بازار گاوی

  بازار گاوی

  بازار گاوی به بازاری گفته می‌شود که روند صعودی دارد. دلیل دقیقی برای این نام‌‌گذاری وجود ندارد، اما شاید بتوان گفت چون گاوها در هنگام جنگ شاخ‌های خود را بالا نگه می‌دارند، به بازارهایی با روند صعودی نیز بازار گاوی می‌‌گویند.

  بازار گاوی بازاری در حال صعود است و شرایط اقتصادی آن مناسب است. به خاطر این که بازار‌های اقتصادی توسط سرمایه گذاران به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد، این مفاهیم نشان می‌دهند که سرمایه گذاران درباره بازار چه احساسی دارند و روند‌های اقتصادی را چگونه دنبال می‌کنند.

بازار گاوی:

  بازار گاوی با افزایش قیمت شناخته می‌شود؛ در بازار سهام، روند گاوی نشان دهنده افزایش ارزش سهام شرکت‌هاست. در چنین مواقعی، سرمایه گذاران امیدوارند که این روند همچنان در بلندمدت ادامه داشته باشد. در این سناریو اقتصاد کشوری که این شرکت در آن قرار دارد، معمولا قدرتمند است و میزان اشتغال آن در سطح بالایی قرار دارد (البته این موضوع همیشه صادق نیست).

بازار گاوی وضعیتی از یک بازار مالی است که در آن قیمت‌ها در حال افزایش هستند یا اینکه انتظار می‌رود افزایش یابند.

واژهٔ بازار گاوی اغلب اوقات در ارتباط به بازار بورس استفاده می‌شود ولی می‌توان دربارهٔ هرچیزی که معامله می‌شود مانند اوراق قرضه، مسکن، ارز ها و کامودیتی‌ها (مواد اولیه) به‌کار برد.

از آنجایی که قیمت‌های اوراق بهادار در معاملات اساساً به‌طور مداوم افت و خیز دارند، واژهٔ بازار گاوی معمولاً مختص بازه‌های طولانی است که قیمت بخش بزرگی از اوراق بهادار دارند افزایش می‌یابند. بازارهای گاوی تمایل دارند تا ماه‌ها و حتی سال‌ها ادامه یابند.

درک بازارهای گاوی

بازار گاوی با خوش‌بینی، اعتماد به نفس سرمایه‌گذار و انتظاراتی که باید برای مدت زمان طولانی با نتایج قوی ادامه یابند، توصیف می‌شود. پیش‌بینی مداوم اینکه روند بازار چه زمانی ممکن است تغییر کند، دشوار است. بخشی از این دشواری این است که تأثیرات روانی و حدس و سفته‌بازی‌ها ممکن است نقش مهمی را در بازار ایفا کنند.

بازار گاوی

ویژگی‌های بازار گاوی

بازارهای گاوی معمولاً وقتی اقتصاد رو به رشد است یا وقتی که قبلاً تقویت شده، صورت می‌گیرد. بازار گاوی تمایل دارد که هم راستا با تولید ناخالص داخلی (GDP) قوی و افت نرخ بیکاری رخ دهد و غالباً با افزایش سود شرکت‌ها مصادف می‌شود.

اعتماد به‌نفس سرمایه‌گذار تمایل دارد که در زمان بازار گاوی بالا برود. تقاضای کلی برای خرید سهام همراه با حال‌وهوای بازار، مثبت خواهد بود. به‌اضافه اینکه در بازار گاوی رشد کلی در میزان فعالیت IPO وجود خواهد داشت.

بازار گاوی در مقابل بازار خرسی

برعکس بازار گاوی، بازار خرسی است که با ریزش قیمت‌ها توصیف می‌شود و معمولاً با بدبینی پوشیده شده است.

در مورد منشأ این اصطلاحات، اعتقاد رایج این است که استفاده از «خرس» و «گاو» برای توصیف بازار از شیوهٔ حملهٔ این حیوانات به حریفان خود نشأت می‌گیرد.

گاو وحشی شاخ‌هایش را به سمت هوا پرتاب می‌کند در حالی که خرس با پنجه‌هایش به سمت پایین ضربه می‌زند. این اعمال تشبیهی برای روند یک بازار هستند. اگر روند رو به افزایش است، بازار گاوی است. اگر روند رو به کاهش است، بازار خرسی است.

چگونه می‌توان از بازار گاوی بهره برد

سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند از بازار گاوی سود ببرند، باید زودتر سهام بخرند تا از افزایش قیمت‌ها منفعت کنند و زمانی که قیمت به نقطهٔ اوج رسید آن‌ها را بفروشند.

خرید و نگهداری افزایش یافته

خرید و نگهداری افزایش یافته گونه‌ای از استراتژی سر راست خرید و نگهداری است و شامل ریسک مضاعفی می‌شود. فرضیهٔ پشت رویکرد خرید و نگهداری افزایش یافته است، این است که یک سرمایه‌گذار تا زمانی که به رشد ارزش خود ادامه می‌دهد به افزودن موجودی خود در اوراقی به‌خصوص، ادامه دهد.

یک روش متداول برای افزایش موجودی این است که یک سرمایه‌گذار به‌ازای میزان از پیش تعیین‌شده‌ای که قیمت سهام افزایش می‌یابد، مقدار ثابت اضافی‌ای از سهام را خریداری کند.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست