بانک های کشور مالزی

مالزی کجاست و بزرگترین بانک های کشور مالزی کدامند؟

مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالا لامپور است. سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) این کشور واقع است. مالزی عضو سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای همسود است. این فدراسیون شامل سیزده ایالت در جنوب شرقی آسیا است.

نام «مالزی» زمانی انتخاب شد که فدراسیون مالایا؛ سنگاپور، صباح و ساراواک یک اتحادیه متشکل از ۱۴ ایالت را تشکیل دادند. در سال ۱۹۶۵ سنگاپور از مالزی جدا شد و به کشوری مستقل تبدیل گردید. مالزی دربردارنده دو ناحیه جغرافیائی است و دریای جنوبی چین این دو را از هم جدا می‌کند: شبه جزیره مالزی یا مالزی غربی که بر روی شبه جزیره مالایی قرار دارد و از شمال با تایلند مرز خشکی دارد و از طریق جاده  شوسه جوهور از جنوب با سنگاپور پیوند دارد.

این کشور دربردارنده شاه‌نشین‌های جوهور، کداح، پاهنگ، نگری سمبیلان، کلانتان، پراک، سلانگور، پرلیس و ترنگانا بوده و دو ایالت آن را فرمانداران ملاکا و پنانگ و دو منطقه فدرال پوتراجایا و کوآلالامپور سرپرستی می‌کنند. بورنئوی مالزی یا مالزی شرقی که بخش شمالی جزیره بورنئو را دربر دارد، هم‌مرز با اندونزی و پادشاهی برونئی است.

مالزی شرقی دربردارنده ایالات صباح و ساراواک و حوزه فدرال لابوآن است. اگرچه از دیدگاه سیاسی مالزی را بیشترمالاییها سرپرستی می‌کنند. اما جمعیت جدید مالزیایی با وجود اقلیت‌های چینی و هندی، یک‌دست نیست.سه حزب اصلی تشکیل دهنده ناسیونال باریسان، هریک وابستگی خود را به یکی از گروه‌های نژادی کاسته ‌است. 

در کشور مالزی در حدود 40 بانک و موسسه مالی اسلامی، بصورت کاملاً اسلامی و یا با باجه‌های اسلامی مشغول به انجام فعالیت‌ مطابق با شریعت می‌باشند. تسریع در آزادسازی مجوز جهت انجام فعالیت‌های بانکی مطابق با شریعت، مالزی را به یک قطب رقابتی در نظام بانکداری اسلامی تبدیل کرده ‌است. 

بانک های کشور مالزی

  • بانک اسلامی برهاد مالزی (BIMB)

 در سال ۱983 تحت قانون بانکداری اسلامی، (بانکهای کشور مالزی) برهاد به عنوان اولین بانک تجاری اسلامی در مالزی تأسیس گردید. ارزش سرمایه پرداخت شده این بانک در ابتدا هشتاد میلیون رینگیت بود. که 30 درصد آن دولتی می‌باشد و در حال حاضر این مبلغ به هفت صد و شصست و سه میلیون رینگیت رسیده است.

  • بانک معاملات برهاد مالزی (BMMB)

  بانک معاملات به عنوان دومین بانک اسلامی با دارایی به ارزش 6/6 میلیارد رینگیت با ادغام ۲ بانک به نام‌های «بانک بومیپوترا برهاد » و «بانک تجاری برهاد » از بانک‌های اسلامی مالزی، در سال ۱999 تأسیس گردید. عمده سهام این بانک (در حدود 70 درصد) متعلق به شرکت ناسیونال خزانه سرمایه‌گذاری دولتی و شرکت تجاری CAHB می‌باشد.

  • بانک خانه مالی کویت

  این بانک به عنوان نخستین بانک اسلامی خارجی (بانک های کشور مالزی) در سال ۲004 مجوز لازم جهت بانکداری اسلامی را بدست آورد. این بانک با سرمایه‌ای بالغ بر صد میلیون دلار و با شعبه‌های متعدد در بیشتر شهرهای مالزی مشغول به انجام فعالیت‌های بانکداری می‌باشد.

  • بانک تجاری بومیپوترا

  این بانک در سال ۲004 با کسب مجوز از بانک مرکزی اجازه انجام فعالیت‌های بانکداری اسلامی را بدست آورد. این بانک با ارائه انواع مختلف خدمات و تولیدات بانکداری اسلامی (انواع سپرده‌گذاری‌ها) بیشترین تمرکز خود را بر بانکداری مصرف‌کننده بنا نموده است. در حال حاضر شعبه‌های مربوط به عملیات بانکداری اسلامی به سی صد شعبه رسیده است.

  • بانک برهاد RHB

  این بانک به عنوان نخستین بانک عرضه انواع مختلف تولیدات بانکداری اسلامی از سال ۱993 شناخته شده است. بیشترین تمرکز بانک بر روی سیستم‌های تأمین مالی است که باید تولیدات آن مطابق با سیستم شریعت باشند. همچنین سود ناخالص بدست آمده از عملیات بانکداری اسلامی نیز به ارزش بالغ بر 50 میلیون دلار در پایان سال مالی ۲0۱0 رسید. که توانست ۱۱ درصد از سهم بازار بانکداری اسلامی محلی را به خود اختصاص دهد.

  • شرکت پس‌انداز مسلمانان

  این شرکت در سال ۱963 به عنوان نخستین موسسه مالی اسلامی در مالزی به منظور کمک به مسلمانان در سفر به حج را‌ه‌اندازی گردید. قوانین این شرکت به عنوان یک موسسه مالی غیر‌بانکی محدود بوده و مطابق بر شریعت عمل می‌کرد. این شرکت در حال حاضر مبلغی معادل ۲/59 میلیون دلار به منظور خرید دارایی‌های صنعت ماشین‌سازی کنار گذاشته است. این شرکت 5/۱۲ درصد از ارزش سرمایه بانک اسلام مالزی را تشکیل می‌دهد.

  • بانک تجار مالزیایی عرب (Ambank)

  یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری است که طیف گسترده‌ای از خدمات بانکداری تجاری، تأمین مالی خرده‌فروشی و خدمات مالی وابسته به آن از جمله بانکداری اسلامی را تشکیل می‌دهد. در سال 2000، درآمد حاصل از عملیات بانکداری اسلامی برابر با صد و هفت میلیون رینگیت بود. که نسبت به سال 1999، 77 درصد رشد را نشان می‌دهد. میزان کل دارایی‌های منطبق بر شریعت اسلامی بانک در پایان سال مالی 2010 به 67/3 میلیارد دلار رسیده است.

  • مالی بانک برهاد (مای بانک)

  این بانک یکی از بزرگترین بانک‌های مالزی با دارایی به ارزش هشتاد میلیارد دلار و حدود چهار صد و بیست شعبه در مالزی است. تولیدات اسلامی این بانک شامل حساب‌های سرمایه‌گذاری در قالب مضاربه و حساب پس‌انداز در قالب عقد ودیعه بوده و در جهت تأمین مالی اسلامی در بازار سرمایه می‌باشند.

  • بانک اچ اس بی سی مالزی

  این بانک جزء اولین بانک‌های خارجی در ردیف بانک‌های اسلامی در سال ۱994 تأسیس گردید. بیشتر از هفت درصد از تجارت این بانک را تولیدات بانکداری اسلامی تشکیل می‌دهد. به سبب ادغام با شرکت بیمه تکفل مالزی ، این بانک به عنوان اولین بانک تجاری محلی اقدام به توزیع انواع مختلف خدمات و تولیدات بیمه‌ای بر اساس اصول اسلامی نموده است.

  • سیتی‌بانک

  این بانک را نمی‌توان به عنوان یک بانک اسلامی در نظر گرفت.  در اصل ارائه‌کننده طیف گسترده‌ای از تولیدات اسلامی می‌باشد.  بانک جنوبی برهاد به عنوان یک بانک تجاری به تهیه انواع مختلف خدمات بانکداری اسلامی می‌پردازد.

  • بانک استاندارد چارترد مالزی

 (بانک های کشور مالزی)  این بانک یکی از نخستین بانک‌های تجاری خارجی به منظور ارائه تولیدات بانکداری اسلامی در مالزی می‌باشد. از سال ۱998، اهمیت بانکداری بدون بهره (اسلامی) با نگاهی به توسعه تولیدات مالی که منطبق بر اصول شریعت بودند، دو چندان گردید.  بانک به منظور اطمینان از اینکه سپرده‌های دریافتی زیر نظر برنامه‌هایی که منحصراً برای سرمایه‌گذاری در دارائی‌های اسلامی استفاده شده است. اقدام به تهیه یک ترازنامه جداگانه نموده. که به طور مشابه این اطمینان را به سرمایه‌گذاران می‌دهد که تأمین مالی انجام شده عمدتاً از طریق سپرده‌های اسلامی بوده است.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست