد. هر چه شمار این رمز ارزهای منتشرشده بیشتر شود، این مسائل ریاضی سخت تر می‌شوند. با توجه به اینکه رقابت بین ماینرها هم بالاتر می رود. و تعداد بیشتری به عنوان استخراج کننده به شبکه می‌پیوندند. الان به توان فنی خیلی بیشتری نیاز است. تا برای استخراج این رمز ارز در اختیار شبکه بلاکچین قرار داد.با وجود آنکه این رمز ارز هنوز یک پول رسمی نیست (توسط دولت‌ها صادر نشده است)، از محبوبیت زیادی برخوردار است. و محرک شکل‌گیری صدها رمزارز دیگر شده است که به آن‌ها در مجموع «آلت‌کوین» گفته می‌شود.

 

بیت کوین

bitcoin

  اولین تراکنش این رمز ارز:

یکی از اولین پشتیبان‌ها، پذیرندگان و مشارکت‌کنندگان در این رمز ارز و دریافت کننده اولین تراکنش بیت کوین، برنامه‌نویسی به نام «هال فینی» بود که پیش‌تر به نقش آن در توسعه ارزهای دیجیتال پیش از این رمز ارز اشاره شد. فینی نرم‌افزار این رمز ارز را در همان روز انتشار این رمز ارز دانلود و ۱۰ بیت کوین از ناکاموتو دریافت کرده بود. این تراکنش که اولین تراکنش این رمز ارز بود. در تاریخ ۲۳ دی ۱۳۸۷ (۱۲ ژانویه سال ۲۰۰۹) به وقوع پیوست. از دیگر پشتیبانان این رمز ارز می‌توان به «وی دای» سازنده جد بیت کوین یعنی «بی-مانی» و «نیک زابو» سازنده جد دیگر بیت کوین یعنی «بیت گلد» اشاره کرد.

 

ارزش اولین تراکنش‌های این رمز ارز در انجمن بیت کوین بین اعضای انجمن که کاربران این رمز ارز نیز بودند مورد بحث قرار گرفت. این بحث‌ها در پی انجام یک تراکنش قابل توجه در شبکه این رمز ارز، یعنی ۱۰,۰۰۰ بیت کوین، شکل گرفتند.

 آسیب پذیری این رمز ارز:

در ۱۵ مرداد سال ۱۳۸۹ (۶ آگوست ۲۰۱۰) یک آسیب‌پذیری کلی در پروتکل این رمز ارز کشف شد. بر اساس این آسیب‌پذیری، تراکنش‌ها پیش از آنکه در سوابق یک تراکنش یا بلاکچین قرار بگیرند به طور مناسبی اعتبارسنجی نمی‌شدند. این حفره به کاربران امکان آن را می‌داد که محدودیت‌های زنجیره بیت کوین را دور بزنند. و تعداد بی‌نهایت از این رمز ارز بسازند. در ۲۴ مرداد ۱۳۸۹ (۱۵ آگوست ۱۳۸۹) آسیب‌پذیری مذکور مورد سواستفاده قرار گرفت و بیش از ۱۸۴ میلیارد از این رمز ارز در یک تراکنش ساخته و به دو آدرس در شبکه این رمز ارز فرستاده شدند. طی چند ساعت، تراکنش‌ها مشخص و پس از رفع باگ، از سوابق تراکنش‌ها حذف شدند.

  تا تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۹ (۲۴ فوریه ۲۰۲۱) به میزان 18٫638 میلیون از این رمز ارز استخراج شد. سپس 2٫362 میلیون از این رمز ارز برای استخراج باقی بود. زنجیره تامین این رمز ارز به ۲۱ میلیون بیت کوین محدود شده است.  این یعنی بیت کوینی بیش از این عدد تولید نخواهد شد. تا تاریخ ۶ اسفند سال ۱۳۹۹ (۲۴ فوریه ۲۰۲۱) ۱۸٫۶۳۸ بیت کوین استخراج شده. درنهایت ۲٫۳۶۲ بیت کوین باقی مانده بود. همین امر رقابت شدیدی را برای به دست آوردن این رمز ارزهای باقی‌مانده ایجاد کرد.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست