بازار خرسی

بازار خرسی

بازار خرسی :گفته می‌شود اصطلاح بازار خرسی از زمانی استفاده می‌شود که عده‌ای دلال فروش پوست خرس که به خرسی‌ها معروف بودند با پیش‌بینی آینده قیمت‌ها که به احتمال زیاد روندی نزولی خواهند داشت، پوست‌ها را به قیمت روز می‌فرختند و هنگامی که قیمت‌ها کاهش می‌یافتند پولی کمتر به فروشندگان اصلی می‌پرداختند.

اتفاقی که در بازار سهامی که از آن به عنوان بازار خرسی یاد می‌کنند، به همین صورت است، یعنی نرخ بازار نزولی است و قیمت‌ها در حال کاهش و معمولا این اتفاق در نتیجه رکود اقتصادی اتفاق می‌افتد. البته هر صعودی در نرخ سهام به معنای قدرت اقتصادی نیست، بلکه ممکن است کاذب باشد.

بازار خرسی:

اما در مورد بازارهای خرسی باید گفت که برعکس شرایطی که در بازار گاوی با آن مواجهیم، یعنی تقاضای زیاد و عرضه کم، در اینجا تقاضا کم و عرضه زیاد است، قیمت‌ها کاهش پیدا کرده اما رمقی در بازار برای خرید وجود ندارد. بازار خرسی شرایطی است که بورس ریزش پیدا کرده و سرمایه‌گذاران ضرری را متحمل شده‌اند.

در بازار خرسی ارزش سهام در نتیجه تصمیم‌ها و رفتار سرمایه‌‌گذاران کاهش پیدا می‌‌کند. به  عبارت دیگر باید گفت در بازار خرسی واقعی که نزول ارزش ۲۰% یا بیشتر اتفاق بیفتد و ارزش سهام کاهش پیدا می‌کند و قیمت‌ کالاها افزایش می‌‌یابد و به طور کلی شرایط اقتصادی متزلزل و ناپایدار می‌‌شود.

علاوه بر آن اوضاع به گونه‌ای است که اغلب سرمایه‌گذاران از تداوم آن اطمینان دارند. در نتیجه رکود اقتصادی تعدیل نیرو، اخراج کارگران و افزایش نرخ بیکاری اتفاق می‌افتد.

دلایل ایجاد بازار خرسی

معمول بازار خرسی حاصل ترس یا عدم اطمینان سرمایه‌گذاران است، اما دلایل زیادی دیگری هم در ایجاد این بازار وجود دارد.

در حالی که همه‌گیری جهانی کوید ۱۹ باعث ایجاد آخرین بازار خرسی در سال ۲۰۲۰ شد، سایر دلایل تاریخی شامل حدس و گمان گسترده سرمایه‌گذاران، وام‌های اعطا شده غیرمسئولانه، تحرکات قیمت نفت، سرمایه‌گذاری با اهرم بیش از حد و موارد دیگر هم جزو عواملی هستند که باعث ایجاد بازار خرسی می‌شوند.

بازار خرسی

چگونه بازار گاوی به بازار خرسی تبدیل میشود؟

زمانی که بازار صودی است و سرمایه گذاران میل بیشتری به خرید دارند و قیمت سهام مدام بالا و بالاتر می رود و در این موقع میل به بازار خرسی افزایش پیدا میکند بدین منظور باید تضمینی باشد برای سرمایه گذاران، بنابراین در زمانی که سهام به اوج قیمت خود برسد و عمر بازار گاوی زیاد باشد خریداران کم تر میشوند، در این زمان حرفه ای ها می دانند که پایان عمر بازار گاوی نزدیک است و آنها که از ابتدای بازار گاوی سرمایه گذاری کردند و سهام آنها رشد زیادی داشته بر خلاف عموم عمل می کنند . پس از مدتی زمانی فرا می رسد که  دیگر خریداری موجود نیست و تعداد خریداران محدود میشود و سرانجام به نقطه ای میرسند که خریدهای خود را انجام داده اند ودیگر خریداری باقی نمی ماند در این شرایط با عدم استقبال خرید قیمت سهام مواجه شده و قیمت سهام کاهش یافته و دیگر توان حرکت رو به بالا را نداشته و حرکتش رو به پایین می رود.

چند نکته
  • بازار گاوی به بازاری گفته می‌شود که نرخ صعودی دارد و بازار خرسی به بازاری گفته می‌شود که نرخ نزولی دارد.
  • با وجود اینکه اوضاع سهام برخی از سرمایه‌‌گذاران ممکن است، خرسی باشد و برخی دیگر گاوی اما فراموش نکنید که شرایط بازار سهام و صعود و نزول نرخ سهام در بلندمدت بررسی می‌شود. یعنی به این صورت نیست که گفته شود این هفته بازار خرسی است یا بازار گاوی است. به طور معمول بورس اوراق بهادار در مدت زمان طولانی گرایش صعودی داشته است.
  • اوضاع سرمایه‌گذاری در زمان بازار خرسی خطرناک‌تر و نگران‌کننده‌تر از هر وقتی است؛ زیرا، در نتیجه رکود اقتصادی کالاها ارزش خود را از دست داده و قیمت‌ها ثبات ندارند.
  • به عنوان یکی از پیامدهای بازار خرسی می‌‌توان به زمانی اشاره کرد که مردم سهام خود را فروخته و نقدینگی افزایش می‌یابد این اتفاق تا زمانی که اوضاع بازار بهتر شود ادامه خواهد داشت.
اقدامات منطقی در بازار گاوی و بازار خرسی

در یک بازار صعودی، ایده‌آل‌ترین چیز برای یک سرمایه گذار این است که با خرید زودهنگام رمز ارز، از افزایش قیمت آن سود کسب کند و پس از رسیدن به تارگت خود، آن را بفروشد. در این بازار، هر گونه ضرری باید کوچک و موقتی باشد؛ بنابراین تریدر می‌تواند با اطمینان بیشتری بر روی ارز‌های دیجیتال دیگری با پتانسیل سوددهی بالا سرمایه گذاری کند.

در بازار خرسی شانس از دست دادن پول بیشتر است. حتی اگر شما تصمیم بگیرید در رمز ارزی سرمایه گذاری کنید که امیدوارید در آینده رشد کند، قبل از سود کردن با ضرر مواجه می‌شوید. شما برای کسب سود از بازار‌های خرسی، می‌توانید پوزیشن شورت (فروش) باز کنید و یا به دنبال کوین یا توکن‌های امن‌تری بگردید.

  مطلبی که خواندید برای افزایش دانش و آگاهی شما در این سایت فراهم شده است و خوشحال میشویم اگر اطلاعات بیشتر در این خصوص و یا نظری دارید با دلسا کارت در میان بگذارید. در صورتیکه در مورد مطلب ارائه شده سوال بیشتری دارید میتوانید با ما در میان بگذارید. برای این کار تنها از طریق دیدگاه در پایین این نوشته استفاده نمایید. 

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست